Eerbetoon Martine Bijl aan kop op vrijdagavond


De kijkcijfers van vrijdag 7 juni 2019 (SKO)

Het anderhalf uur durende, ingelaste eerbetoon aan de overleden Martine Bijl, getiteld ‘Eerbetoon aan een groot, veelzijdig talent’, trok vrijdagavond bijna 1,1 miljoen kijkers (20 procent) naar NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Omroep MAX heeft de afgelopen dagen hard gewerkt aan het eerbetoon. In het programma werd met intimi, collega’s en vrienden teruggekeken op haar leven, waar vorige week donderdag – op Hemelvaartsdag – een einde aan kwam.

Direct na het eerbetoon aan Bijl begon het eeuwen programma van Jaïr Ferwerda, Jaïr in goed gezelschap, met 603.000 kijkers (13 procent).

Het meest bekeken alternatief was de RTL 4-show All Together Now met 997.000 kijkers (19 procent).

Het brons voor NPO 3 volgt op afstand: het damesvoetbal tussen Frankrijk en Zuid-Korea kwam uit op 651.000 kijkers (13 procent).

Daarna volgt NPO 2, dat met The Strangers 581.000 kijkers (11 procent) neerzette.

Het betekent ook dat SBS 6 met It Takes 2 verder wegglijdt. Dat station was de nummer vijf op prime time: de BN’er-zangshow bleef steken op 420.000 kijkers (8 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met It Takes 2: 420.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Red Dawn: 222.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 200.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Darts World Cup of Darts: 199.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met De andere kant van Nederland: 153.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Megamind: 106.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Zesuurjournaal (995.000), Half acht nieuws (972.000), Gesprek met premier (919.000), EenVandaag (912.000), M (891.000), GTST (814.000), RTL Boulevard (702.000), Editie NL (562.000), Zes uur nieuws (521.000), BinnensteBuiten (454.000) en First Dates (437.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Pauw (842.000), Hart van Nederland (717.000), De Zwakste Schakel (658.000), Jaïr in goed gezelschap (603.000), Journaal laat (541.000), Nieuwsuur (527.000) en Shownieuws (455.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en NPO 3 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.679.000
02. Martine Bijl Een Eerbetoon (NPO1) 1.084.000
03. All together now (RTL4) 997.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 995.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 972.000


06. Gesprek met premier (NPO1) 919.000
07. EenVandaag (NPO1) 912.000
08. M (NPO1) 891.000
09. Pauw (NPO1) 842.000
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 814.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 717.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 702.000
13. De Zwakste Schakel (RTL4) 658.000
14. Voetbal WK FRA KOR Dames (NPO3) 651.000
15. Jaïr in goed gezelschap (NPO1) 603.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.4%
2. RTL4 / 17.4%
3. NPO3 / 9.0%
4. NPO2 / 8.3%
5. SBS6 / 7.9%


6. RTL7 / 3.9%
7. NET5 / 3.9%
8. RTL5 / 3.0%
9. Vero / 2.9%
10. RTL8 / 2.0%


11. TLC / 1.8%
12. SBS9 / 1.5%
13. Discov / 1.4%
14. Comedy / 1.2%
15. Ziggo / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 39,7%
2. RTL Nederland 26,3%
3. Talpa TV 16,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: MAX

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen