Veelbelovende start Beau: 100.000 kijkers onder Jinek


De kijkcijfers van maandag 2 september 2019 (SKO)

De nieuwe talkshow van Beau van Erven Dorens is maandagavond om half elf met veelbelovende cijfers van start gegaan op de late avond van RTL 4. Er keken 650.000 mensen (19,5 procent) naar de eerste aflevering van Beau. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het zijn voor RTL 4 buitengewoon mooie cijfers voor het halfelfslot. Ter vergelijking: Twan Huys en Art Rooijakkers hadden het afgelopen jaar vaak nog flinke moeite om 200.000 kijkers te vermaken op dit tijdstip.

’s Lands nieuwste talkshowhost zit oudgediende Eva Jinek behoorlijk op de hielen. Haar programma trok slechts 100.000 kijkers meer, namelijk 750.000 kijkers (30 procent).

Van Erven Dorens wilde zich in de media niet wagen aan een kijkcijferverwachting. RTL heeft aangegeven dat de presentator in elk geval tot de kerst krijgt om zich te bewijzen.

Een prima termijn, vindt hij zelf. “Als de cijfers beroerd zijn, keer ik na die drie maanden écht niet terug. Dat is niet leuk voor de kijker, niet voor mij en voor de zender niet lucratief. Want het draait toch om geld verdienen. Late night is duur. En laten we eerlijk zijn: wij hebben de afgelopen jaren een enorme smak geld weggegooid op die late avond.

Beau kreeg op social media positieve kritieken, al was het programma op sommige momenten – vooral tijdens de eerste twee gesprekken over lerarendruk en wielrennen – wat langdradig. Tijdens het laatste deel van de uitzending had de presentator twee topgasten: Thierry Baudet en Theo Hiddema.

De nummer drie op de late avond, Hart van Nederland, trok nog eens ruim 100.000 kijkers minder: daar keken 538.000 mensen (14 procent) naar.

Prime time

Over naar prime time: NPO 1 wint dat tijdvak met Radar (1,3 miljoen kijkers en 23 procent) en Spoorloos (1,4 miljoen en 27 procent), al valt vooral het kijkcijferrecord van Chateau Meiland op. De SBS 6-hit is deze week goed voor 1,2 miljoen kijkers (23 procent). Aansluitend trok Waar is De Mol met Dotan 481.000 kijkers (10 procent).

Het brons is voor Veronica met 802.000 kijkers (15 procent) voor Veronica Inside. Aansluitend trok het Voetballer van het Jaar-gala met Hélène Hendriks en Jandino Asporaat 318.000 kijkers (9 procent).

Verder keken de meeste mensen naar RTL 4’s The Repair Show met Humberto Tan, goed voor 586.000 kijkers (12 procent). Daaraan voorafgaand trok Ons Huis Vol Spullen 460.000 kijkers (8 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 7 scoorde met Death Wish: 496.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Huntsman Winters War: 196.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Holland’s Next Top Model: 194.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met 2DOC: 146.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Sluipschutters: 139.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Rewrite: 123.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half acht nieuws (902.000), RTL Boulevard (625.000), GTST (611.000), Lingo (600.000), Editie NL (519.000) en Tijd voor MAX (451.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Zorg uit handen (765.000), Jinek (750.000), Beau (650.000), Hart van Nederland (538.000), Nieuwsuur (480.000) en Journaal laat (438.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 12 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.886.000
02. Spoorloos (NPO1) 1.358.000
03. Radar (NPO1) 1.268.000
04. Chateau Meiland (SBS6) 1.239.000
05. De wereld draait door (NPO1) 1.175.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 1.102.000
07. EenVandaag (NPO1) 1.075.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 902.000
09. Veronica Inside (Vero) 802.000
10. Zorg uit handen (NPO1) 765.000


11. Jinek (NPO1) 750.000
12. Beau (RTL4) 650.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 625.000
14. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 611.000
15. Lingo (SBS6) 600.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 27.1%
2. RTL4 / 13.7%
3. SBS6 / 12.2%
4. Vero / 7.8%
5. RTL7 / 6.0%


6. NPO2 / 5.1%
7. NET5 / 3.9%
8. NPO3 / 3.1%
9. RTL5 / 2.8%
10. RTL8 / 2.2%


11. TLC / 1.4%
12. Eurosp / 1.3%
13. Comedy / 1.2%
14. Discov / 1.1%
15. BBCfirst / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 35,3%
2. RTL Nederland 24,7%
3. Talpa TV 24,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen