Slaapverwekkende talkshow Art Rooijakkers geen hit


De kijkcijfers van maandag 17 juni 2019 (SKO)

Art Rooijakkers bewees zich maandag in Zomer Met Art als een dertien-in-een-dozijn-presentator met dito talkshow: hij deed de eerste aflevering van zijn late talkshow aardig, maar wist geen moment te boeien. Zijn teksten klonken bedacht, zijn eerste gasten waren alles behalve aansprekend en zijn onderwerpen niet urgent. ‘Langdradig, non-onderwerpen en oud nieuws’, vat De Telegraaf de reacties samen. En de kijkcijfers? Die blijven vooralsnog achter: de talkshow haalt maar nét de kijk top 25.

De eerste aflevering van Zomer Met Art kwam uit op 354.000 kijkers (10,7 procent), goed voor de een na laatste plek in de kijkcijfer top 25. Zowel NPO 1, NPO 3 als SBS 6 wisten op de late avond meer kijkers te bekoren.

Het lijkt erop dat Rooijakkers iets meer had verwacht van de kijkcijfers. Toen het over het aantal Instagram-volgers van verslaggever Bram Krikke ging, zei de presentator: “600.000? Dat zijn er bijna net zo veel als er naar dit programma gaan kijken!

Richard Groenendijk: “Dat zou je wel willen! Ik help het je hopen, Art.

Al met al spat het er weer van af dat Zomer Met Art gemaakt wordt door de makers van RTL Late Night met Twan Huys: Blue Circle. Ook dit programma gaat op deze manier niet lukken.

De grote winnaars op de late avond waren Pauw op NPO 1 (858.000 kijkers en 34 procent), de voetbalnabeschouwing op NPO 3 (796.000 kijkers en 23 procent) en Hart van Nederland op SBS 6 (516.000 kijkers en 14 procent).

Prime time

NPO 1 pakte ook goud op prime time. MAX Vakantieman scoorde 1,2 miljoen kijkers (26 procent). Daarna stortte de zender in met de eenmalige show De Minister van Gehandicaptenzaken, waar slechts 373.000 mensen (9 procent) naar keken.

De WK-vrouwenvoetbalwedstrijd Nigeria – Frankrijk scoorde 925.000 kijkers (22 procent) op NPO 3, goed voor de tweede plek op prime time.

Het brons is voor SBS 6. Chateau Meiland zette een mooie 669.000 kijkers (15 procent) neer, waarna Ali’s Mensentuin 396.000 kijkers (9 procent) scoorde.

Verder was de RTL 4-combinatie In de voetsporen van Dr. Pol en Gemaakt in Nederland het meest in trek, goed voor 556.000 kijkers (12 procent) en 657.000 kijkers (15 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met Jurassic World: 242.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Skiptrace: 236.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met De Andere kant van Nederland: 229.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met 2DOC: 194.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Paul: 175.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Easy A: 88.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (858.000), Half acht nieuws (830.000), EenVandaag (806.000), GTST (736.000), M (713.000), RTL Boulevard (540.000), Editie NL (499.000) en Utopia (381.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Pauw (858.000), Journaal laat (526.000), Hart van Nederland (516.000), Mooiste meisje van de klas (454.000), Shownieuws (405.000) en Zomer Met Art (354.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en NPO 3 brons met 13 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.515.000
02. MAX Vakantieman (NOP1) 1.164.000
03. Voetbal WK NGA FRA Dames (NPO3) 925.000
04. Pauw (NPO1) 858.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 858.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 830.000
07. EenVandaag (NPO1) 806.000
08. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 736.000
09. M (NPO1) 713.000
10. Chateau Meiland (SBS6) 669.000


11. Gemaakt in Nederland (RTL4) 657.000
12. In de voetsporen van Dr. Pol (RTL4) 556.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 540.000
14. Journaal laat (NPO1) 526.000
15. Hart van Nederland (SBS6) 516.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 21.2%
2. RTL4 / 14.6%
3. NPO3 / 13.4%
4. SBS6 / 9.6%
5. NET5 / 5.4%


6. NPO2 / 4.7%
7. RTL7 / 4.3%
8. RTL5 / 4.0%
9. Vero / 2.8%
10. RTL8 / 2.5%


11. TLC / 2.3%
12. Discov / 1.3%
13. RTLZ / 1.3%
14. Comedy / 1.1%
15. SBS9 / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 39,3%
2. RTL Nederland 18,6%
3. Talpa TV 25,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Ziet u André Hazes jr. ook graag met Gordon mee emigreren naar Dubai?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen