Slechts één hit op vrijdag prime time: De Slimste Mens


De kijkcijfers van vrijdag 2 augustus 2019 (SKO)

De vrijdagavond kent deze zomer slechts één kijkcijferhit op prime time: De Slimste Mens was goed voor ruim 1,6 miljoen kijkers (36 procent) op NPO 2. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Slimste Mens is een ijzersterke lead-in voor de half-tienprogrammering van NPO 2, maar de meeste kijkers zappen gewoon weg. Zo trok De Smaak van Joël vrijdag aansluitend 416.000 kijkers (10 procent). Nieuwsuur dáárna wist weer een publiek van 542.000 kijkers (13 procent) te boeien.

De concurrentie trok een miljoen kijkers minder: het Mega Piraten Festijn was goed voor 665.000 kijkers (15 procent), waarna Meer Dan Goud goed was voor 632.000 kijkers (15 procent).

Het brons op prime time is voor RTL 4. The Best of The Voice Worldwide scoorde 503.000 kijkers (11 procent) en Het Spaanse Dorp Polopos had er 572.000 (14 procent).

Verder keken de meeste mensen naar NCIS: Los Angeles op Net5 (354.000 kijkers en 8 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met De wereld volgens 80-jarigen: 286.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Alex Klaasen Revue Showponies: 184.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Inglourious Basterds: 176.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Kees van der Spek ontmaskert: 170.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Robocop: 108.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Septembers of Shiraz: 97.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), EenVandaag (979.000), Half acht nieuws (830.000), Ik weet er alles van (726.000), Verborgen Dorpen (645.000), RTL Boulevard (533.000) en Editie NL (472.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Eredivisie op vrijdag (815.000), Jinek (741.000), Hart van Nederland (610.000), Journaal laat (557.000), Nieuwsuur (542.000) en Shownieuws (425.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en NPO 2 brons met 12 procent.

Top 15
01. De Slimste Mens (NPO2) 1.629.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.530.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.031.000
04. EenVandaag (NPO1) 979.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 830.000


06. Eredivisie op vrijdag (NPO1) 815.000
07. Jinek (NPO1) 741.000
08. Ik weet er alles van (RTL4) 726.000
09. Mega Piraten Festijn (NPO1) 665.000
10. Verborgen Dorpen (NPO1) 645.000


11. Meer dan goud (NPO1) 632.000
12. Hart van Nederland (SBS6) 610.000
13. Het Spaanse Dorp Polopos (RTL4) 572.000
14. Journaal laat (NPO1) 557.000
15. Nieuwsuur (NPO2) 542.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.1%
2. RTL4 / 13.4%
3. NPO2 / 11.8%
4. SBS6 / 6.8%
5. NET5 / 6.0%


6. NPO3 / 4.2%
7. Vero / 3.7%
8. RTL5 / 3.7%
9. FOX1 / 2.9%
10. RTL7 / 2.5%


11. RTL8 / 2.5%
12. RTLZ / 1.8%
13. TLC / 1.4%
14. Comedy / 1.4%
15. Ziggo / 1.2%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,1%
2. RTL Nederland 22,1%
3. Talpa TV 17,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: KRO-NCRV

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen