Slechts één hit op vrijdag prime time: De Slimste Mens

Geplaatst op za 03 aug 2019 om 8:50


De kijkcijfers van vrijdag 2 augustus 2019 (SKO)

De vrijdagavond kent deze zomer slechts één kijkcijferhit op prime time: De Slimste Mens was goed voor ruim 1,6 miljoen kijkers (36 procent) op NPO 2. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Slimste Mens is een ijzersterke lead-in voor de half-tienprogrammering van NPO 2, maar de meeste kijkers zappen gewoon weg. Zo trok De Smaak van Joël vrijdag aansluitend 416.000 kijkers (10 procent). Nieuwsuur dáárna wist weer een publiek van 542.000 kijkers (13 procent) te boeien.

De concurrentie trok een miljoen kijkers minder: het Mega Piraten Festijn was goed voor 665.000 kijkers (15 procent), waarna Meer Dan Goud goed was voor 632.000 kijkers (15 procent).

Het brons op prime time is voor RTL 4. The Best of The Voice Worldwide scoorde 503.000 kijkers (11 procent) en Het Spaanse Dorp Polopos had er 572.000 (14 procent).

Verder keken de meeste mensen naar NCIS: Los Angeles op Net5 (354.000 kijkers en 8 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met De wereld volgens 80-jarigen: 286.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Alex Klaasen Revue Showponies: 184.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Inglourious Basterds: 176.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Kees van der Spek ontmaskert: 170.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Robocop: 108.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Septembers of Shiraz: 97.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), EenVandaag (979.000), Half acht nieuws (830.000), Ik weet er alles van (726.000), Verborgen Dorpen (645.000), RTL Boulevard (533.000) en Editie NL (472.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Eredivisie op vrijdag (815.000), Jinek (741.000), Hart van Nederland (610.000), Journaal laat (557.000), Nieuwsuur (542.000) en Shownieuws (425.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en NPO 2 brons met 12 procent.

Top 15
01. De Slimste Mens (NPO2) 1.629.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.530.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.031.000
04. EenVandaag (NPO1) 979.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 830.000


06. Eredivisie op vrijdag (NPO1) 815.000
07. Jinek (NPO1) 741.000
08. Ik weet er alles van (RTL4) 726.000
09. Mega Piraten Festijn (NPO1) 665.000
10. Verborgen Dorpen (NPO1) 645.000


11. Meer dan goud (NPO1) 632.000
12. Hart van Nederland (SBS6) 610.000
13. Het Spaanse Dorp Polopos (RTL4) 572.000
14. Journaal laat (NPO1) 557.000
15. Nieuwsuur (NPO2) 542.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.1%
2. RTL4 / 13.4%
3. NPO2 / 11.8%
4. SBS6 / 6.8%
5. NET5 / 6.0%


6. NPO3 / 4.2%
7. Vero / 3.7%
8. RTL5 / 3.7%
9. FOX1 / 2.9%
10. RTL7 / 2.5%


11. RTL8 / 2.5%
12. RTLZ / 1.8%
13. TLC / 1.4%
14. Comedy / 1.4%
15. Ziggo / 1.2%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,1%
2. RTL Nederland 22,1%
3. Talpa TV 17,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: KRO-NCRV








50 Reacties op “Slechts één hit op vrijdag prime time: De Slimste Mens”


  1. Erik

    Aldus een onderzoek onder 1250 huishoudens (over het algemeen oudere NPO mensen) met een kijkcijfer kastje die staan voor 17 miljoen inwoners.
Hilarisch!

  2. "Veronica Doet Het?....Beter!";

    Genoten van Utiopia.
    TLP wederom 3de….
    Veronica doet het beter!

  3. manny

    daar begreip ik hemaal niks van Ik weet alles is veul beter

  4. #NPO Zeiker#

    Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
    1. Publieke Omroep 38,1%
    2. RTL Nederland 22,1%
    3. Talpa TV 17,4%

    Top NPO en Talpa gaat eraan.

  5. Jan Joep

    Aldus een onderzoek onder 12000 huishoudens (over het algemeen oudere bejaarden in bejaardentehuizen) met een kijkcijfer kastje die staan voor 87.9 miljoen inwoners Belachelijk!

  6. #NPO Zeiker#

    2. RTL4 / 13.4%
    4. SBS6 / 6.8%

    Het was gisteren weer vechten in de kelder bij Talpa, SBS6 weer maar de helft van het marktaandeel van RTL4. Wat een flop weer voor deMol en zijn nep sterren.

    Vanavond allemaal aan de coke en jullie kunnen weer een uurtje vlammen. Kop op.

  7. Dennis

    @Jan Joep: Je hebt niks zinnigs te melden, dus die dat voortaan ook maar niet meer.

  8. WEST*.

    @ ERIK het zijn nu veel minder huishoudens , de helft is nog op vakantie
    volgende week komt het grootste gedeelte van hun vakantie terug
    in september kan je eigenlijk precies zien hoe de vehoudingen zijn
    Maar of je nu met 1200, 600 100 of 50 kastjes meet , de marktaandeln leveren precies elke dag weer het zelfde staatje op het is altijd 1 NPO – 2 RTL en plek 3 tALPA . komt ook door de verdeling , er staan meer kastjes bij NPO en RTL kijkers en veel minder bij Talpa kijkers

  9. Mart

    @NPO Zeiker
    Maar maaar… wel 2x een Talpa zender in de top 5!!
    Zegt verder niks, maar goed. We moeten toch iets verdraaien

  10. #NPO Zeiker

    Kan iemand Erik en @WEST het concept van een steekproef uitleggen?

  11. Ben Zine

    Aldus een onderzoek onder 17 miljoen (over het algemeen jongere CO kijkers) met een kijkcijfer kastje die staan voor 1250 inwoners.
Hilarisch

  12. MediaPrak

    En ook deze week wist Art Rooijakkers ”s avonds nog geen 300K aan zich te binden. De zomerflop van dit jaar.

  13. WEST*.

    @ NPO ZEIKER Als u het zo goed weet ,leg jij dat dan uit , want ik weet er waarschijnlijk dan niet veel van en… in de gehele westkant van Nederland wordt minder tv gekeken dan het oostelijk deel van Nederland Hangt er maar van af hoe die kastjes in het land verdeeld staan als er meer in het westen staan,en minder in het oostelijk deel van Nederlan geeft dat ook een verkeert beeld

  14. #NPO kijker#

    Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
    1. Publieke Omroep 38,1%
    2. RTL Nederland 22,1%
    3. Talpa TV 17,4%

    Top NPO en Talpa komt eraan.

  15. #NPO Zeiker

    @WEST war n gelul. Verdiep je eens in de materie. Er wordt een representatieve testgroep samengesteld waar al dit soort aspecten in worden meegenomen. Of denk je soms dat ze op de Dam gaan staan en daar aan willekeurige voorbijgangers die kastjes uitdelen?

  16. #NPO Zeiker

    WEST war n gel*l. Verdiep je eens in de materie. Er wordt een representatieve testgroep samengesteld waar al dit soort aspecten in worden meegenomen. Of denk je soms dat ze op de Dam gaan staan en daar aan willekeurige voorbijgangers die kastjes uitdelen?

  17. Mark

    4,5 miljoen lineaire tv kijkers op een vrijdagavond.
    Tien jaar geleden waren dat gemiddeld 7,5 miljoen kijkers.
    In tien jaar tijd 3 miljoen kijkers verloren terwijl de bevolking groeide.

  18. "Veronica Doet Het?....Beter!";

    Bij 1250 NL huishoudens, met in totaal 2800 personen van 3 jaar en ouder die een precieze afspiegeling zijn van álle Nederlanders, staat een kastje dat precies meet wat er gekeken wordt.

  19. #NPO kijker#

    RTL 5 scoorde met Kees van der Spek ontmaskert: 170.000 kijkers,
    RTL 7 scoorde met Robocop: 108.000 kijkers,
    RTL 8 scoorde met Septembers of Shiraz: 97.000 kijkers.

    Het was weer knokken in de kelder van RTL

  20. Laurens

    Skûtsje Journaal heeft Zomer met Art verpletterd. Nederland is Art moe. Nog 3 volle weken te gaan.

  21. Laurens

    Vanavond op Talpa SBS6: Gordon. En ik deze week maar denken dat hij in een afkickkliniek zit.

  22. animo

    Wat een gejammer elke dag bedenk iets anders dan kastjes en bejaarden .

  23. Happie

    Die slimste mens kijkers zijn beslist niet alleen bejaarden.Ten eerste zijn veel echte bejaarden helemaal niet thuis in de behandelde onderwerpen. Ten tweede stikt het van de positieve reacties op Twitter van meest jongere mensen.

  24. Yahoo

    Happie, dat niet thuiszijn in de behandelde onderwerpen geldt voor alle bevolkingsgroepen, dus dat is geen goed argument. Ik zeg niet dat je ongelijk hebt over de leeftijdsverhoudingen van de kijkers, maar je onderbouwing rammelt. Ook de opmerking dat het jonge mensen zijn die positief tweeten over De slimste is een rammelend argument.

  25. Minder of Mirjam

    Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
    1. Publieke Omroep 38,1%
    2. RTL Nederland 22,1%
    3. Talpa TV 17,4%

    Top NPO en Talpa GAAT ERAAN

    Hulde voor John de Mol, na zoveel tijd nog steeds een zender van NIKS

  26. Laurens

    Hoeveel weken per jaar kan een zender the Voice aanbieden? Heb geleidelijk aan het idee dat er van de 52 weken 50 weken Voice is. Hoe

  27. huh

    SBS6 / 6.8%…wat een drama
    Zoiets is toch gewoon niet meer te verkopen aan de aandeelhouders, het is nu echt wel bewezen dat Na Sport7 en TIEN duidelijk is dat John geen zender kan beheren.
    Zus Linda moet met twee programma’s de hele tent redden? Dacht t niet

  28. FlyingLotus

    Voor mij is de avond bijzonder geschikt om mijn diepste verlangens uit te voeren, met een of mijn vriendin. TV kijken zit daar nooit bij.

    Zo ontdek je elke week weer een nieuwe fetish.

  29. Mark

    741.000 kijkers voor hysterische Eva, gedachtenpolitie Ellie en Conchita Worst tussen de benen.
    Freakshow.

  30. Erik de perik

    Aldus een autistische sukkel zonder leven die na al die tijd nog steeds 0 verstand heeft van statistiek en het concept “representatieve steekproef” nog steefs niet snapt.
Hilarisch!

  31. Martin

    @huh De aandeelhouder is juist degene die de zenders invult. Dat is het hele probleem…

  32. Enzo Voorthuijsen

    @Martin De aandeelhouder wint niet; de adverteerder mag betalen, maar die haakt steeds vaker af vanwege te weinig kijkers naar die Talpakliek. Het hele molcircus loopt leeg en gaat op den duur failliet.

  33. Eelco

    So de talkshow van Jinek is ook slecht bekeken.
    Had vast met die waardeloze en uitgekauwde GBTO onderwerpjes te maken en die griezel aan tafel.

  34. Paut Pielusma

    Hysterische indoctrinatie van de hoogste categorie is de Evashow geworden.
    Gateverdegatverdegatverdamme!!

  35. Tja zoals altijd NPO verpulvert Talpa en RTL

    Kijk de cijfers van de t okkie zenders van Talpa. Om te huilen. Zelfs voor t okkiekijkers is het te machtig.

    Wat een droefenis bij de gekochte geldgraaicultuur zenders van Talpa en RTL.

    Gebakken luchtis niet aantrekkelijk voor kijkers.

  36. TopofFlop

    Marktaandeel van RTL Nederland is nog 1,8 procent hoger, vanwege de mooie score van RTLZ.

  37. ikke

    Als een programma lage kijkcijfers heeft geloven jullie het wel, maar hoog ligt aan de kastjes.

  38. Laurens

    Vanavond weer top programma’s op RTL4. Alleen maar herhalingen. En maar uitmelken en geldschrapen. Troosteloze TV.

  39. lies

    vanavond stroomstoring bij rtl

  40. WEST*.

    @ TJA ZOALS ……. zou het niet zo kunnen zijn dat talpa kijkers meer geld hebben om langer op vakantie te kunnen gaan en dat laagsbetaalden weer terug zijn , en bij hun favoriete club RTL 4 voor het scherm zitten
    lage kijkcijfers voor talpa hoef nog niet te betekenen dat het slecht gaat
    ook RTL heeft gewoon te lage cijfers maar alles draait gewoon door

  41. Mark

    Wat een hoop autistische reacties staan er toch elke dag weer onder de kijkcijfers. Mensen (eigenlijk kun je het niet eens mensen noemen) die dagelijks de drang hebben om iets te moeten posten, liefst elke dag hetzelfde. Het ergste is nog dat ze het zelf niet doorhebben, hoe vaak er ook door anderen op wordt geattendeerd. Het kwartje valt niet… Zou me overigens niet verbazen als het één en dezelfde persoon is. Kan MC daar niet iets aan doen. Als er vaak hetzelfde wordt gereageerd, wordt er toch eerst door MC gemodereerd (gecontroleerd)?

  42. Roel

    @Mark: je kunt ook lekker verder scrollen en anders ga je maar naar het linkse bolwerk nu.nl waar je moet inloggen, nog eens moet inloggen en standaard gemodereerd wordt

  43. aammehoela

    Gisteravond ook geen Jinek gekeken. Wordt zo moe van al die gasten als Ellie Lust en consorten. Vandaag dus ook geen NPO 1. Uiteraard wel vanaf half elf met de voetbalsamenvattingen. Maar die anal-parade kan me gestolen worden.

  44. *west de echte t okkies zijn echt voor Talpa

    West, de echte t okkies zitten bij Talpa. het zijn de meest onnadenkende die er van dromen dat zij plezier kunnen beleven aan de producties van de gekochte geldgaaicultuur van de Mollusconies.

    Maar die komen zelfs bij Talpa van een koude kermis thuis. De door gesnoven kliek rond de familie is niet meer bij machte om leuke televisie te maken.

    Met Gorden voorop is al lang duidelijk geworden dat het een aftandse non creatieve kliek is die alleen nog afgeschreven en grijsgedraaide producties de buis op slingeren waar niemand op zit te wachten.

  45. Jean Paul

    Hier volgen de kinderen al de hele week de Slimste mens, vanwege Kees van Amstel. Die kennen ze van de Klikbeet-filmpjes op YouTube en ze zijn fan 😃

  46. J

    Ik Weet Er Alles Van is het eerste programma wat Ruben presenteert waarin ik me niet dood irriteer. Leuke quiz en de rol van Ruben is goed hierin. Dus dit zou toch wel een vervolg moeten krijgen. Als het in de zomervakantie 600 – 800 duizend scoort op RTL4, moet het op RTL5 om 19:30 of 20:00 uur ook wel 400-550 duizend kunnen scoren in het najaar. Prima voor RTL5.

  47. GaatLekker

    @J

    Hooguit 250.000 kijkers op RTL5 straks veel meer concurrentie.

    RTL4 GTST
    NPO2 QUIZ
    NPO3 FIRST DATES
    SBS6 LINGO

  48. Bart

    @J Heb ik helemaal het zelfde.

  49. Bart

    @Gaatlekkee Valt wel mee. Quiz op NPO2 is een totaal ander publiek. Lingo moeten we nog maar zien of het gaat scoren. Jan Versteegh is totaal verkeerd gekozen. Het spel heeft veel al oude kijkers en die zitten bij het Journaal op NPO1, die quiz op NPO2 of bij GTST. En First Dates is een programma waar BNNVARA niet lang meer mee kan door gaan. NPO3 stopt als jongerenzender en het past niet bij NPO1 of NPO2. Misschien kan RTL5 het volgend jaar overnemen. Zou goed staan naast Ik weet er alles van, Big Brother en bijvoorbeeld Door het lint of Oh oh Cherso. Een complete vooravond van RTL5.

  50. Bart

    @Laurens Helemaal mee eens! Vanaf volgend jaar ophouden met die best off series van wereldwijde talentenjachten op de hoofdzender. Breng zomerse amusement programma’s als Ter Land ter zee en in de lucht, Sterrenslag, NL versie van Tasiki’s Castle en/of Wanted, Het is hier fantastisch, De Zwakste schakel, reallifesoap over Ik Vertrek koppel Hans en Karin op Bonaire, reallifesoap over een camping. Koop een paar series aan (Undercover en Beau Sejour van de VRT) en Lekker Laat met Paul de Leeuw als de late night.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.