NPO 1 faalt met BN’ers die fietsen voor goede doel


De kijkcijfers van donderdag 25 juli 2019 (SKO)

Er was een tijd dat goededoelenshows vol BN’ers het nog best aardig deden op televisie, maar die tijd ligt steeds verder achter ons. Tegenwoordig flopt eigenlijk vrijwel elke goededoelenshow met BN’ers, zo ook gisteren het eenmalige Tour de Celeb op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Tour de Celeb, waarin sterren als Erik Dijkstra en Nicole Buch een van de zwaarste etappes van de Tour de France fietsten voor de Nierstichting, trok 402.000 kijkers (10 procent).

En dat terwijl Tour de Celeb van Omroep MAX direct na het meest bekeken programma van de avond stond, namelijk het Achtuurjouraal met ruim 1,4 miljoen kijkers (35 procent). Na afloop van de goededoelenshow keerden enkele kijkers weer terug voor De Helden van het Maxima (588.000 kijkers en 15 procent).

Het goud op de hete donderdagavond was voor NPO 2, dat met De Slimste Mens uitkwam op 1,3 miljoen kijkers (31 procent). Aansluitend trok Hollandse Zaken 450.000 kijkers (12 procent).

RTL 4 pakte brons met Het Spaanse Dorp: Polopos, goed voor 501.000 kijkers (13 procent). Daaraan voorafgaand deed Help Mijn Man Is Klusser 451.000 kijkers (11 procent).

Verder deed vooral Veronica goede zaken. De wedstrijd AZ – Hacken was goed voor 463.000 kijkers (12 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 8 scoorde met Silent Witness: 331.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Keuringsdienst van Waarde: 331.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Een Goede Buurt: 279.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Look Who’s Talking: 154.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Tour du Jour: 109.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Temptation Island: 87.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), EenVandaag (942.000), Half acht nieuws (909.000), Ik weet er alles van (688.000), Sportjournaal (654.000), Floris (609.000) en RTL Boulevard (601.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren De Avondetappe (994.000), Jinek (895.000), Hart van Nederland (582.000), Nieuwsuur (477.000) en Shownieuws (462.000) het meest in trek. Zomer met Art trok 289.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en NPO 2 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.444.000
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.360.000
03. De Slimste Mens (NPO2) 1.309.000
04. De Avondetappe (NPO1) 994.000
05. EenVandaag (NPO1) 942.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 909.000
07. Studio Sport (NPO1) 897.000
08. Jinek (NPO1) 895.000
09. Ik weet er alles van (RTL4) 688.000
10. Sportjournaal (NPO1) 654.000


11. Floris (NPO1) 609.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 601.000
13. Editie NL (RTL4) 600.000
14. Helden van het Maxima (NPO1) 588.000
15. Hart van Nederland (SBS6) 582.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 23.1%
2. RTL4 / 14.5%
3. NPO2 / 10.0%
4. Vero / 8.8%
5. SBS6 / 7.3%


6. RTL8 / 5.0%
7. NPO3 / 4.6%
8. NET5 / 4.6%
9. RTL5 / 3.0%
10. RTL8 / 2.5%


11. Discov / 1.3%
12. TLC / 1.2%
13. BBCfirst / 1.1%
14. SBS9 / 1.1%
15. FOX / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 37,7%
2. RTL Nederland 25,0%
3. Talpa TV 21,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Omroep MAX

Wat vindt u?

Alle polls

Mist u Patty Brard bij Shownieuws?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen