Oranje Leeuwinnen richting drie miljoen kijkers


De kijkcijfers van donderdag 20 juni 2019 (SKO)

Na de 1,6 miljoen kijkers voor de openingswedstrijd tegen Frankrijk (op een doordeweekse middag) en de 2,3 miljoen kijkers voor de wedstrijd tegen Kameroen (op zaterdagmiddag), wist de derde wedstrijd van de Oranje Leeuwinnen – tegen Canada – donderdagavond vanaf zes uur 2,8 miljoen kijkers (65 procent) te boeien op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Nederland – Canada was te zien in de vooravond, waardoor de reguliere programmering moest wijken.

De Margriet van der Linden-talkshow M, die normaal gesproken zo’n 700.000 kijkers trekt, was nu om 16.30 uur te zien en trok op dat tijdstip 143.000 kijkers (12 procent).

Overigens wonnen de Oranje Leeuwinnen met 2-1 van Canada. De Nederlandse voetbalvrouwen hebben zich als groepswinnaar geplaatst voor de achtste finales van het WK en treffen aankomende dinsdag Japan.

Ook op prime time was NPO 1 de grootste zender. The Great British Bake-Off noteerde 952.000 kijkers (20 procent). Aansluitend scoorde DWDD Summerschool slechts 463.000 kijkers (10 procent).

NPO 3 pakte zilver met de voetbalwedstrijd Zweden – Verenigde Staten, waar 940.000 mensen (22 procent) naar keken.

Daarna volgt RTL 4 met een nieuwe aflevering van Van der Vorst ziet sterren, goed voor 825.000 kijkers (18 procent). Beste Kijkers trok direct erna 648.000 kijkers (15 procent).

Verder was SBS 6 het meest in trek. De 25 Meest Opmerkelijke Internetfilmpjes Aller Tijden kwam uit op 332.000 kijkers (7 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 2 scoorde met Hunters: 275.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Love Island: 224.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met SWAT: 207.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Ella Enchanted: 205.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Prime Suspect Tennison: 198.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met 48 HRS: 169.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Nederland – Canada (2,8 miljoen), Achtuurjournaal (2,3 miljoen), Studio France (746.000), GTST (695.000), de voetbalnabeschouwing (635.000), Half acht nieuws (468.000) en RTL Boulevard (387.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (666.000), Pauw (609.000), Nieuwsuur (557.000), Shownieuws (517.000), Journaal laat (397.000), Islands of America (339.000) en Zomer Met Art (303.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 36 procent marktaandeel, NPO 3 pakte zilver met 13 procent en RTL 4 brons met 12 procent.

Top 15
01. Voetbal WK NLD CAN Dames (NPO1) 2.755.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.290.000
03. The Great British Bake-Off (NPO1) 952.000
04. Voetbal WK SWE USA Dames (NPO3) 940.000
05. Van der Vorst ziet sterren (RTL4) 825.000


06. Studio France (NPO3) 756.000
07. Studio France (NPO1) 746.000
08. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 695.000
09. Hart van Nederland (SBS6) 666.000
10. Beste Kijkers (RTL4) 648.000


11. Voetbal WK NB (NPO3) 635.000
12. Pauw (NPO1) 609.000
13. Nieuwsuur (NPO2) 557.000
14. Shownieuws (SBS6) 517.000
15. Half acht nieuws (RTL4) 468.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 36.1%
2. NPO3 / 12.6%
3. RTL4 / 11.6%
4. SBS6 / 6.6%
5. NPO2 / 5.6%


6. NET5 / 3.3%
7. RTL5 / 2.9%
8. Vero / 2.9%
9. RTL7 / 2.4%
10. RTL8 / 2.4%


11. TLC / 1.1%
12. RTLZ / 0.9%
13. Discov / 0.9%
14. ID / 0.8%
15. SBS9 / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 54,3%
2. RTL Nederland 19,3%
3. Talpa TV 13,5%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NOS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen