Slimste Mens blijft domineren in aanloop naar tv-seizoen


De kijkcijfers van donderdag 15 augustus 2019 (SKO)

Er is in aanloop naar het nieuwe tv-seizoen maar weinig dat de kijkers thuis massaal weet te boeien, maar De Slimste Mens lukt het elke dag weer. Ook donderdag was de quiz de grote winnaar op prime time met ditmaal 1,3 miljoen kijkers (25 procent) op NPO 2. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het programma van Philip Freriks en Maarten van Rossem is elke zomer vaste prik voor tv-kijkend Nederland. Geen enkel programma is zo populair in de vakantieperiode.

Op de meeste avonden haakt de kijker na De Slimste Mens weer massaal af bij NPO 2. Hollandse Zaken trok aansluitend slechts 322.000 kijkers (7 procent).

Het zilver op prime time is voor Veronica, dat met PSV – Haugesund 1 miljoen kijkers (21 procent) scoorde.

Het brons gaat naar NPO 1, dat met The Great British Bake Off een publiek van 733.000 kijkers (15 procent) wist te vermaken. Droomhuis Gezocht trok erna 610.000 kijkers (14 procent).

Verder keken de meeste mensen naar de RTL 4-combinatie Help Mijn Man Is Klusser (579.000 kijkers en 12 procent) en Het Spaanse Dorp Polopos (572.000 kijkers en 13 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met Mr. Frank Visser Hoe Is Het Nu Met: 432.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Silent Witness: 299.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met KVW Terug naar de basis: 277.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Adam Zkt Eva VIPS: 197.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met My Big Fat Greek Wedding: 192.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Mongol: 172.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (960.000), Half acht nieuws (808.000), Ik weet er alles van (763.000), EenVandaag (735.000), Bed en Breakfast (689.000), Dinamo Tblisi – Feyenoord (679.000) en RTL Boulevard (554.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (940.000), Kanniewaarzijn (762.000), Hart van Nederland (723.000), de voetbalnabeschouwing (634.000), Journaal laat (556.000) en Shownieuws (477.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, Veronica pakte zilver met 17 procent en RTL 4 brons met 13 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.492.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.324.000
03. PSV – Haugesund (Vero) 1.003.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 960.000
05. Jinek (NPO1) 940.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 808.000
07. Ik weet er alles van (RTL4) 763.000
08. Kanniewaarzijn (NPO1) 762.000
09. EenVandaag (NPO1) 735.000
10. The Great British Bake Off (NPO1) 733.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 723.000
12. Bed en Breakfast (NPO1) 689.000
13. Dinamo Tblisi – Feyenoord (Vero) 679.000
14. Voetbal EL KW NB (Vero) 634.000
15. Droomhuis Gezocht (NPO1) 610.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 20.5%
2. Vero / 17.0%
3. RTL4 / 12.8%
4. NPO2 / 8.4%
5. SBS6 / 7.9%


6. NET5 / 4.1%
7. RTL8 / 3.8%
8. RTL5 / 3.2%
9. NPO3 / 2.8%
10. RTL7 / 2.8%


11. SBS9 / 1.5%
12. TLC / 1.4%
13. Comedy / 1.2%
14. RTLZ / 0/9%
15. Discov / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 31,7%
2. Talpa TV 30,5%
3. RTL Nederland 22,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: KRO-NCRV

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen