Eerbetoon aan Martine Bijl is winnaar op prime time


De kijkcijfers van maandag 3 juni 2019 (SKO)

De heruitzending van de Opium-special over Martine Bijl was maandagavond het meest bekeken programma op prime time. Er keken 1,4 miljoen mensen (28 procent) naar het eerbetoon aan de overleden presentatrice op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Bijl is op Hemelvaartsdag overleden op 71-jarige leeftijd en dat werd maandag bekendgemaakt. Daarom besloot NPO 1 om de programmering om te gooien en het programma Spoorloos te laten vervallen.

Voorafgaand aan de special over Martine Bijl wist het programma MAX Vakantieman 1,4 miljoen kijkers (27 procent) te bekoren.

Het meest bekeken alternatief op prime time werd niet geboden door RTL 4 of SBS 6, maar door Veronica, dat met Veronica Inside 645.000 kijkers (13 procent) neerzette.

Daarna volgt RTL 4. Dossier Van den Heuvel kwam uit op 606.000 kijkers (12 procent) en Gemaakt in Nederland kwam daarna uit op 568.000 kijkers (12 procent).

De vierde plek is voor SBS 6. Chateau Meiland zette een voor die zender prima 564.000 kijkers (11 procent) neer. Verzamelkoorts trok erna 319.000 kijkers (7 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 7 scoorde met Extraction: 340.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Love Ranger: 230.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Beste van de zomerhits: 209.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met 2DOC: 203.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Words and Pictures: 159.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Love Island: 138.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Half acht nieuws (972.000), Zesuurjournaal (911.000), EenVandaag (798.000), M (779.000), GTST (704.000), RTL Boulevard (568.000), Editie NL (490.000), Zes Uur Nieuws (412.000) en Utopia (344.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Pauw (852.000), Hart van Nederland (713.000), Nieuwsuur (640.000), Je geld of mijn leven (572.000), Shownieuws (537.000) en De Zwakste Schakel (420.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.944.000
02. In Memoriam Martine Bijl (NPO1) 1.382.000
03. MAX Vakantieman (NPO1) 1.364.000
04. Half acht nieuws (RTL4) 972.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 911.000


06. Pauw (NPO1) 852.000
07. EenVandaag (NPO1) 798.000
08. M (NPO1) 779.000
09. Hart van Nederland (SBS6) 713.000
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 704.000


11. Veronica Inside (Vero) 645.000
12. Nieuwsuur (NPO2) 640.000
13. Dossier Van den Heuvel (RTL4) 606.000
14. Je geld of mijn leven (NPO1) 572.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 568.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 27.2%
2. RTL4 / 13.8%
3. SBS6 / 8.8%
4. NPO2 / 6.2%
5. Vero / 5.5%


6. NET5 / 5.1%
7. RTL7 / 4.6%
8. NPO3 / 3.9%
9. RTL5 / 3.4%
10. RTL8 / 3.0%


11. TLC / 2.0%
12. Eurosp / 1.4%
13. Comedy / 1.4%
14. FOX / 1.1%
15. SBS9 / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 37,3%
2. RTL Nederland 24,8%
3. Talpa TV 20,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Omroep MAX

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen