Oranjeloze halve finale Songfestival is kijkcijferhit


De kijkcijfers van dinsdag 14 mei 2019 (SKO)

De eerste halve finale van het Eurovisie Songfestival, waarin géén optreden zat van de Nederlandse act, trok dinsdag 1,5 miljoen kijkers (31 procent) naar NPO 1. Daarmee was het liedjesfestijn de grote winnaar op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Oranjeloze halve finale van het Songfestival trekt aanzienlijk meer bekijks dan vorig jaar, toen er 1,1 miljoen kijkers klaar zaten. Het jaar ervoor waren het er 1,4 miljoen en het jaar dáárvoor 1,2 miljoen kijkers.

Het Songfestival was de grote winnaar op prime time. De voorbeschouwing, Op Weg Naar Het Eurovisie Songfestival, scoorde 924.000 kijkers (19 procent).

Het meest bekeken alternatief voor het liedjesfestijn was Beau Five Days Inside met 768.000 kijkers (15 procent) op RTL 4. Aansluitend trok Zelfbouwers Rotterdam 551.000 kijkers (11 procent).

Het brons is voor NPO 2: Rond de Noordzee kwam uit op 708.000 kijkers (14 procent). Govert naar de grenzen van het heelal trok erna 510.000 kijkers (10 procent).

Verder keken de meeste mensen naar Roelvinkjes passen op de winkel bij SBS 6, goed voor 466.000 kijkers (9 procent). Direct erna trok Dino en Friends in New York 203.000 kijkers (4 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met Grey’s Anatomy: 349.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met X Men Days of Future Past: 287.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Voor de rechter: 281.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Vier handen op een buik: 235.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Minority Report: 160.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Dreamgirls: 86.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), EenVandaag (937.000), Sportjournaal (865.000), M (852.000), Half acht nieuws (836.000), GTST (667.000), RTL Boulevard (565.000) en Editie NL (551.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Pauw (885.000), Nieuwsuur (619.000), Hart van Nederland (619.000), Journaal laat (442.000), Shownieuws (374.000) en De Zwakste Schakel (371.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 29 procent marktaandeel, RTL 4 pakt zilver met 14 procent en NPO 2 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.565.000
02. Eurovisie Songfestival HF1 (NPO1) 1.490.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.046.000
04. EenVandaag (NPO1) 937.000
05. Op weg naar Eurovisie Songfestival (NPO1) 924.000


06. Pauw (NPO1) 885.000
07. Sportjournaal (NPO1) 865.000
08. M (NPO1) 852.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 836.000
10. Beau Five Days Inside (RTL4) 768.000


11. Rond de Noordzee (NPO2) 708.000
12. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 667.000
13. Nieuwsuur (NPO2) 619.000
14. Hart van Nederland (SBS6) 619.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 565.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 29.1%
2. RTL4 / 13.5%
3. NPO2 / 9.2%
4. SBS6 / 6.8%
5. NET5 / 5.1%


6. Vero / 4.5%
7. NPO3 / 3.7%
8. RTL5 / 3.4%
9. RTL7 / 3.1%
10. FOX / 2.3%


11. RTL8 / 2.1%
12. Comedy / 1.3%
13. SBS9 / 1.3%
14. TLC / 1.1%
15. FS1 / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 42,0%
2. RTL Nederland 22,1%
3. Talpa TV 17,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: AVROTROS

Wat vindt u?

Alle polls

Groeit Jan Versteegh ooit uit tot een A-ster?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen