6 Inside-opvolger Klinkt Smakelijk is grote flop


De kijkcijfers van woensdag 10 juli 2019 (SKO)

Het dagelijkse kookprogramma Klinkt Smakelijk met Nicolette van Dam scoort net zo slecht als voorganger 6 Inside. Zo keken er woensdag slechts 103.000 mensen (3,1 procent) naar de uitzending op SBS 6. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De vooravond van SBS 6 lijkt niet te redden. Het laatste écht grote vooravondsucces was de beginperiode van Utopia, maar die kijkcijferpiek was kortstondig. Anno 2019 scoort de realityshow redelijk met zo’n 400.000 kijkers.

Het is afwachten wat John de Mol in het najaar gaat doen met de vooravond van SBS 6. Eén ding is duidelijk: Lingo keert terug met Jan Versteegh aan het roer e de laatste tijd doen spelletjes het alleraardigst op televisie.

De winnaar op prime time was Endeavour met 883.000 kijkers (19 procent) op NPO 1.

RTL 4 bood het meest bekeken alternatief met Topdokters, dat 662.000 kijkers (14 procent) scoorde. Het Spaanse Dorp Polopos trok erna 452.000 kijkers (10 procent).

Het brons is voor NPO 2: Andere Tijden scoorde 528.000 kijkers (11 procent).

Verder was SBS 6 het meest in trek. De Noodcentrale kwam uit op 506.000 kijkers (11 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met Coyote Ugly: 411.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Leon: 337.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Hotter than my daughter: 250.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Tour du Jour: 234.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Inspector Morse: 201.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Hufterproef: 177.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), Ik weet er alles van (946.000), Sportjournaal (924.000), Erica op reis (759.000), RTL Boulevard (673.000) en Editie NL (522.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (920.000), De Avondetappe (842.000), Hart van Nederland (733.000), Nieuwsuur (544.000) en Shownieuws (467.000) het meest in trek. Zomer Met Art trok 210.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.862.000
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.283.000
03. EenVandaag (NPO1) 1.083.000
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.067.000
05. Ik weet er alles van (RTL4) 946.000


06. Sportjournaal (NPO1) 924.000
07. Jinek (NPO1) 920.000
08. Endeavour (NPO1) 883.000
09. De Avondetappe (NPO1) 842.000
10. Erica op reis (NPO1) 759.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 733.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 673.000
13. Topdokters (RTL4) 662.000
14. Tour de France (NPO1) 620.000
15. Nieuwsuur (NPO2) 544.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 24.9%
2. RTL4 / 13.9%
3. SBS6 / 8.4%
4. NPO2 / 6.7%
5. NET5 / 6.3%


6. Vero / 5.0%
7. NPO3 / 3.9%
8. RTL8 / 3.6%
9. RTL5 / 3.6%
10. RTL7 / 3.4%


11. SBS9 / 1.6%
12. TLC / 1.2%
13. BBCfirdt / 1.0%
14. ID / 1.0%
15. Discov / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 35,5%
2. RTL Nederland 24,5%
3. Talpa TV 21,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen