Love Island op dag drie verder omlaag: 160.000 kijkers
De kijkcijfers van woensdag 29 mei 2019 (SKO)
De dagelijkse primetimeshow Love Island is alles behalve de hit waarop RTL 5 gehoopt had. Na 228.000 (4,5 procent) en 204.000 kijkers (3,8 procent) voor de eerste twee shows, kwam de derde aflevering woensdagavond uit op 160.000 kijkers (3,4 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is pijnlijk voor RTL 5 dat Love Island genadeloos lijkt te floppen; het is immers een relatief dure productie voor een televisiezender die verder vooral leunt op import en herhalingen.
Ten opzichte van de eerste aflevering heeft Love Island nu 30 procent van zijn kijkers verloren en 24 procent van zijn marktaandeel. Dat zijn behoorlijke dalingen.
Geen enkele zender trok op prime time meer dan een miljoen kijkers. NPO 1 ging aan kop met Earth One Amazing Day. Daar keken 873.000 mensen (19 procent) naar. De laatste Kelder en Klöpping trok aansluitend 355.000 kijkers (8 procent).
RTL 7 pakte het zilver op prime time. De Europa League-finale tussen Chelsea en Arsenal scoorde 749.000 kijkers (16 procent).
Het brons gaat naar RTL 4: Obese scoorde 722.000 kijkers (15 procent). Aansluitend trok Verminkt 444.000 kijkers (9 procent).
Verder was SBS 6 het meest in trek. Mr. Frank Visser Doet Uitspraak noteerde 719.000 kijkers (15 procent) en Wegmisbruikers had er daarvoor 396.000 (9 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Veronica scoorde met Fate of the furieus: 392.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met Rolstoel Roadmovie: 258.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Inspector Morse: 250.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Onze Jongens: 235.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Love Island: 160.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Hotel Rules: 70.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,5 miljoen), M (824.000), Gesprek met premier (812.000), Half acht nieuws (807.000), Journaal 18:00 (802.000), EenVandaag (799.000), GTST (783.000), Sportjournaal (752.000), RTL Boulevard (547.000) en Editie NL (508.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw (905.000), Hart van Nederland (793.000), Journaal laat (524.000), Nieuwsuur (515.000), Shownieuws (474.000) en De Zwakste Schakel (412.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.511.000 02. Pauw (NPO1) 905.000 03. Earth One Amazing Day (NPO1) 873.000 04. M (NPO1) 824.000 05. Gesprek met premier (NPO1) 812.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 21.3% 2. RTL4 / 13.8% 3. SBS6 / 10.3% 4. RTL7 / 8.6% 5. Vero / 6.9%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 31,4% 2. RTL Nederland 29,0% 3. Talpa TV 20,7% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL