ATN wint van It Takes 2, toch feest voor SBS 6


De kijkcijfers van vrijdag 3 mei 2019 (SKO)

RTL 4 heeft de eerste slag gewonnen in de zangshowoorlog met SBS 6. All Together Now trapte vrijdagavond af met 1,1 miljoen kijkers (21 procent), terwijl It Takes 2 genoegen moest nemen met 689.000 kijkers (12 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Dat RTL 4 zou winnen lag in de lijn der verwachting, maar bijna 700.000 kijkers op vrijdagavond is voor SBS 6 alles behalve slecht nieuws. Vorige week keken er op deze avond nog 200.000 mensen naar de zender.

SBS 6 zit dus enorm in de lift op vrijdagavond. In vergelijking met vorige week ziet de zender zijn kijkersaantal op prime time stijgen met 225 procent, een enorme verbetering.

Lange tijd wist SBS 6 echt nergens mee te scoren op deze door The Voice gedomineerde uitzendavond, maar nu zet de zender toch een hoopvolle prestatie neer.

Gordon is nu twee avonden op rij te zien bij SBS 6: vanavond is De Gordon Tegen Dino Show te zien, maar dat programma is géén succes.

Overigens moesten RTL 4 en SBS 6 beide NPO 2 voor laten gaan. Die pakte goud op prime time met de tv-klassieker Twee Voor Twaalf, goed voor 1,2 miljoen kijkers (22 procent). In de voetsporen van D-Day trok aansluitend 604.000 kijkers (11 procent).

De vierde plek op prime time is voor Veronica, dat 585.000 kijkers (11 procent) scoorde.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 1 scoorde met Flikken Maastricht: 502.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met A bridge too far: 393.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 282.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Team Spoedeisende Hulp: 235.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Jeuk: 173.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met African Safari 3D: 98.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Half acht nieuws (947.000), EenVandaag (882.000), Journaal 18:00 (871.000), GTST (841.000), M (806.000), RTL Boulevard (772.000), Editie NL (689.000) en Meldpunt (478.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Pauw (854.000), The Big Music Quiz (584.000), Hart van Nederland (583.000), Journaal laat (572.000), Shownieuws (547.000) en Nieuwsuur (490.000) het meest in trek.

RTL 4 avondmarktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 19 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 18 procent en NPO 2 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.770.000
02. Twee voor twaalf (NPO2) 1.236.000
03. All together now (RTL4) 1.131.000
04. Half acht nieuws (RTL4) 947.000
05. EenVandaag (NPO1) 882.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 871.000
07. Pauw (NPO1) 854.000
08. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 841.000
09. M (NPO1) 806.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 772.000


11. It Takes 2 (SBS6) 689.000
12. Editie NL (RTL4) 689.000
13. TV Show (NPO1) 633.000
14. In de voetsporen van D-Day (NPO2) 604.000
15. Veronica Inside (Vero) 585.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 18.8%
2. NPO1 / 18.0%
3. NPO2 / 10.3%
4. SBS6 / 8.7%
5. RTL7 / 6.2%


6. Vero / 6.0%
7. NET5 / 4.7%
8. RTL5 / 3.6%
9. NPO3 / 2.7%
10. RTL8 / 2.3%


11. FOX / 1.2%
12. TLC / 1.1%
13. Discov / 0.9%
14. Eurosp / 0.9%
15. Comedy / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 31,0%
2. RTL Nederland 30,9%
3. Talpa TV 20,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen