RTL 4 heeft nieuwe kijkcijferkoningin: Caroline Tensen


De kijkcijfers van zondag 12 mei 2019 (SKO)

Niet Chantal Janzen (40) maar Caroline Tensen (55) bewijst zich na het vertrek van Linda de Mol (54) als de nieuwe kijkcijferkoningin van RTL 4. Haar spelshow Eén tegen 100 is op dit moment de succesvolste primetimetitel van de zender. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Eén tegen 100 was ook zondag veruit het best bekeken amusement op prime time. De van NPO 1 naar RTL 4 verhuisde quizshow kwam uit op een riante 1,6 miljoen kijkers (32 procent).

Voorafgaand aan Eén tegen 100 trok het programma van zenderbaas Peter van der Vorst een prima 1 miljoen kijkers (18 procent).

NPO 1 scoorde om half negen nog mooi met het vervolg op Studio Sport Eredivisie (1,6 miljoen en 30 procent), maar zakte daarna flink in met eerst Ellie op Patrouille (931.000 en 17 procent) en daarna De Klas (390.000 en 8 procent).

SBS 6 pakte brons op prime time dankzij Handhavers (510.000 kijkers en 9 procent) en Gestalkt (531.000 kijkers en 10 procent).

Verder keken de meeste mensen op prime time naar Net5’s Hawaii Five O, goed voor 458.000 kijkers (8 procent). NCIS trok aansluitend 454.000 kijkers (9 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 3 scoorde met Gevaarlijkste Wegen: 449.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Cuba na Castro: 339.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Batman V Superman: 304.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Blood Father: 239.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Mothers Day: 148.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Voor de rechter: 135.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Studio Sport Eredivisie (2,4 miljoen), Studio Sport (876.000), Half acht nieuws (695.000), vtwonen (439.000) en RTL Boulevard (427.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Studio voetbal (735.000), Hart van Nederland (704.000), Shownieuws (493.000) en Nieuwsuur (442.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.509.000
02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.408.000
03. Een tegen 100 (RTL4) 1.632.000
04. Married at first sight (RTL4) 1.013.000
05. Autosport F1 GP ESP (Ziggo) 974.000


06. Ellie op patrouille (NPO1) 931.000
07. Studio Sport (NPO1) 876.000
08. Studio Voetbal (NPO1) 735.000
09. Hart van Nederland (SBS6) 704.000
10. Half acht nieuws (RTL4) 695.000


11. Gestalkt (SBS6) 531.000
12. Autosport F1 GP NB (Ziggo) 529.000
13. Handhavers (SBS6) 510.000
14. Shownieuws (SBS6) 493.000
15. Hawaii Five-O (Net5) 458.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 27.0%
2. RTL4 / 18.3%
3. SBS6 / 9.8%
4. NPO2 / 5.7%
5. NET5 / 5.6%


6. Vero / 5.2%
7. NPO3 / 4.4%
8. RTL7 / 2.6%
9. RTL8 / 2.6%
10. RTL5 / 2.1%


11. RTLZ / 1.5%
12. SBS9 / 1.3%
13. Discov / 1.0%
14. BBCfirst / 0.8%
15. TLC / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 37,1%
2. RTL Nederland 25,6%
3. Talpa TV 21,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: AVROTROS

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat de carrière van Thijs Römer voorbij is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen