Oranje wint halve finale Nations League: 3 mln kijkers


De kijkcijfers van donderdag 6 juni 2019 (SKO)

Het Nederlands elftal heeft Engeland, na verlenging, met 3-1 verslagen in de halve finale van de Nations League. Het verslag ervan wist bijna 3 miljoen kijkers (58 procent) te bekoren op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het voetbal begon na het Achtuurjournaal en duurde door de verlenging tot half twaalf. Door bijna drie uur lang bijna drie miljoen kijkers te scoren, zette NPO 1 een magistraal avondmarktaandeel neer van maar liefst 47 procent, een absolute topscore.

De voetbalnabeschouwing begon om half twaalf en scoorde ook nog 1,8 miljoen kijkers (61 procent). Pauw, dat om middernacht begon, kwam uit op 768.000 kijkers (54 procent).

Het meest bekeken alternatief voor het voetbal werd geboden door RTL 4, dat de combinatie Van der Vorst ziet sterren (565.000 kijkers en 11 procent) en Beste Kijkers (450.l000 kijkers en 9 procent) op het menu had staan.

Daarna volgt NPO 3, met 388.000 kijkers (8 procent) voor Broodje Gezond, en NPO 2, met 282.000 kijkers (6 procent) voor Hunters.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 8 scoorde met Prime Suspect: 209.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met De 25: 198.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Naked Attraction: 179.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Lethal Weapon: 167.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Harry and Meghan A Royal Romance: 130.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Darts World Cup of Darts: 128.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (982.000), M (772.000), Half acht nieuws (714.000), GTST (667.000), RTL Boulevard (435.000), Editie NL (399.000) en Utopia (359.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (1,8 miljoen), Pauw (768.000), Hart van Nederland (440.000), Journaal laat (384.000), De Zwakste Schakel (315.000) en Shownieuws (307.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 47 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 11 procent en SBS 6 brons met 5 procent.

Top 15
01. Nederland – Engeland (NPO1) 2.957.000
02. Voetbal NL NB (NPO1) 1.845.000
03. Journaal 20:00 (NPO1) 1.560.000
04. Voetbal NL VB (NPO1) 1.438.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.062.000


06. EenVandaag (NPO1) 982.000
07. M (NPO1) 772.000
08. Pauw (NPO1) 768.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 714.000
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 667.000


11. Van der Vorst ziet sterren (RTL4) 565.000
12. Beste Kijkers (RTL4) 450.000
13. Hart van Nederland (SBS6) 440.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 435.000
15. Editie NL (RTL4) 399.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 47.4%
2. RTL4 / 10.6%
3. SBS6 / 5.4%
4. NPO2 / 5.1%
5. NPO3 / 3.9%


6. NET5 / 3.5%
7. RTL8 / 2.9%
8. Vero / 2.7%
9. RTL5 / 2.5%
10. RTL7 / 2.4%


11. Discov / 1.2%
12. TLC / 1.2%
13. RTLZ / 0.9%
14. Comedy / 0.8%
15. FOX / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 56,4%
2. RTL Nederland 18,4%
3. Talpa TV 12,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NTR

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen