Lingo vernedert GTST, soap nog steeds op rand afgrond


De kijkcijfers van maandag 16 september 2019 (SKO)

Goede Tijden Slechte Tijden staat ruim drie weken na de seizoensstart nog altijd op de rand van de afgrond. De soapserie móet dit tv-jaar de weg omhoog vinden, want anders is de komende zomercliff van de serie misschien wel de allerlaatste. De vooruitzichten zijn vooralsnog niet goed. Wie een halfjaar geleden had gezegd dat SBS 6 nu met gemak GTST zou weten te verslaan, was voor gek verklaard. Toch gebeurt het nu aan de lopende band: ook gisteren won SBS 6 het achtuurslot van RTL 4.

Waar Lingo gisteren 719.000 kijkers (14,2 procent) scoorde, moest GTST genoegen nemen met 571.000 kijkers (11,3 procent) op RTL 4. Lingo staat op 10 in de kijkcijfer top 25, GTST op 17.

Al met al bezorgt Jan Versteegh de oersoap flink wat buikpijn. De grootste cliffhanger van GTST is inmiddels hoe het met de soapserie zélf gaat aflopen.

Over naar prime time: ook dáár deelt SBS 6 rake klappen uit aan RTL 4. SBS 6 was de grote winnaar om half negen dankzij 1,2 miljoen kijkers (22 procent) voor Chateau Meiland. Op 4 wist Dossier Van den Heuvel gelijktijdig 540.000 kijkers (10 procent) te boeien.

Ook in het halftienslot wint zes van vier. Waar is De Mol noteerde 680.000 kijkers (14 procent), terwijl The Repair Shop er 472.000 (10 procent) had.

NPO 1 scoorde met de combinatie Radar en Spoorloos respectievelijk 1,1 miljoen kijkers (21 procent) en 1,4 miljoen kijkers (26 procent).

De nummer vier op prime time was Veronica dankzij 587.000 kijkers (11 procent) voor Veronica Inside.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Veronica scoorde met Miss Peregrines Home: 349.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Door andere ogen: 297.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Holland’s Next Top Model: 269.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met The Bad Samaritan: 268.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Studententest: 233.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Good Luck Chuck: 112.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half acht nieuws (906.000), Lingo (719.000), RTL Boulevard (620.000), Tijd voor MAX (575.000), GTST (571.000), Editie NL (565.000) en BinnensteBuiten (563.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (943.000), Zorg uit handen (707.000), Hart van Nederland (664.000), Nieuwsuur (545.000) en Journaal laat (542.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, SBS 6 pakte zilver met 13 procent en RTL 4 brons met 12 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.889.000
02. Spoorloos (NPO1) 1.363.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.307.000
04. Chateau Meiland (SBS6) 1.214.000
05. De wereld draait door (NPO1) 1.156.000


06. Radar (NPO1) 1.136.000
07. EenVandaag (NPO1) 1.107.000
08. Jinek (NPO1) 943.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 906.000
10. Lingo (SBS6) 719.000


11. Zorg uit handen (NPO1) 707.000
12. Waar is De Mol (SBS6) 680.000
13. Hart van Nederland (SBS6) 664.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 620.000
15. Veronica Inside (Vero) 587.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 27.1%
2. SBS6 / 13.2%
3. RTL4 / 12.0%
4. NPO2 / 7.0%
5. Vero / 6.2%


6. NET5 / 6.1%
7. NPO3 / 3.7%
8. RTL5 / 3.6%
9. RTL7 / 3.6%
10. RTL8 / 2.1%


11. Comedy / 1.9%
12. SBS9 / 1.0%
13. TLC / 1.0%
14. Discov / 1.0%
15. BBCfirst / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 37,8%
2. Talpa TV 26,5%
3. RTL Nederland 21,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS, RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen