Tweede avond talkshowstrijd: Jinek stijgt, Beau daalt
De kijkcijfers van dinsdag 3 september 2019 (SKO)
Beau van Erven Dorens heeft kijkers verloren op de tweede uitzendavond van zijn talkshow Beau. Na de 650.000 kijkers (19,5 procent) voor de première-aflevering, zaten er op dinsdag 585.000 kijkers (16,5 procent) klaar. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het kijkersaantal van Beau is met 10 procent gedaald en het marktaandeel met 15 procent. Al met al geen dramatische kijkcijferval, maar een stabilisering of lichte stijging was natuurlijk mooier geweest voor RTL 4.
Tegelijkertijd zit zijn concurrent Eva Jinek omhoog. Zij stijgt van 750.000 kijkers (29,8 procent) op maandag naar 905.000 kijkers (35,1 procent) op dinsdag. Een stijging van het kijkersaantal van 21 procent en een stijging van het marktaandeel van 18 procent.
Een verklaring voor de lagere kijkcijfers van Beau en de hogere kijkcijfers van Jinek kan ook gevonden worden in het halfelfslot van NPO 1. Waar Zorg Uit Handen maandag in dat tijdvak 765.000 kijkers (18 procent) wist te vermaken, trok De Rijdende Rechter dinsdag op hetzelfde tijdstip 1,2 miljoen kijkers (30 procent).
Mochten de kijkcijfers van Beau zich stabiliseren tot een score rond de half-miljoengrens, dan is dat alsnog flinke winst voor RTL 4. Voorgangers Twan Huys en Art Rooijakkers bleven steken op de 200.000 kijkers per avond.
Prime time
Over naar prime time. Daar was de damesvoetbalwedstrijd Nederland – Turkije (3-0) de grote winnaar met 1,1 miljoen kijkers (22 procent) op Veronica.
Het zilver gaat naar de NPO 1-combinatie Opsporing Verzocht (846.000 kijkers en 17 procent) en Opgelicht (869.000 kijkers en 18 procent).
NPO 2 pakt brons met Sterren op het Doek, waarin Özcan Akyol de NPO-grootheid Matthijs van Nieuwkerk interviewde. Er keken 741.000 mensen (15 procent) naar.
Het betekent dat RTL 4 pas op de vierde plek volgt. De Anish-Show van Angela Groothuizen, Ver Van Huis, kwam uit op 489.000 kijkers (10 procent) en Dossier Van den Heuvel was aansluitend goed voor 429.000 kijkers (9 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Net5 scoorde met Station: 19: 281.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met The Secret Life of the Zoo: 276.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Deurwaarders: 265.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Point Break: 231.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Ik wil een kind: 229.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Footloose: 139.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), DWDD (1,1 miljoen), Half acht nieuws (973.000), RTL Boulevard (640.000), Editie NL (583.000), GTST (562.000), Lingo (485.000), Tijd voor MAX (476.000) en Man Bijt Hond (466.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren De Rijdende Rechter (1,2 miljoen), Jinek (905.000), Journaal laat (599.000), Nieuwsuur (595.000), Beau (585.000) en Hart van Nederland (366.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en Veronica brons met 11 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.652.000 02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.206.000 03. De Rijdende Rechter (NPO1) 1.182.000 04. EenVandaag (NPO1) 1.151.000 05. Voetbal EK KW NLD TUR Dames (Vero) 1.065.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 25.3% 2. RTL4 / 12.9% 3. Vero / 11.2% 4. NPO2 / 7.3% 5. SBS6 / 6.6%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 36,4% 2. Talpa TV 23,9% 3. RTL Nederland 23,3% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL