Kijkcijferhorror: Love Island stort in tot 79.000 kijkers

Geplaatst op Sat 01 Jun 2019 om 8:35


De kijkcijfers van vrijdag 31 mei 2019 (SKO)

Love Island heeft een dramatische eerste week achter de rug. Het programma begón al slecht, maar de kijkcijfers van de vijfde aflevering op vrijdagavond zijn wel héél erg droevig. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Na 228.000 kijkers (4,5 procent), 204.000 kijkers (3,8 procent), 160.000 kijkers (3,4 procent) en 111.000 kijkers (2,4 procent) voor de eerste vier afleveringen, trok de laatste Love Island-aflevering van de week vrijdagavond 79.000 kijkers (1,8 procent) naar RTL 5.

Love Island is elke werkdag op prime time te zien bij RTL 5. Na de eerste aflevering was één ding duidelijk: de kijkcijfers moeten omhoog. Dat is niet gelukt. De weekafsluiter trok 65 procent minder kijkers dan de weekopener en 60 procent minder marktaandeel. Al met al keken er deze week gemiddeld 156.000 mensen naar het programma.

De grootste concurrent van Love Island lijkt het mooie weer. Om 20.30 uur zijn met name veel jongeren nog buiten. Wellicht was het beter geweest om het programma dagelijks om 22.30 uur te programmeren, ná zonsondergang.

De meeste mensen keken op prime time naar All Together Now op RTL 4, goed voor 896.000 kijkers (20 procent).

Het meest bekeken alternatief was te zien op NPO 1: Polizei Potsdam kwam uit op 714.000 kijkers (17 procent). Aansluitend trok TV Show een povere 577.000 kijkers (13 procent) en Het Eeuwige Leven van Jan Mulder 346.000 kijkers (9 procent).

NPO 2 pakt brons: In De Voetsporen Van D-Day noteerde 542.000 kijkers (12 procent). De Reis van de D-Day Vlag trok ervoor 397.000 kijkers (9 procent).

Verder keken de meeste mensen naar It Takes op SBS 6. Dat programma wist 507.000 kijkers (12 procent) te bekoren.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 286.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met xXx Return of Xander Cage: 266.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Hansel and Gretel Witch Hunters: 243.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Vreemdgaan met Filemon: 119.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met De Andere Kant van Nederland: 108.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Panic Room: 80.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,3 miljoen), Half acht nieuws (833.000), GTST (703.000), Zesuurjournaal (689.000), M (654.000), EenVandaag (649.000), RTL Boulevard (577.000), Editie NL (495.000) en Sportjournaal (476.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Pauw (802.000), De Zwakste Schakel (768.000), Hart van Nederland (689.000), Journaal laat (632.000), Nieuwsuur (586.000) en Shownieuws (512.000) het meest in trek.

RTL 4 avondmarktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 19 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 19 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.336.000
02. All together now (RTL4) 896.000
03. Half acht nieuws (RTL4) 833.000
04. Pauw (NPO1) 802.000
05. De Zwakste Schakel (RTL4) 768.000


06. Polizei Potsdam (NPO1) 714.000
07. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 703.000
08. Hart van Nederland (SBS6) 689.000
09. Journaal 18:00 (NPO1) 689.000
10. M (NPO1) 654.000


11. EenVandaag (NPO1) 649.000
12. Journaal laat (NPO1) 632.000
13. Nieuwsuur (NPO2) 586.000
14. TV Show (NPO1) 577.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 577.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 19.1%
2. NPO1 / 18.8%
3. SBS6 / 9.8%
4. NPO2 / 9.4%
5. NET5 / 5.8%


6. Vero / 4.2%
7. RTL7 / 3.8%
8. NPO3 / 2.8%
9. RTL8 / 2.3%
10. RTL5 / 2.3%


11. Eurosp / 2.0%
12. TLC / 1.8%
13. N.geog / 1.2%
14. Discov / 1.0%
15. RTLZ / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 31,0%
2. RTL Nederland 27,5%
3. Talpa TV 20,5%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL








53 Reacties op “Kijkcijferhorror: Love Island stort in tot 79.000 kijkers”


  1. Veelvraat

    Die dure producties van NPO3 scoren ook DRAMATISCH! En die moet ik wel betalen itt Love Island.

  2. Zonder Naam

    Wat een drama-cijfers. En Love Island is de nieuwe 6Inside.

  3. Veelvraat

    NPO3 en 3FM zouden onmiddellijk opgeheven dienen te worden. Wat heeft dit gemodder ten koste van publiek geld nog voor zin?

  4. Minder of Mirjam

    All Together Now vs. It Takes Two: 5-0
    Zwakste Schakel 768.000 kijkers! Top gedaan Bridget!

  5. Veronica Doet Het Beter

    Genoten van UtopiA.
    TLP wederom 3de…
    Veronica doet het beter!

  6. Job

    RTL 5 en RTL 7 doen het al maanden dramatisch. Hun concurrenten net5 en Veronica doen het daarentegen meestal wel goed.

  7. Veelvraat

    Dit zijn de horrorcijfers van NPO3:
    https://kijkonderzoek.nl/component/com_kijkcijfers/Itemid,133/file,dp-0-47-0-p
    Van het publiek geld dat hier jaarlijks ingepompt wordt kun je 49 verpleeghuizen draaiende houden of 4 Matthijs van Nieuwkerken betalen.

  8. Freek

    Ik heb geprobeerd om nog even te kijken naar Love Island.
    Na tien minuten was het wel klaar. Zo niksig. Echt bizar dat dit is goedgekeurd voor uitzending. Jong en mooi wil toch niet zeggen: leeg en saai?

  9. 123

    Meestal wel Freek. Als je mooi en jong bent heb je geen reden om jezelf geestelijk te ontwikkelen, je krijgt toch wel aandacht en je zin.

  10. 123

    Daarom zijn oudere vrouwen die vroeger mooi zijn geweest ook meestal zo ongelukkig. Nu hun schoonheid weg is hebben ze niets om op terug te vallen. Leegte en wanhoop rest.

  11. #NPO kijker#

    Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
    1. Publieke Omroep 31,0%
    2. RTL Nederland 27,5%
    3. Talpa TV 20,5%

    Top NPO en Talpa komt er aan

  12. Anoniem

    @Jov: Nu betrap ik je er wéér op dat je RTL5 en 7 wilt vergelijken met Veronica. Wat kost de CL op jaarbasis? En wat kosten Genee, Derksen en Gijp? En dat allemaal bij elkaar opgeteld. Het zijn bedragen die we ons niet voor mogelijk houden. Dat kosten 5, 7 en 8 niet eens bij elkaar.

    Stop met die vergelijking, raakt kant noch wal.

  13. o.p. lichter

    En weer was piet de grote winnaar op sbs .

  14. Joop55

    RTL7 heeft wel de rechten voor de Europa League gekocht, maar dat zal een stuk minder gekost hebben dan de rechten voor de CL. Verder een juiste analyse.
    Maar wat de commerciele zenders kosten doet eigenlijk niet ter zake omdat zij het zelf winstgevend moeten maken. De NPO zenders hoeven nooit winst te maken en verstoren op die manier de hele bedrijfstak met oneerlijke concurrentie.

  15. Yoshi

    ik denk dat het gewoon normaal is dat programma’s tussen de 700.000 en 1 miljoen een prima score is. Zeker in een tijd met Netflix en uitgesteld kijken.

    Maar Love Island moet gewoon verder op Videoland. Dit is zeer pijnlijk

  16. A.Zijn

    Wat leuk zeg dat De Zwakste Schakel met Bridget zo ontzettend aanslaat. Het begint voor mij ook al echt vaste prik te worden. Benieuwd in welke vorm dit straks terugkomt als Zomer met Art en de talkshow met Beau beginnen. Ik zou het steeds twee maanden als tussenpauze van de talkshows uitzenden. Dus januari en februari staan genoteerd!

  17. Erik

    Aldus een onderzoek van 1250 huishoudens (over het algemeen oudere NPO mensen) met een kijkcijfer kastje die staan voor 17 miljoen inwoners.
Hilarisch!

  18. Magda

    17.000.000 niljoen zei je toch, snuggere Erik. Je hebt je voorgoed belachelijk gemaakt.

  19. Tim H

    Nog even en er kijkt niemand meer TV.

  20. Kevin

    Haha

    Zwakste Schakel 22.30 uur meer kijkers dan GTST om 20.00 uur…

  21. Job

    @Anoniem de CL en Veronica inside kosten waarschijnlijk wel veel geld ja. Maar ook de films en series die er omheen staan scoren 9/10 dagen beter dan de films op RTL 7. Elke dag meer % aandeel terwijl ze op zender 8/9 staan en RTL 7 op 7.
    Ik heb trouwens gelezen dat de CL minder kost dan andere jaren (rond de 15M inplaats van 20M+) en dat ze dit seizoen met het succes van Ajax de kosten hebben terugverdiend.

  22. Nico vd Laan

    Wat een armoede.. Talentenjacht of tattoo date programma.. en dat alles tussen eindeloze reclameblokken gepropt…

  23. Curryworst

    Zelfs GeenStijl heeft een item gewijd aan de nieuwe flop (ná 6InsideAlbert) van 2019.
    https://www.geenstijl.nl/5147873/wegtrekker-love-island-blijkt-totale-flop/

  24. Pat

    Zeer goed gedaan Bridget. Ik denk als ze het 2x per week uitzenden,bv maandag en vrijdag dat het nog meer kijkers trekt. Zwakste schakel gewoon op plek 5!

  25. T

    Wat een enorm goede score voor de zwakste schakel. En terecht ook!

  26. Maria

    Ik ben maar een film gaan kijken op rtl8 Panic Room.Bij gebrek aan een leuk programma.Was leuk.Alleen die reclames!!!!

  27. Mart

    @A.Zijn
    Ja inderdaad! De zwakste schakel moet sowieso weer terug komen, desnoods als er geen plek meer is op RTL 4 op RTL 5, past ook perfect op die zender

  28. MM

    Veelvraat
    Sat 01 Jun 2019 om 8:40
    Neem een Snickers !!

  29. Ron

    Love Island is doomed. Dat moge duidelijk zijn….

  30. Laurens

    Zwakste schakel alleen up op vrijdagavond. Voor de rest zwak. Was wat betreft de cijfers van Late Night ook. Daarnaast weinig tegenspel van andere zenders.
    Tenslotte: Piet was wéér de knaller op 6.

  31. Jaap

    Die Maasland moet eens op spraakles. Ik erger me dood aan dat onverzorgde gewauwel.

  32. Tv junkie xl

    @ Laurens…onzin….Bridget trekt ook kijkers weg bij Pauw die steeds lager scoort…deze cijfers zijn prima voor een quiz op dat tijdstip..Krijgt zeker vervolg.

  33. Wolllllllllllter

    Zwakste schakel alleen up op vrijdagavond. Voor de rest zwak. Was wat betreft de cijfers van Late Night ook. Daarnaast weinig tegenspel van andere zenders.
    Tenslotte: Pauw was wéér de knaller op 1!

  34. Robert

    De zwakste schakel is veruit de leukste quiz op de tv momenteel. Bridget doet het geweldig.

  35. Jaap

    Nou, ge-wel-dig! Nu alleen nog de boel op z’n Nederlands uitspreken in plaats van op z’n Engels. En andersom, want anders dan je naar aanleiding van het voorgaande zou verwachten, spreekt ze sommige Engelse woorden weer op z’n Nederlands uit. Storing in de bovenkamer waarschijnlijk.

  36. Stefan

    Goedzo Bridget

  37. Doge

    Such kijkcijfers. Many Bridget. Very weakest link…

    Wow.

  38. Jan

    Ik kan alleen maar mijn complimenten uitdelen aan de zwakste schakel. Dit zijn echt heel erg goede kijkcijfers, zeker in combinatie met het lekkere weer. Bridget doet het overigens ook erg leuk. Wat een tv-talent blijft dat toch.

  39. Lieke van Lexmond Lover

    Zwakste schakel met bn-ers lijkt mij leuk

  40. @Doge

    Such a waste of time

  41. Bart

    @LvLL Het is juist een verademing dat het zonder bn’rs is.
    Alle programma’s moeten juist af van de bn’rs.

  42. Mark

    RTL Lounge vanaf maandag om half 7 dubbele afleveringen van Baywatch. Zet dat op RTL 5 tussen half 7 en half 9 en ze hebben een vooravond met minimaal 150.000 kijkers. Perfecte zomerserie. Dom!

  43. Mark

    Bijna 600.000 NPO 1 kijkers hadden niet door dat ze naar dezelfde TV show zaten te kijken als een maand geleden. Vorige week met mr. Pieter overigens ook al een recente herhaling. Doe dan weer best of 40 jaar TV Show, zoals vorig jaar…

  44. west**

    zwakste schakel profiteert alleen maar , dat de tv wat langer op 4 staat
    dus niks prima gedaan !!

  45. Sportfanaat

    Is niets nieuws voor NPO TV. Meeste mensen zetten NPO aan omdat programma’s niet onderbroken worden door reklame… beetje ouderwetse denkwijze.. en misschien bewijst het weer eens dat ze in slaap vallen na 22:00.

  46. pagtige docu'sook op NPO 3 mooi om te zien

    Zelf op een vrijdag wordt er gewoon meer naar de NPO gekeken als naar de loser zenders Talpa en RTLge.

    De zgn familieshows zijn om te janken. De bagger die Talpa en RTL maar blijft voorzetten is alleen voor de t okkiekijkers.

    Normale mensen negeren de zenders Talpa en RTL.

    Fijn dat er belastinggeld wordt geïnvesteerd in de NPO want dat is kwaliteit, diversiteit, inhoud en diepte. Daar mag nog wel meer belastinggeld aan besteed worden.

  47. jwdd

    Helemaal eens met laatste reactie

  48. TopofFlop

    In All Together Now werd in de finale verschrikkelijk vals gezongen. De duetten bij It Takes 2 zijn veel professioneler en mooier. Jammer dat It takes 2 weg is bij RTL4 en niet meer de mooie plek heeft op zaterdagavond. Helaas zorgt de plek op vrijdagavond en op SBS6 voor onterecht lage kijkcijfers. Wel jammer dat Winston (en Gordon) op dit programma zijn gezet. Al zie ik wel een positieve Gordon in dit programma en dat is beter te pruimen.

  49. TopofFlop

    Eens met Mark dat Baywatch goed op RTL5 zou passen. RTL Lounge is tv zonder kijkers. Kijkcijfer is vaak echt 0

  50. tim

    gelukkig zijn er nog homevideo’s op sbs 6

  51. Wolter

    Vanavond Champions League. Op de best scorende zender van het land: Veronica!

    Veronica doet het beter!

  52. Wolter

    Nee, Veronica doet het altijd beter! Ik heb cijfers die dat bewijzen maar hier niet mogen worden gedeeld!

  53. MolTalk

    FLOP

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.