Oranje Leeuwinnen stoten door naar 2,3 miljoen kijkers


De kijkcijfers van zaterdag 15 juni 2019 (SKO)

Na de 1,6 miljoen kijkers voor de openingswedstrijd tegen Frankrijk – afgelopen dinsdagmiddag tijdens werktijd – keken er zaterdagmiddag vanaf drie uur 2,3 miljoen mensen (80 procent) naar de tweede wedstrijd van de Oranje Leeuwinnen op het WK Voetbal. Zij zagen hoe Oranje Kameroen versloeg met 3-1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Oranje is nu al verzekerd van een plek in de achtste finales. Het derde en laatste duel in de groepsfase is donderdag om 18.00 uur.

Op die dag staat een wedstrijd tegen Canada op het menu. “Supergoed dat we erdoor zijn“, sprak een opgeluchte bondscoach Sarina Wiegman. “Dit is wel heel even ontspannen.

Het goud op prime time was voor RTL 4, dat met Robert ten Brinks BankGiro Miljonairs een mooie 1 miljoen kijkers (23 procent) neerzette. Daaraan voorafgaand kwam Ondertussen in Nederland uit op 795.000 kijkers (19 procent).

NPO 3 deed goede zaken met de primetimewedstrijd op het WK Vrouwenvoetbal tussen Canada en Nieuw-Zeeland. Die wedstrijd was goed voor 841.000 kijkers (19 procent).

Het brons is voor NPO 1. Een herhaling van Floortje Naar Het Einde Van De Wereld kwam uit op 815.000 kijkers (19 procent), waarna Leef Je Droom 558.000 kijkers (12 procent) neerzette.

SBS 6 doet het alles behalve onaardig met het nieuwe Thank You For The Music. Daar keken ditmaal 619.000 mensen (14 procent) naar. Zoek De Fouten stelde aansluitend wél teleur met 312.000 kijkers (7 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 236.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Revenant: 224.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI NY: 213.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Aïda aan Zee: 171.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Politie USA Live: 128.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Autosport Le Mans 24 uur Stint 2: 124.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (995.000), Half Acht Nieuws (878.000), RTL Boulevard (560.000), Verborgen Kustdorpen (486.000) en Lachen om home video’s (451.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (722.000), Shownieuws (654.000), Studio France (478.000), Silent Witness (475.000), Beste Kijkers (468.000) en Nieuwsuur (453.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 19 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 12 procent.

Top 15
01. Voetbal WK NLD CMR Dames (NPO1) 2.260.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.542.000
03. Studio Sport (NPO1) 1.334.00
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.251.000
05. BankGiro Miljonairs (RTL4) 1.039.000


06. EenVandaag (NPO1) 995.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 878.000
08. Voetbal WK CAN NZL Dames (NPO3) 841.000
09. Floortje naar het einde van (NPO1) 815.000
10. Ondertussen in Nederland (RTL4) 795.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 722.000
12. Shownieuws (SBS6) 654.000
13. Thank you for the music (SBS6) 619.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 560.000
15. Leef je droom (NPO1) 558.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 18.6%
2. RTL4 / 17.8%
3. SBS6 / 11.9%
4. NPO3 / 11.5%
5. NPO2 / 4.7%


6. NET5 / 4.7%
7. Vero / 4.0%
8. RTL8 / 3.7%
9. RTL7 / 3.4%
10. RTL5 / 2.5%


11. SBS9 / 1.6%
12. Comedy / 0.9%
13. RTLZ / 0.9%
14. BBCfirst / 0.9%
15. Discov / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 34,8%
2. RTL Nederland 27,4%
3. Talpa TV 22,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NOS

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen