Matthijs’ College Tour zakt in op zondagavond NPO 1


De kijkcijfers van zondag 26 mei 2019 (SKO)

Matthijs van Nieuwkerk ziet de kijkcijfers van College Tour inzakken. De première met Bénédicte Ficq als hoofdgast trok bijna 1,2 miljoen kijkers (20 procent), maar de tweede aflevering met Peter Pannekoek kwam zondagavond niet verder dan 827.000 kijkers (16 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. College Tour is verhuisd van NPO 2 naar NPO 1 en heeft het felbegeerde plekje op zondagavond half negen gekregen van de publieke-omroeptop.

Zondagavond half negen, ook het slot van tv-hits als Boer Zoekt Vrouw en Heel Holland Bakt, brengt College Tour echter niet tot grote hoogten.

Direct na College Tour trok Ellie op Patrouille nagenoeg evenveel kijkers. Dat programma was goed voor 832.000 kijkers (17 procent).

De meeste mensen keken op zondagavond prime time naar RTL 4. Die trok veel bekijks met de combinatie Married at first sight (1,3 miljoen kijkers en 25 procent) en Eén tegen 100 (1,4 miljoen kijkers en 28 procent).

Het brons op prime time gaat naar SBS 6. Betrapt was goed voor 612.000 kijkers (11 procent), waarna Gestalkt 658.000 kijkers (13 procent) neerzette.

Verder keken de meeste mensen naar NPO 3. Dat station scoorde met De Gevaarlijkste Wegen van de Wereld 536.000 kijkers (10 procent).

’s Middags keken er veel mensen naar de Formule 1 in Monaco. Het verslag wist vanaf drie uur 1,2 miljoen kijkers (46 procent) te boeien op Ziggo Sport.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met Hawaii Five-O: 422.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Cuba na Castro: 315.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Man of Steel: 244.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Security: 154.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI: 141.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Ewout en: 94.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Studio Sport (873.000), Half acht nieuws (841.000), RTL Boulevard (448.000) en vtwonen (411.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (674.000), Shownieuws (569.000), Kanniewaarzijn (548.000) en Nieuwsuur (529.000) het meest in trek.

RTL 4 avondmarktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 11 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.694.000
02. Eén tegen 100 (RTL4) 1.367.000
03. Married at first sight (RTL4) 1.325.000
04. Autosport F1 GP MCO (Ziggo) 1.242.000
05. Studio Sport (NPO1) 873.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 841.000
07. Ellie op Patrouille (NPO1) 832.000
08. College Tour (NPO1) 827.000
09. Hart van Nederland (SBS6) 674.000
10. Gestalkt (SBS6) 658.000


11. Autosport F1 GP NB (Ziggo) 637.000
12. Betrapt (SBS6) 612.000
13. Shownieuws (SBS6) 569.000
14. Kanniewaarzijn (NPO1) 548.000
15. Autosport F1 GP VB (Ziggo) 547.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 20.3%
2. NPO1 / 16.9%
3. SBS6 / 11.4%
4. NPO2 / 8.6%
5. NPO3 / 5.3%


6. Vero / 5.3%
7. NET5 / 4.8%
8. Ziggo / 2.8%
9. RTL8 / 2.5%
10. RTL5 / 2.4%


11. RTL7 / 2.4%
12. N.geog / 1.3%
13. SBS9 / 1.2%
14. Comedy / 1.0%
15. Eurosp / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 30,8%
2. RTL Nederland 27,6%
3. Talpa TV 22,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NTR, Tom Cornelissen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen