Ajax in halve finale: Veronica bijna door 4 miljoen heen


De kijkcijfers van dinsdag 30 april 2019 (SKO)

Veronica zet record na record neer dankzij het historische succes van Ajax in de Champions League. De heenwedstrijd in de halve finale tegen Tottenham Hotspur kwam dinsdagavond uit op een torenhoge 3,9 miljoen kijkers, goed voor 58 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is de meest bekeken uitzending op Veronica ooit. De top drie wordt afgemaakt door de heen- en returnwedstrijd in de kwartfinale tegen Juventus, die 3,7 en 3,5 miljoen kijkers scoorden.

Ajax won met 0-1 van Hottenspur en dat is een goed uitgangspunt voor de returnwedstrijd van volgende week. Met een beetje mazzel staan de Amsterdammers op op 1 juni in de grote finale van het voetbaltoernooi in Madrid.

De concurrentie was kansloos tegenover het voetbal. Het meest bekeken alternatief was NPO 1’s Opsporing Verzocht met 692.000 kijkers (11 procent) op NPO 1. Opgelicht en Prof. Mr. Pieter is 80 scoorden aansluitend 585.000 kijkers (9 procent) en 634.000 kijkers (10 procent).

RTL 4 zond vanwege het voetbal een herhaling uit van Beau Five Days Inside, waar 617.000 mensen (10 procent) naar keken. Aansluitend trok Zelfbouwers Rotterdam 257.000 kijkers (4 procent).

Verder was Rond de Noordzee het meest in trek met 546.000 kijkers (9 procent) op NPO 2.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met URK: 330.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Grey’s Anatomy: 316.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Vier handen op een buik: 207.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Voor de rechter: 185.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Snitch: 133.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met What If: 76.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), de voetbalvoorbeschouwing (979.000), EenVandaag (976.000), Half acht nieuws (904.000), M (824.000), GTST (772.000), Met het mes op tafel (646.000), Editie NL (620.000) en RTL Boulevard (599.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (1,8 miljoen), Pauw (933.000) en Hart van Nederland (355.000) het meest in trek.

Veronica avondmarktleider

Veronica was avondmarktleider met 35 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 17 procent en RTL 4 brons met 9 procent.

Top 15
01. Tottenham – Ajax (Vero) 3.855.000
02. Voetbal CL NB (Vero) 1.762.000
03. Journaal 20:00 (NPO1) 1.648.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.056.000
05. Voetbal CL VB (Vero) 979.000


06. EenVandaag (NPO1) 976.000
07. Pauw (NPO1) 933.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 904.000
09. M (NPO1) 824.000
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 772.000


11. Opsporing Verzocht (NPO1) 692.000
12. Met het mes op tafel (NPO2) 646.000
13. Prof. Mr. Pieter Is 80 (NPO1) 634.000
14. Editie NL (RTL4) 620.000
15. Journaal laat (NPO1) 617.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. Vero / 35.3%
2. NPO1 / 16.9%
3. RTL4 / 9.3%
4. NPO2 / 6.2%
5. SBS6 / 4.7%


6. NET5 / 3.9%
7. NPO3 / 2.8%
8. RTL5 / 2.6%
9. Ziggo / 2.5%
10. RTL7 / 2.2%


11. RTL8 / 1.9%
12. Discov / 0.9%
13. Comedy / 0.9%
14. TLC / 0.7%
15. BBCfirst / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Talpa TV 44,7%
2. Publieke Omroep 25,9%
3. Talpa TV 16,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Mist u Patty Brard bij Shownieuws?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen