Chateau Meiland neemt afscheid met hoge kijkcijfers


De kijkcijfers van maandag 28 oktober 2019 (SKO)

De SBS 6-hit Chateau Meiland heeft zijn tweede seizoen gisteren afgesloten met 1,443 miljoen kijkers, slechts vierduizend kijkers minder dan het absolute programmarecord van vorige week. Daarmee zette het programma 24 procent marktaandeel neer. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Chateau Meiland was in het tweede seizoen een nog groter kijkcijfersucces dan in het eerste seizoen. Inclusief uitgesteld kijken piekte de show vorige week zelfs op 1,7 miljoen kijkers.

Het zijn anno 2019 erg hoge kijkcijfers en al helemaal voor SBS 6. Volgende week brengt de zender op hetzelfde tijdslot de nieuwe paardenshow van Britt Dekker en daar zullen veel minder mensen naar kijken.

Direct na afloop van Chateau Meiland wist het programma Cultuurshock 540.000 kijkers (11 procent) te noteren.

De tweede zender op prime time was NPO 1 dankzij de combinatie Radar (1,2 miljoen kijkers en 20 procent) en Droomhuis Gezocht (1,4 miljoen kijkers en 26 procent).

Het brons is voor Veronica. De voetbaltalkshow Veronica Inside zette 720.000 kijkers (13 procent) neer.

NPO 3 eindigt, voor RTL 4, op de vierde plek. Hunted was goed voor een score van 608.000 kijkers (10 procent).

Pas daarna volgt RTL 4 met de combinatie Ons Huis Vol Spullen (344.000 kijkers en 6 procent) en The Repair Shop (462.000 kijkers en 9 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 4 scoorde met The Repair Shop: 462.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Harry Potter and the Goblet of Fire: 398.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Door andere ogen: 374.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Holland’s Next Top Model: 169.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met The Green Zone: 168.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met The Panic Room: 109.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half acht nieuws (994.000), Editie NL (797.000), RTL Boulevard (792.000), Tijd voor MAX (678.000), Lingo (654.000) en GTST (625.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen (1,5 miljoen), Pauw (948.000), Hart van Nederland (564.000), Journaal laat (534.000) en Nieuwsuur (456.000) het meest in trek. Beau trok 309.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 28 procent marktaandeel, SBS 6 pakte zilver met 13 procent en RTL 4 brons met 12 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.059.000
02. Geheime Dagboek van Hendrik Groen (NPO1) 1.518.000
03. Chateau Meiland (SBS6) 1.443.000
04. De wereld draait door (NPO1) 1.364.000
05. Droomhuis Gezocht (NPO1) 1.352.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 1.303.000
07. Radar (NPO1) 1.226.000
08. EenVandaag (NPO1) 1.154.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 994.000
10. Pauw (NPO1) 948.000


11. Editie NL (RTL4) 797.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 792.000
13. Veronica Inside (Vero) 720.000
14. Tijd voor MAX (NPO1) 678.000
15. Lingo (SBS6) 654.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 28.4%
2. SBS6 / 12.5%
3. RTL4 / 11.6%
4. NET5 / 6.8%
5. Vero / 6.5%


6. NPO2 / 5.6%
7. NPO3 / 5.6%
8. RTL5 / 3.1%
9. RTL7 / 2.8%
10. RTL8 / 2.4%


11. Comedy / 1.2%
12. TLC / 1.1%
13. Discov / 1.1%
14. SBS9 / 1.1%
15. BBCfirst / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 39,6%
2. Talpa TV 26,9%
3. RTL Nederland 19,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat de carrière van Thijs Römer voorbij is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen