Nicolette van Dam bezorgt SBS 6 alwéér horrorcijfers


De kijkcijfers van woensdag 17 juli 2019 (SKO)

Alles wat Nicolette van Dam aanraakt op televisie verandert in een flop. Alleen al bij Talpa Network heeft ze meerdere mislukkingen op haar naam staan, waaronder The Next Boy/Girl Band, Dance as One en Kitchen Impossible. Nu bezorgt ze het bedrijf van John de Mol opnieuw kijkcijferhorror met de dagelijkse kookshow Klinkt Smakelijk, de opvolger van 6 Inside. Het programma noteerde woensdagavond een voorlopig dieptepunt: 56.000 kijkers en 1,9 procent marktaandeel.

De vooravond blijft voor SBS 6 een mijnenveld. Al jaren lukt het de zender niet om daar iets succesvols neer te zetten. Dit najaar hoopt de zender op een grote ommezwaai door de vroegere NPO-hits Lingo en Man Bijt Hond te herintroduceren.

Ook op prime time deed SBS 6 het niet best. Zo wist De Lijf Show om half negen slechts 212.000 kijkers (5 procent) te bekoren.

De grote winnaar op prime time was de NPO 2-quiz De Slimste Mens met 1,2 miljoen kijkers (30 procent). Aansluitend trok De Oorlog Is Oud Ade Binnengekomen 313.000 kijkers (8 procent).

NPO 1 bood het meest bekeken alternatief met Onze Boerderij (523.000 kijkers en 13 procent) en Mooiste Meisje van de Klas (652.000 kijkers en 16 procent).

Het brons gaat naar RTL 4 dankzij de combinatie Topdokters (441.000 kijkers en 11 procent) en Het Spaanse Dorp: Polopos (505.000 kijkers en 13 procent).

Daarna was Veronica het meest in trek. Feyenoord – Panathinaikos wist 365.000 kijkers (9 procent) te bekoren.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met De Noodcentrale: 349.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Cocktail: 272.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Inspector Morse: 265.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Hotter than my daughter: 181.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Tour du Jour: 157.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Break Free: 76.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Zesuurjournaal (1,4 miljoen), het Achtuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (956.000), Gevoel van de Vierdaagse (904.000), Sportjournaal (839.000), Half acht nieuws (716.000), Ik weet er alles van (614.000), Editie NL (563.000) en RTL Boulevard (516.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren De Avondetappe (944.000), Jinek (810.000), Hart van Nederland (615.000), Shownieuws (571.000), Journaal laat (455.000) en Nieuwsuur (373.000) het meest in trek. Zomer met Art trok 213.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en NPO 2 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 18:00 (NPO1) 1.372.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.349.000
03. De Slimste Mens (NPO2) 1.242.000
04. EenVandaag (NPO1) 956.000
05. De Avondetappe (NPO1) 944.000


06. Gevoel van de Vierdaagse (NPO1) 904.000
07. Sportjournaal (NPO1) 839.000
08. Jinek (NPO1) 810.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 716.000
10. Mooiste meisje van de klas (NPO1) 652.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 615.000
12. Ik weet er alles van (RTL4) 614.000
13. Tour de France (NPO1) 584.000
14. Shownieuws (SBS6) 571.000
15. Editie NL (RTL4) 563.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 24.6%
2. RTL4 / 12.7%
3. NPO2 / 9.6%
4. SBS6 / 7.8%
5. Vero / 5.5%


6. NET5 / 5.2%
7. RTL8 / 4.6%
8. RTL7 / 3.4%
9. RTL5 / 3.2%
10. NPO3 / 2.9%


11. Discov / 1.5%
12. Comedy / 1.5%
13. TLC / 1.4%
14. SBS9 / 1.4%
15. BBCfirst / 1.3%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 37,1%
2. RTL Nederland 23,9%
3. Talpa TV 19,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen