Dionne Stax’ laatste Achtuurjournaal op één in top 25

Geplaatst op Wed 14 Aug 2019 om 8:00


De kijkcijfers van dinsdag 13 augustus 2019 (SKO)

Het laatste Achtuurjournaal met Dionne Stax als presentatrice trok dinsdagavond 1,7 miljoen kijkers (36 procent) naar NPO 1. Daarmee was het programma, net zoals op de meeste avonden, de nummer één van de avond. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Stax is overgestapt naar AVROTROS en beleeft daarom veel laatste momenten bij de NOS. “Dit zijn de dagen van ‘de laatste’. Vanavond was mijn laatste Achtuurjournaal. #afscheidnemen“, twittert ze.

Slechts één ander achtuurprogramma haalde de kijkcijfer top 25, namelijk Ik Weet Er Alles Van met 769.000 kijkers (16 procent) op RTL 4.

De grote winnaar op prime time was de Champions League-kwalificatiewedstrijd Ajax – PAOK die verspreid over twee zenders ruim 1,6 miljoen kijkers (32 procent) trok. Via Ziggo Sport keken er 918.000 mensen (18 procent) en via Ziggo Sport select 721.000 (14 procent).

Het zilver op prime time is voor NPO 2, dat met De Slimste Mens 1,3 miljoen kijkers (25 procent) neerzette. Aansluitend trok In Naam Van Het Volk 343.000 kijkers (7 procent).

NPO 1 pakt brons met Endeavour, dat goed was voor 698.000 kijkers (15 procent). Daaraan voorafgaand deed Ellie op Patrouille slechts 460.000 kijkers (9 procent).

Verder keken de meeste mensen naar de RTL 4-combinatie Uitstel van Executie (585.000 kijkers en 11 procent) en Het Spaanse Dorp: Polopos (520.000 kijkers en 10 procent).

De zeven minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met Station 19: 321.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Don’t Breathe: 216.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Je zal het maar zijn: 195.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met The Secret Life of the Zoo: 190.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Contract to kill: 166.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Kees van der Spek ontmaskert: 159.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Vertical Limit: 74.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), Half acht nieuws (988.000), EenVandaag (885.000), Bed en Breakfast (779.000), Ik weet er alles van (769.000), RTL Boulevard (643.000) en Editie NL (528.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (1 miljoen), Jinek (1 miljoen), Journaal laat (596.000), Hart van Nederland (554.000), Nieuwsuur (482.000) en Shownieuws (404.000) het meest in trek. Zomer met Art trok 305.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en NPO 2 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.691.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.284.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.034.000
04. Jinek (NPO1) 1.012.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 988.000


06. Voetbal CL KW Ajax PAOK (Ziggo) 918.000
07. EenVandaag (NPO1) 885.000
08. Bed en Breakfast (NPO1) 779.000
09. Ik weet er alles van (RTL4) 769.000
10. Voetbal CL KW Ajax Paok (ZS Select) 721.000


11. Endeavour (NPO1) 698.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 643.000
13. Journaal laat (NPO1) 596.000
14. Uitstel van Executie (RTL4) 585.000
15. Hart van Nederland (SBS6) 554.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 20.9%
2. RTL4 / 13.4%
3. NPO2 / 9.2%
4. Ziggo / 9.6%
5. ZS Select / 7.9%


6. SBS6 / 5.5%
7. NET5 / 4.5%
8. Vero / 3.4%
9. RTL5 / 2.8%
10. RTL7 / 2.8%


11. NPO3 / 2.6%
12. RTL8 / 2.2%
13. TLC / 1.6%
14. BBCfirst / 1.0%
15. Discov / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 32,7%
2. RTL Nederland 21,2%
3. Talpa TV 13,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Twitter








29 Reacties op “Dionne Stax’ laatste Achtuurjournaal op één in top 25”


  1. Wyatt

    Ziggo Sport heeft dan toch brons ipv NPO2?

  2. #NPO Zeiker#

    Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
    1. Publieke Omroep 32,7%
    2. RTL Nederland 21,2%
    3. Talpa TV 13,9%

    Top NPO en Talpa gaat eraan.

  3. #NPO Zeiker#

    2. RTL4 / 13,4%
    6. SBS6 / 5,5%

    Het was gisteren weer vechten in de kelder bij Talpa, SBS6 nu al ruim minder dan de helft van het marktaandeel van RTL4. Het gaat hard achteruit daar. Wat een flop weer voor deMol en zijn nep sterren.

    Vanavond allemaal aan de coke en jullie kunnen weer een uurtje vlammen. Kop op.

  4. Televisiefreaks

    Dat lijkt mij ook. 9,6% versus 9,2%.

  5. Job

    Het is zomer…
    Vanaf 26 augustus barst de strijd tussen RTL 4 en SBS 6 pas weer los. Niet nu.

  6. 123

    @Wyatt: Sterker nog: volgens mij dat die twee Ziggo-zenders meer marktaandeel hebben dan Talpa. 🤔

  7. Mies Bauwman

    Lieve kijkers, wat een verdriet voor de jongens en meisjes van Talpa. Zo hard gewerkt, zulke slechte cijfers. Kop op. De mensen in het land staan achter jullie.

  8. Mies Bauwman

    Lieve kijkers, vroeger komt nooit meer terug. Je kunt nog zoveel formats afstoffen als je wil. Echter, de allereerste keer is slechts het best. Daarna is de glans er wel af. Daarom hoop ik het beste voor o.a. Jan Kooijman en Wendy. Laten we hopen dat Nederlandse volk zal omarmen.

  9. #NPO kijker#

    Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
    1. Publieke Omroep 32,7%
    2. RTL Nederland 21,2%
    3. Talpa TV 13,9%

    Top NPO en Talpa komt eraan.

  10. #NPO kijker#

    RTL 7 scoorde met Contract to kill: 166.000 kijkers,
    RTL 5 scoorde met Kees van der Spek ontmaskert: 159.000 kijkers,
    RTL 8 scoorde met Vertical Limit: 74.000 kijkers.

    Het was weer knokken in de kelder van vdVorst en zijn nep sterren.

  11. Michel Schut

    Voetbal rules, en er komen steeds meer wedstrijden. Wel knap van “Ik weet er alles van”. Spel wordt steeds sterker, alleen jammer van die hinderlijke reclame onderbreking. Zet zo’n reclame voor het programma en het scoort nog hoger.

  12. GERUCHT

    Art Rooijakkers is gezien in Noordwijk. Het gerucht gaat dat Art, Harry Mens gaat opvolgen bij Business Class. Harry begint zo te dementeren dat hij zijn programma niet meer kan presenteren. Zo heeft hij Robert Jensen als columnist binnen gehaald en zegt meerdere malen “lekker slobberwijntje” Zijn opmerking tegen dochter Suze ” wie ben jij? Lekkere tietjes” was de druppel. . Art verheugd zich enorm op het aansmeren van ondeugdelijke belegging producten en hoopt veel slecht geïsoleerde portocabins te verkopen als zijnde rustieke vakantie-huisjes. Terwijl een beetje Pool er niet dood in gevonden wil worden.

  13. WegGooier

    @#NPO kijker#,

    RTL heeft volgens u nep sterren, maar hoe noemt u dan de RTL “nep”sterren die nu bij SBS6 zitten?
    Ach ik weet het antwoord al………..

    Je zal met een typetje al u moeten samen leven of thuiszorg moeten verlenen. Heb medelijden met hem of haar.

  14. Wim

    Niet alleen het aandeel SBS6 is enorm laag, ook die van concurrent RTL4 met slechts 13,4%.

  15. X

    NPO kijker wij kunnen lezen. Waarom alles herhalen wat er al staat. Megadom.

  16. ome H

    Vanavond op alle zenders, Halsema, Halsema, Halsema, Halsema, Halsema, Halsema, Halsema, Halsema, Halsema, Halsema, Halsema, Halsema, Halsema, Halsema, Halsema,

  17. Mark

    RTL heeft zes nieuwe deelnemers van het nieuwe seizoen van Expeditie Robinson bekendgemaakt. Radiopersoonlijkheden Eva Koreman (3FM), Fien Vermeulen (Qmusic) en Eva Cleven (FunX), ex-profhandbalster Yvette Broch, televisiekok Hugo Kennis en YouTuber Rijk Hofman gaan dit jaar de uitdaging aan. Hun deelname werd woensdagmiddag onthuld op station Utrecht Centraal.

    Nog nooit van die mensen gehoord. BN’ers zijn op, dan maar in de CN’er en DN’er bak graaien.

  18. Mart

    Veel radio dj’s doen mee dit jaar
    Nog geen rappers? 😜

  19. Mies Bauwman

    Lieve lieve kijkers, lieve Mark, ook ik zag de namen voorbij komen. Namen die mij niets zeggen. Ze worden door de TV zender bekende Nederlanders genoemd. Want dit willen de RTL kijkers in het land graag horen en zien. Daar worden ze blij van.
    Alleen vraag ik me af of ze niet beter onbekende en fantastische Nederlanders uit het land hadden kunnen nemen. Daar worden de RTL kijkers nog blijer van. Gewoon zoals zij zijn.

  20. "Veronica Doet Het?....Beter!";

    Genoten van Ajax.
    TLP wederom 3de….
    Veronica doet het beter!

  21. Mies Bauwman

    Lieve, lieve kijkers thuis, lieve John, ik snap dat je je stinkende best doet om jouw zender weer op de kaart te zetten met die afgestofte formats. Dat vinden alle mensen in het land ook fantastisch. Maar dat je vanavond voor de 28ste keer Mr. Bean gaat uitzenden dat snappen de mensen thuis niet meer. Natuurlijk wil je dat ze alleen na het voetbal kijken. Maar jij met vier kanalen hebt toch aanvullend wel wat beters te bieden? Dus kop op. Volgende keer beter.

  22. willem o duyvis

    Vanuit de hemel zie ik toch en stelletje prutsers bij die commerciele tv zenders
    Het komt nooit meer goed , en en Rijk de Gooyer in hemel 12 vloekt de hele dag op RTL en TALPA , STELLETJE KLERELIJERES zijn het

  23. willem o duyvis

    alleen Johnny Kraaikamp in hemel 16 geniet nog elke dag van zijn zonnetje in huis
    samen met de nieuwe bewoonster en collega Martine Bijl, en een lol dat ze hebben !

  24. Ome Willem

    Ik zou ook nog wel met mijn afgestofte programma naar Talpa kunnen. Er zitten immers veel talentlozen en ik pas daar wel goed bij.

  25. Hennt Huisman

    Hallo lieverds,

    Met al die ouwe troep op tv moet er toch nog wel ergens een plek zijn voor de Mini Playbackshow? Wat denken jullie?

  26. Mies Bauwman

    Lieve, lieve Henny, kijkers in het land. Stof nooit een oud format af. Alleen de eerste keer is een programma succesvol en leuk. Dat vinden de fantastische mensen in het land dan ook. Daarna is de glans er volledig af. Ook bij de lieve kijkers thuis. Ze voelen zo goed aan dat ze dit niet meer willen zien. Dus zeg ik nog altijd: beter een nieuw format dan een afgestoft format.

  27. Ome Willem voor een beter nederland zegt...

    We gaan dat lekkere kontje nu minder vaak zien…… dit is een ramp voor de media en een ramp voor nederland……

  28. Ome Willem voor een beter nederland zegt...

    Ze was en is lekker om naar te kijken…. en ze deed ook het presenteren goed. Jammer.

  29. Theo

    #NPO Zeiker# of Mies Bauwman of is het Henny Huisman? etc..

Reageer

Voor het reageren op artikelen van Mediacourant gelden huisregels. Lees de policy.

Let op: Reacties aan Mediacourant of vragen over redactionele keuzes kunt u slechts toesturen via het mailformulier.

Ziet u een ongepaste reactie? Laat het graag weten via het mailformulier of door een reactie te plaatsen met daarin het woord 'moderatie'. Reacties met daarin het woord 'moderatie' worden automatisch vastgehouden en zijn daardoor niet zichtbaar voor overige bezoekers.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.