Slimste Mens blijft domineren in aanloop naar tv-seizoen

Geplaatst op Fri 16 Aug 2019 om 8:00


De kijkcijfers van donderdag 15 augustus 2019 (SKO)

Er is in aanloop naar het nieuwe tv-seizoen maar weinig dat de kijkers thuis massaal weet te boeien, maar De Slimste Mens lukt het elke dag weer. Ook donderdag was de quiz de grote winnaar op prime time met ditmaal 1,3 miljoen kijkers (25 procent) op NPO 2. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het programma van Philip Freriks en Maarten van Rossem is elke zomer vaste prik voor tv-kijkend Nederland. Geen enkel programma is zo populair in de vakantieperiode.

Op de meeste avonden haakt de kijker na De Slimste Mens weer massaal af bij NPO 2. Hollandse Zaken trok aansluitend slechts 322.000 kijkers (7 procent).

Het zilver op prime time is voor Veronica, dat met PSV – Haugesund 1 miljoen kijkers (21 procent) scoorde.

Het brons gaat naar NPO 1, dat met The Great British Bake Off een publiek van 733.000 kijkers (15 procent) wist te vermaken. Droomhuis Gezocht trok erna 610.000 kijkers (14 procent).

Verder keken de meeste mensen naar de RTL 4-combinatie Help Mijn Man Is Klusser (579.000 kijkers en 12 procent) en Het Spaanse Dorp Polopos (572.000 kijkers en 13 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met Mr. Frank Visser Hoe Is Het Nu Met: 432.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Silent Witness: 299.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met KVW Terug naar de basis: 277.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Adam Zkt Eva VIPS: 197.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met My Big Fat Greek Wedding: 192.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Mongol: 172.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (960.000), Half acht nieuws (808.000), Ik weet er alles van (763.000), EenVandaag (735.000), Bed en Breakfast (689.000), Dinamo Tblisi – Feyenoord (679.000) en RTL Boulevard (554.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (940.000), Kanniewaarzijn (762.000), Hart van Nederland (723.000), de voetbalnabeschouwing (634.000), Journaal laat (556.000) en Shownieuws (477.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, Veronica pakte zilver met 17 procent en RTL 4 brons met 13 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.492.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.324.000
03. PSV – Haugesund (Vero) 1.003.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 960.000
05. Jinek (NPO1) 940.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 808.000
07. Ik weet er alles van (RTL4) 763.000
08. Kanniewaarzijn (NPO1) 762.000
09. EenVandaag (NPO1) 735.000
10. The Great British Bake Off (NPO1) 733.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 723.000
12. Bed en Breakfast (NPO1) 689.000
13. Dinamo Tblisi – Feyenoord (Vero) 679.000
14. Voetbal EL KW NB (Vero) 634.000
15. Droomhuis Gezocht (NPO1) 610.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 20.5%
2. Vero / 17.0%
3. RTL4 / 12.8%
4. NPO2 / 8.4%
5. SBS6 / 7.9%


6. NET5 / 4.1%
7. RTL8 / 3.8%
8. RTL5 / 3.2%
9. NPO3 / 2.8%
10. RTL7 / 2.8%


11. SBS9 / 1.5%
12. TLC / 1.4%
13. Comedy / 1.2%
14. RTLZ / 0/9%
15. Discov / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 31,7%
2. Talpa TV 30,5%
3. RTL Nederland 22,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: KRO-NCRV








48 Reacties op “Slimste Mens blijft domineren in aanloop naar tv-seizoen”


  1. Hans

    Erik, waar blijft jouw gekopieerde onzin bericht?

  2. Erik

    Aldus de meting van kijkonderzoek onder een representatieve groep Nederlanders waardoor een goede inschatting kan worden gemaakt van de verdeling van de kijkers.

  3. Sebas

    Ik dacht hier toch te zien dat We zijn er bijna en Max Vakantieman minstens even populair of zelfs nog populairder zijn? Of om het op jullie manier te schrijven: nóg populairder!

  4. Hemke Falsema

    Het is dan ook een leuk programma, ondanks de presentator, dat vette fossiel en het geleuter met de kandidaten.

  5. Hans

    En dan nu nog de kopieeractie van NPO kijker en Veronica doet het beter. Vol spanning wachten we af of ze iets nieuws te melden hebben. Of zal het weeeeeeer dezelfde onzin zijn?

  6. Jabba de Hut

    Het leuke eraan is dat je zelf thuis mee kunt doen.

  7. Henny Huisman

    Hallo lieverds

    Ik had dat programma ook kunnen presenteren. Dan waren de kijkcijfers 2 x zo hoog geweest… Ik heb toch een veel leuker snuitje dan die Philip…

  8. Ommie de Haetmoker

    Maarten van Rossum is mijn held.

  9. #NPO Kijker#

    Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
    1. Publieke Omroep 31,7%
    2. Talpa TV 30,5%
    3. RTL Nederland 22,6%

    Top NPO en Talpa. Wat veel kijkers

  10. "Veronica Doet Het?....Beter!";

    Genoten van AZ.
    TLP wederom 2de….
    Veronica doet het beter!

  11. Dhr. D.O. Tan

    Sbs 6 blijft maar floppen

  12. P v VO...

    Ja is niet eerlijk hè met voetbal scoren, RTL moet het op eigen kracht doen
    Alleen met THE VOICE is het appeltje eitje , daar kijken zelfs de blinde en de dove naar

  13. Paolo

    Leerzaam, snel,humoristisch, droog, en ga zo maar door. En de twee wijze, oudere mannen trekken de kar ontzettend goed. We kijken al uit naar het winterseizoen.

  14. P v VO...

    Dhr D,O Tan Je moet het wel in zijn geheel zien , TALPA SCOORT en dat is de hoofdzaak

    SOME YOU WIN AND SOME YOU LOOSE
    and in october de winner is??????????

  15. P v VO...

    And the looser is ???? RTL

  16. Theo

    Top progamma, en nog veel beter dan de Vlaamse versie daar proberen ze elkaar alleen maar te overtreffen met wie de leukste grappen maakt, heel irritant..

  17. P v VO...

    BAD NEWS FOR RTL

  18. P v VO...

    NO CAKE BY THE COFFE TODAY

  19. m

    Van Rossum kan alleen afzeiken als humor. One trick pony.

  20. #NPO Zeiket#

    2. Vero / 17.0%
    3. RTL4 / 12.8%
    5. SBS6 / 7.9%

    Misschien kan John beter een sportzender beginnen!

    Oh wacht…

    Het blijft maar gepruts met dat SBS6. Het is niks en het zal ook nooit wat worden.

  21. P v VO...

    MONA TOETJE OVERLEDEN ERG HÈ

  22. Mark

    Je blijft een domme l u l west, heb je dan nergens respect voor?

  23. P v VO...

    OH WAT BEN IK . MIJ, EN MEZELF, EN DE ANDERE BNNERS GESCHOKT

  24. Jeroen

    SBS6 nu de vijfde zender van Nederland. Gaat goed John!

  25. P v VO...

    @ JEROEN Als bedrijf gaat het heel goed wel eens naar de bij zenders van RTL gekeken ? dus niet zo zeiken man op de vroege ochtend !

  26. Ja ja mensen

    Hé, Art op RTL7 met 172.000 kijkers.

  27. GERUCHT

    Zomer met Art wederom niet boven de 300.000 kijkers: Art Rooijakkers is gezien op het Mediapark. Het gerucht gaat dat hij toerleider wordt op het beroemde Hillywood treintje dat rondleidingen op het Mediapark verzorgd. Volgens de directie van ‘Hillywood’ is Art de gedroomde toerleider. “Hij is onderhand in elk omroeppand bekend. Bij iedere omroep weet hij waar de ingang en zeker de uitgang is!”

  28. Snake Charmer

    P v VO…

    Looser? Enige loser is de sukkel die loser met dubbel o schrijft.

  29. Laurens

    6 Inside als winterflopper, Zomer met Art als zomerflopper. Twee maal programma’s die met heel veel arrogantie en ketelmuziek in de markt zijn gezet. Maar helaas, de kijkers in Nederland pruimen deze marketingtrucjes niet meer.

  30. Happie

    Alleen vind ik dit keer de deelnemers bedroevend qua persoonlijkheid en kennis van algemene dingen. Ijsland grenst aan Finland,ja dan krijg je Maarten en mij wel op stang gejaagd.Hoe leuk is het niet om met Google maps en world te spelen en dan leer je veel van topografie.
    Trouwens weten jullie dat Engeland aan Nederland grenst? (ooit)

  31. René

    “Geen enkel programma is zo populair in de vakantieperiode.”
    *kuch We zijn er bijna *kuch

  32. No. 14

    leuk programma, alleen jammer, dat Freriks bij iedere ronde moet uitleggen wat de bedoeling is, alsof iedereen het geheugen van een goudvis heeft!
    Maar ook wel logisch, aangezien de leeftijd van de gemiddelde kijker van dit programma inmiddels het geheugen van een goudvis heeft bereikt…..

  33. Laurens

    BEAU WANNEER STAP JE OVER NAAR DE NPO? HET GAAT NIETS MEER WORDEN MET TALKSHOWS OP RTL, DUS GO!

  34. Ron

    Wordt nu al van die ordinaire mummelmond van een Justine Marcella in De Slimste Mens.

  35. Pieter

    @Ron, ik denk dat onze reaguurder Meneer Kactus hier wel raad
    mee zou weten! :-)

  36. Sabine

    Slimste mens kijkt lekker weg en is leuk om vanaf de bank aan mee te doen. Wel vind ik de eerste ronde saai en te lang en de kandidaten van dit jaar niet erg slim…

  37. Zonder Naam

    Hollandse Zaken was wel een poosje ‘trending’ op Twitter. Ik kan ook gerust aanraden het even terug te kijken (onderwerp: burgerlijkheid, een van de gasten: Marcel Van Roosmalen).

  38. tim

    Die cijfers van SBS6 zijn echt met de dag erger aan het worden. Zus Linda gaat dat echt niet in haar eentje redden…

  39. please

    Mag SBS6 op zwart, wie zit daar nou nog op te wachten, steeds vaker vijfde of zesde zender van NL. Maar nee…dat mag je hier niet zeggen op de anti RTL site

  40. Laurens

    Het zogenaamde en gedateerde TV seizoen loopt bij Talpa en Bertelsmann nog van 1 september tot 5 januari. Dan is het geld op. De rest van het jaar herhalingen van herhalingen van herhalingen. Word wakker.

  41. tjA

    John de Mol maakt van SBS6 gewoon een tweede RTL, terwijl RTL ook moet strijden voor de kijker…domme zet om dan een kloon van RTL te beginnen

  42. Dartsfan

    Genoten van Hart van Nederland
    Genoten van Shownieuws
    SBS6 doet het beter!!

    Vanavond weer darts op RTL7: van 22:35 tot 00:05, kijkt u allen!

  43. Dave

    @Ron: ‘ordinaire mummelmond’ wat een terechte omschrijving :-). Altijd als ik dat mens op TV zie moet ik hetzelfde denken. Ze heeft iets t0kkies/ordinairs over zich maar probeert wel heull netjes te praaaten…Fake mens.

  44. Laurens

    Het zogenaamde starten van het nieuwe TV seizoen zo 1988. Kom op programma makers, het is bijna 2020…

  45. Lau

    Veronica Inside nu standaard terug naar anderhalf uur? Om 22.00 uur start nu een film.

  46. aammehoela

    Onbegrijpelijk dat PSV zoveel kijkers trok met hun waardeloos voetbal. Wij keken naar AZ op SBS9, wel een goede instelling en goed voetbal. Pas na de 3-0 zijn wij naar PSV geswitcht om te zien dat ze heel veel mazzel hadden dat ze niet geklopt werden door de huidige nr. 9 van Noorwegen. Dat kan nog wat worden de komende ronde. Volgende week speelt Feyenoord al om half acht en PSV en AZ om half negen. Wordt het weer kiezen of krijgt AZ nu wel de aandacht die ze verdienen.

  47. Job

    @Lau alleen op vrijdag tot 22:00. Op maandag nog tot 22:20. Wel slim. De mannen tevreden. Maar op de avond die de meeste kijkers trekt wel een derde blok reclame behouden.

  48. Laurens

    Doodse stilte over Art bij RTL de laatste weken. “Liever niet meer wrijven in deze vlek. Voor je het weet wordt deze groter”. Beperk reputatie schade is de policy.
    Gelukkig voor RTL. Nog 1 week watertrappelen.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.