Cultuurshock houdt kijkers Chateau Meiland niet vast


De kijkcijfers van maandag 14 oktober 2019 (SKO)

Het nieuwe programma Cultuurshock is maandagavond om half tien met 515.000 kijkers (10,6 procent) van start gegaan op SBS 6. Daarmee wist de realityserie geen plek te veroveren in de kijkcijfer top 15. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Cultuurshock had over de lead-in niet te klagen, want de show begon na het populairste programma van SBS 6: Chateau Meiland. Die titel kwam uit op een torenhoge 1,3 miljoen kijkers (24 procent), iets lager dan het record van vorige week.

Dankzij Chateau Meiland was SBS 6 de winnaar om half negen, maar net niet op prime time. Dat was NPO 1.

NPO 1 zette om half tien met Spoorloos Extra bijna 1,4 miljoen kijkers (28 procent) neer. Daaraan voorafgaand trok Radar 1,2 miljoen kijkers (22 procent).

De cijfers van NPO 1 schoten pas echt de lucht in op de late avond. Toen begon het nieuwe seizoen van Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen met 1,6 miljoen kijkers (37 procent). Pauw profiteerde en hield 1,1 miljoen kijkers (43 procent) vast.

De nummer drie op prime time, na NPO 1 en SBS 6, was Veronica. De voetbaltalkshow Veronica Inside kwam uit op een prima 561.000 kijkers (11 procent).

Pas op de vierde plek volgt RTL 4 en dan alleen dankzij de halftientitel The Repair Shop, waar 502.000 mensen (10 procent) naar keken. Om half negen wist Ons Huis Vol Spullen slechts 396.000 kijkers (7 procent) te bekoren.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 3 scoorde met Hunted: 482.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Harry Potter 2: 328.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Mission Impossible Ghost Protocol: 294.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Door andere ogen: 280.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Holland’s Next Top Model: 179.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Ciske de Rat: 119.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), Lingo (748.000), RTL Boulevard (681.000), Editie NL (670.000), Met het mes op tafel (620.000), Tijd voor MAX (585.000) en GTST (579.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen (1,6 miljoen), Pauw (1,1 miljoen), Journaal laat (500.000) en Hart van Nederland (496.000) het meest in trek. Beau trok 326.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 30 procent marktaandeel, SBS 6 pakte zilver met 12 procent en RTL 4 brons met bijna 12 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.031.000
02. Geheime Dagboek van Hendrik Groen (NPO1) 1.628.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.387.000
04. Spoorloos Extra (NPO1) 1.354.000
05. Chateau Meiland (SBS6) 1.315.000


06. De wereld draait door (NPO1) 1.244.000
07. Radar (NPO1) 1.171.000
08. EenVandaag (NPO1) 1.149.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 1.076.000
10. Pauw (NPO1) 1.064.000


11. Lingo (SBS6) 748.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 681.000
13. Editie NL (RTL4) 670.000
14. Met het mes op tafel (NPO2) 620.000
15. Tijd voor MAX (NPO1) 585.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 29.9%
2. SBS6 / 12.2%
3. RTL4 / 11.9%
4. NET5 / 6.7%
5. NPO2 / 5.5%


6. NPO3 / 5.5%
7. Vero / 4.8%
8. RTL7 / 4.1%
9. RTL5 / 3.0%
10. RTL8 / 2.0%


11. TLC / 1.2%
12. SBS9 / 1.1%
13. Discov / 1.0%
14. FOX / 0.7%
15. RTLZ / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 40,9%
2. Talpa TV 24,8%
3. RTL Nederland 21,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Mist u Daphne Deckers als presentatrice van RTL Boulevard?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen