Dionne Stax’ laatste Achtuurjournaal op één in top 25


De kijkcijfers van dinsdag 13 augustus 2019 (SKO)

Het laatste Achtuurjournaal met Dionne Stax als presentatrice trok dinsdagavond 1,7 miljoen kijkers (36 procent) naar NPO 1. Daarmee was het programma, net zoals op de meeste avonden, de nummer één van de avond. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Stax is overgestapt naar AVROTROS en beleeft daarom veel laatste momenten bij de NOS. “Dit zijn de dagen van ‘de laatste’. Vanavond was mijn laatste Achtuurjournaal. #afscheidnemen“, twittert ze.

Slechts één ander achtuurprogramma haalde de kijkcijfer top 25, namelijk Ik Weet Er Alles Van met 769.000 kijkers (16 procent) op RTL 4.

De grote winnaar op prime time was de Champions League-kwalificatiewedstrijd Ajax – PAOK die verspreid over twee zenders ruim 1,6 miljoen kijkers (32 procent) trok. Via Ziggo Sport keken er 918.000 mensen (18 procent) en via Ziggo Sport select 721.000 (14 procent).

Het zilver op prime time is voor NPO 2, dat met De Slimste Mens 1,3 miljoen kijkers (25 procent) neerzette. Aansluitend trok In Naam Van Het Volk 343.000 kijkers (7 procent).

NPO 1 pakt brons met Endeavour, dat goed was voor 698.000 kijkers (15 procent). Daaraan voorafgaand deed Ellie op Patrouille slechts 460.000 kijkers (9 procent).

Verder keken de meeste mensen naar de RTL 4-combinatie Uitstel van Executie (585.000 kijkers en 11 procent) en Het Spaanse Dorp: Polopos (520.000 kijkers en 10 procent).

De zeven minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met Station 19: 321.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Don’t Breathe: 216.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Je zal het maar zijn: 195.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met The Secret Life of the Zoo: 190.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Contract to kill: 166.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Kees van der Spek ontmaskert: 159.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Vertical Limit: 74.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), Half acht nieuws (988.000), EenVandaag (885.000), Bed en Breakfast (779.000), Ik weet er alles van (769.000), RTL Boulevard (643.000) en Editie NL (528.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (1 miljoen), Jinek (1 miljoen), Journaal laat (596.000), Hart van Nederland (554.000), Nieuwsuur (482.000) en Shownieuws (404.000) het meest in trek. Zomer met Art trok 305.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en NPO 2 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.691.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.284.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.034.000
04. Jinek (NPO1) 1.012.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 988.000


06. Voetbal CL KW Ajax PAOK (Ziggo) 918.000
07. EenVandaag (NPO1) 885.000
08. Bed en Breakfast (NPO1) 779.000
09. Ik weet er alles van (RTL4) 769.000
10. Voetbal CL KW Ajax Paok (ZS Select) 721.000


11. Endeavour (NPO1) 698.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 643.000
13. Journaal laat (NPO1) 596.000
14. Uitstel van Executie (RTL4) 585.000
15. Hart van Nederland (SBS6) 554.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 20.9%
2. RTL4 / 13.4%
3. NPO2 / 9.2%
4. Ziggo / 9.6%
5. ZS Select / 7.9%


6. SBS6 / 5.5%
7. NET5 / 4.5%
8. Vero / 3.4%
9. RTL5 / 2.8%
10. RTL7 / 2.8%


11. NPO3 / 2.6%
12. RTL8 / 2.2%
13. TLC / 1.6%
14. BBCfirst / 1.0%
15. Discov / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 32,7%
2. RTL Nederland 21,2%
3. Talpa TV 13,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Twitter

Wat vindt u?

Alle polls

Mist u Patty Brard bij Shownieuws?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen