Weer nieuw record Veronica dankzij historisch Ajax-duel

Geplaatst op Wed 17 Apr 2019 om 8:00


De kijkcijfers van dinsdag 16 april 2019 (SKO)

Een week na de 3,5 miljoen kijkers (53 procent) voor Ajax – Juventus heeft Veronica alweer een nieuwe all-time high te pakken: de returnwedstrijd Juventus – Ajax kwam dinsdagavond uit op 3,7 miljoen kijkers (58 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Ajax won met 1-2  en daarmee staan de Amsterdammers voor het eerst sinds 1997 in de halve finales van de Champions League. Voor John de Mols Veronica betekent dat nóg meer megakijkcijfers.

Waar het voetbal met stip de nummer één van de avond was, was de nabeschouwing met 2,2 miljoen kijkers (59 procent) de nummer twee. De voorbeschouwing deed het tegenover het Achtuurjournaal en GTST ook erg goed met 1 miljoen kijkers (19 procent).

De nabeschouwing stond recht tegenover Jeroen Pauw (621.000 kijkers en 17 procent), die ervan baalde dat hij de doelpunten niet kon laten zien. “Dat mag niet tot 24 uur na uitzending.

Recht tegenover het voetbal wist geen enkele andere zender meer dan een miljoen kijkers te bekoren. Opsporing Verzocht was met 959.000 kijkers (15 procent) het meest bekeken alternatief. De Zorgwaakhond trok aansluitend 755.000 kijkers (12 procent).

RTL 4 pakt brons met Beau Five Days Inside (724.000 kijkers en 11 procent). Zelfbouwers Rotterdam deed het aansluitend dramatisch met 305.000 kijkers (5 procent).

Verder was NPO 2’s Rond de Noordzee het meest in trek met 476.000 kijkers (8 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met URK: 357.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Grey’s Anatomy: 335.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Beverly Hills Top 3: 192.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Soof: 115.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Been there done that: 109.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Ewout en: 105.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), de voetbalvoorbeschouwing (1 miljoen), Half acht nieuws (960.000), M (956.000), GTST (868.000) en RTL Boulevard (591.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (2,2 miljoen), De Rijdende Rechter (762.000), Journaal laat (633.000) en Pauw (621.000) het meest in trek.

Veronica avondmarktleider

Veronica was avondmarktleider met 37 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 19 procent en RTL 4 brons met 10 procent.

Top 15
01. Juventus – Ajax (Vero) 3.712.000
02. Voetbalnabeschouwing (Vero) 2.201.00
03. Journaal 20:00 (NPO1) 1.950.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.089.000
05. EenVandaag (NPO1) 1.047.000


06. Voetbal CL VB (Vero) 1.036.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 960.000
08. Opsporing Verzocht (NPO1) 959.000
09. M (NPO1) 956.000
10. Goede tijdens slechte tijden (RTL4) 868.000


11. De Rijdende Rechter (NPO1) 762.000
12. De Zorgwaakhond (NPO1) 755.000
13. Beau Five Days Inside (RTL4) 724.000
14. Journaal laat (NPO1) 633.000
15. Pauw (NPO1) 621.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. Vero / 37.3%
2. NPO1 / 19.1%
3. RTL4 / 10.2%
4. NPO2 / 5.3%
5. SBS6 / 4.9%


6. NET5 / 3.9%
7. RTL7 / 2.5%
8. RTL8 / 2.2%
9. RTL5 / 2.2%
10. NPO3 / 2.1%


11. Discov / 0.7%
12. Comedy / 0.6%
13. BBCfirst / 0.6%
14. FOX / 0.6%
15. TLC / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Talpa TV 46,6%
2. Publieke Omroep 26,5%
3. Talpa TV 17,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS








49 Reacties op “Weer nieuw record Veronica dankzij historisch Ajax-duel”


  1. Peter L.

    Volgens Mediacourant is RTL helemaal weggevaagd als je de marktaandelen per zendergroep bekijkt.

  2. NPO kijker-woensdag

    Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
    1. Talpa TV 46,6%
    2. Publieke Omroep 26,5%
    3. Talpa TV 17,1%

    MC heeft het er moeilijk mee dat RTL 3e is geworden.

    TOP Talpa en NPO. Ik wist het. Talpa komt eraan.

  3. Reageerder

    @NPO kijker elke dag
    Gefeliciteerd met deze waarschijnlijk eenmalige score voor Talpa, vandaag alles weer normaal.

  4. weethetbeter

    FANTASTISCH SPEL AJAX !!!!!

  5. Kris

    @reageerder
    Vandaag weer champions league dus nog niet helemaal

  6. west

    @ REAGEERDER Had u dat ook geschreven als voetbal bij RTL had gezeten
    De kijkcijfers zijn voor RTL ook niet meer zo denderend Ze hennen een miljoen kijkers verloren , terwijl sbs/talpa stabiel blijft
    Dat had u op diverse mediasites van afgelopen maanden kunnen lezen!

  7. Sven L.

    Van die 3,7 miljoen zijn er 2 miljoen nieuwsgierigen. Die haken af zodra er geen NL club meer meedoet.

  8. Buurman

    Dus de programma’s die het minst gestoord worden door reclame, scoren het best.

  9. Reageerder

    @West.
    Ik schreef dit alleen maar om de reactie die ik elke dag van NPO kijker zie, het zal mij eerlijk gezegd niet uitmaken wie boven aan staat met de kijkcijfers, ik kijk wat ik wil en dat zijn vaak zenders die niet in de top drie staan.

  10. Wolllter

    Genoten van Ajax.
    TLP wederom 1ste…
    Veronica scoorde met voetbal: 3.712.000 kijkers!

  11. René

    Die Johan is wel een goeie voetbalanalist. Hij beweert elke keer dat Ajax het niet haalt. Tegen Real niet, tegen Juve niet, en nu voorspelt hij alweer dat ze er de volgende ronde toch echt uit liggen. Met een korrel zout nemen.

  12. Minder of Mirjam

    De Nutteloze Pruts Omroep-kijker wordt ook steeds vroeger wakker. Of zijn zijn commentaren voorgeprogrammeerd?

  13. ...

    @Reageerder

    Begrijpend lezen is ook een vak. MC heeft een fout gemaakt en die wordt door “NPO kijker-woensdag” aangestipt.

  14. Mediaprak

    Voetbal scoort, maar is dit een ‘verdien model’ wegen de baten op tegen de kosten? JdM heeft daar enige (negatieve) ervaring mee (KNVB/Tien debacle) Marktaandeel NPO1 en RTL4, in mindere mate, blijven redelijk overeind tegenover het voetbal geweld. Maar de ‘familiezender’ (SBS)6 is echt wel dramatisch. Als Ziggo & KPN nu eindelijk eens A La Carte zender pakketten gaan aanbieden, ben ik toch wel benieuwd hoeveel abonnees naast de vele niche zenders (de TLC’s van deze wereld) ook (SBS)6 laten vallen. En daar de reclame tarieven mede bepaald worden door de dekking graad (kijkers potentieel), voorzie ik een gevalletje ‘Hudson Bay’ (ofwel Hudson Bye Bye).

  15. NPO kijker-woensdag

    09. M (NPO1) 956.000

    Vorig jaar vernederd door MC omdat ze MAAR 600.000 kijkers trok tijdens de hittegolf maanden en nu al bijna een miljoen kijkers.

    TOP Margriet van der Linden. Kwaliteit wint altijd.

  16. Reageerder

    @…
    Ik kan echt wel lezen en had het zelf wel ook gezien, het gaat om zijn laatste zin.

  17. Minder of Mirjam

    M is een compleet andere talkshow ten opzicht van vorig jaar. Alleen zelfde naam en presentator.

  18. X

    Pauw valt me tot nu toe erg tegen. Ben groot fan maar ik ben deze 2 uitzendingen weggezapt. Het loopt gewoon niet. De gasten boeien me ook niet zo. Ja de familie van Anne Faber maar werd er nogal droevig van. Zeker met troela Jaspers daarvoor met dr gejank.
    De voetbal was top!

  19. Mooi

    Voetbal verdient niks terug. JdM heeft daar de hoofdprijs voor betaald voor die paar dagen dat t scoort. Verder scoren z’n zenders belachelijk slecht.

  20. west

    @Reageerder bij mij het zelfde hoor , geef toe dat ik bijna nooit RTL Nederland kijk en soms Talpa zenders Maar voel me meer thuis bij de NPO VPRO/ NTR
    — BBC BRT TV MONDE ,

  21. Sven L.

    @ Mediaprak: dat vraag ik mij ook af. Dure rechten kopen voor drie jaar en maar afwachten of je voldoende adverteerdersgelden gaat ontvangen. Dat is ook de reden waarom RTL niet hoger wilde bieden natuurlijk.

    Aan de andere kant: CL op je zender geeft wel een bepaalde statuur natuurlijk. In combinatie met een sterke programmering doe je er wél toe in tv-land. Overigens getuigt het van lef om het voetbal op Veronica te laten en niet naar 6 te verplaatsen. 6 kan wel een duwtje in de goede richting gebruiken en wedstrijden zoals die van gisteravond kunnen als springplank fungeren.

    Ik moet zeggen: Veronica staat als een huis. Het merk, de inhoud, vormgeving, the feeling; alles klopt daar gewoon. Vreemd dat het bij 6 maar niet wil lukken.

  22. RTL4

    Sven L, bleef Miljoenenjacht volgens jou niet bij RTL met Winston? Hahahaha

  23. Pieterke

    @Buurman:

    Klopt, de kijkers haken af omdat ze het beu zijn elke keer die reclame onderbrekingen tijdens het programma wat volstrekt achterhaald is.

  24. Peter

    Dat relletje met Johan Derksen en Edgar Davids was fantastisch….wat zal die Davids boos geweest zijn hahaha

  25. Sven L.

    @ RTL4: ja dat heb ik hier geschreven. En vorige week ook al op gereageerd dat ik er dik, DIK naast zat. Ik ben niet te beroerd om toe te geven als ik fout zit hoor;)

    Het had er alle schijn van namelijk. Alle NPL titels bij 1 zender(groep) onderbrengen en aangezien Winston al betrokken is bij “Miljoenenjacht” zou hij ook de meest logische opvolger zijn. Al zou Caroline Tensen het ook prima kunnen.

  26. west

    SVEN L —RTL 4 zou als RTLl 7 voetbal had , ook niet alles op 4 zetten !

  27. Sven L.

    @ West; ik doel erop dat “hoofdzender” 6 wel een duwtje in de goede richting kan gebruiken. Als je als zendergroep de CL rechten in huis hebt, kan ik me voorstellen dat er op een vergadering wordt gezegd: “joh, als Ajax zo blijft stunten in het toernooi, zullen we de grote wedstrijden op 6 programmeren”. Puur om die zender omhoog te trekken.

    Anyway: het getuigt dus van lef dat TALPA groep vasthoudt aan voetbal op Veronica; dat siert ze.

  28. Wolter

    Veronica heeft zoals gebruikelijk weer gescoord, want Veronica doet het gewoon beter!

  29. Ad

    Zo zie je maar weer, het kleurtje doet er niet toe bij de kijker, als het appeltje maar smaakt. Vandaag wordt er weer een ander geproefd, ondanks de kleur.

  30. west

    @ Sven L Uit eindelijk gaan de omzetten toch naar Talpa Het is èèn bedrijf
    en zo lang er geld , veel geld uit alle ondernemingen van John binnen komt
    zal hij zich voorlopig geen zorgen maken om SBS6 dat in de steigers staat
    Hij geeft SBS6 2 jaar, dan pas kunnen we bezien of het een succes wordt
    RTL zal zich ook niet druk maken dat berpaalde zenders niets doen , DE JAARCIJFERS
    dat is waar naar gekeken moet worden , en niet alle zender vaanNPO RTL of TALPA
    hoeven niet allemaal boven een miljoen uit te komen, EN met 12 zenders van de 3 zendergroepen zouden dan in Nederland minstens elke avond 12 miljoen kijkers zijn , dus dat kan ook niet , zolang elke zender geld oplevert is er toch niets aan de hand !

  31. Freddie

    Heel mooie cijfers. Sport blijft toch veelal trekken maar het is gewoon een feit dat Talpa hiervoor ook diep in de buidel moest tasten.
    Veronica is eigenlijk een RTL7. Als je VI en voetbal weg gaat halen stort de zender in. Publiek van nu herkent de zender echt niet als jong..snel..wild..

    Maar, RTL redelijk goed overeind gebleven. SBS6 is dramatisch. Ik heb hier ook totaal geen geloof meer in. Het blijft al jaren en jaren duren. Eerst kreeg Sanoma nog de schuld, nu is JdM enig eigenaar en blijft het doormodderen. Een uitgerangeerde Gordon of Wendy van Dijk gaan echt het verschil niet maken.

    Niet dat RTL alles fantastisch doet, zeker niet. Ben ook geen RTL-fan maar ik zie als tv-kijker geen enkel programma op SBS6 dat ik had moeten zien! Daarvoor kijk ik liever naar NPO.

  32. Bart

    @Sven L Veronica kan nog veel sterker worden als ze juist meer in die zender gaan investeren en deze misschien zelfs op 6 durven zetten. Met de programma’s van Alberto, VI, talkshow Wilfred & Helene, sport, Nieuws, HvN, films, Miljoenenjacht, The Wall, muziek concerten en programma’s, De Meldkamer, Wegmisbruikers, Handhavers, overtreders, Nederlandse en buitenlandse series etc. Daaraan gekoppeld de radiozender. Stoppen met een groot aantal huidige Talpa formats en presentatoren of deze onderbrengen bij een vernieuwd NET5 of nieuwe zender op het huidige kanaal van Veronica.

  33. west

    @Freddy kijk ook liever NPO! maar zo denken niet de meeste Weet je wat eigenlijk de oorzaak is van doorgaans lage kijkcijfers bij SBS6 sinds haar bestaan ?
    RTL 4 zit op de A.B srategisch zo goed , dat het altijd de eerste of tweede keus van de meeste kijkers zal hebben Alleen als er niet veel op RTL 4 is ,zal met als alternatief naar 6 gaan . .Aan de progrrammas ligt het niet, wat je bij Talpa ziet aan soort programmas , dus huis tuin hulp kwissen spelletjes reality soaps series en dergelijke, zie je eigenlijk op alle com tv zenders in de hele wereld.

  34. Ron

    Geweldige prestatie van dit Ajax hoor. Wereldklasse. Mooie kijkcijfers ook. Toch ook nog even Beau Five Days Inside gekeken. Wat een schrijnende aflevering met die uitgeprocedeerde asielzoekers. Maar Beau maakt er met zijn kwaliteiten weer zo’n mooie uitzending van. Misschien wel de mooiste aflevering tot nu toe. Echt een aanrader om terug te kijken.

  35. kijker

    Is eigenlijk wel lachen dat er nog mensen zijn die geloven in een zinkend schip SBS /Talpa en dan ook nog gaan juichen als ze scoren met voetbal ,daar scoort elke dorp zendertje op een onbewoond eiland nog mee.

  36. Klaasje v

    @Ron

    Was inderdaad een mooie aflevering van Beau.. In- en intriest . Mooi dat hij dat onder de aandacht brengt. Want eerlijk gezegd wist ik ook niet dat dit zo gebeurde met uitgeprocedeerde asielzoekers.

  37. Sven L.

    @ Ron; thnx voor de tip. Heb Beau 5DI opgenomen zodat ik de werbung kan doorspoelen. Straks maar even kijken dus!

  38. Annie

    @Sven L.
    Je kan ook gewoon gaan werken voor de kost!

  39. Sven L.

    @ Annie; ik ben gewoon op mijn werk hoor. Ik deel mijn eigen tijd in;)

  40. Annie

    @Klaasje v
    Niemand heeft ze uitgenodigd, dus eigen schuld.

  41. Annie

    @Sven L.
    Niet gaan liegen nu!

  42. StefanV

    Ik vind de kijkcijfers van NPO1 en RTL4 in absolute aantallen nog heel behoorlijk, gezien de concurrentie van de voetbalwedstrijd.

  43. Geronimo

    Genoten van Messi
    Ronaldo wederom derde
    Ajax doet het beter!

  44. Mark

    AD telt kijkcijfers bij elkaar op: er hebben 6 miljoen mensen gekeken gisteren. Ja, blaas het allemaal maar weer op.

    https://www.ad.nl/show/juventus-ajax-en-nabeschouwing-goed-voor-bijna-6-miljoen-kijkers~acad9c71/

  45. Wolter

    Ook de Veronica-haters kunnen er niet omheen dat Veronica het gewoon beter doet!

  46. Bart

    @Wolter Veronica doet het niet beter maar zou het wel beter moeten doen. Het had nu al de grootse radio en tv zender van Talpa kunnen zijn als ze niet zo eigenwijs blijven aanmodderen met de zenders. Veronica is qua naam het sterkste merk dat ze hebben. Minder sterk dan het ooit was maar het kan het wel weer worden. Meer dan het de naam SBS ooit is geweest. Er is een drastische omslag voor nodig in de koers die Talpa hanteert en er zullen veel mensen uit moeten. Het is nog niet te laat maar wel vijf voor twaalf.

  47. aammehoela

    Vanavond een dikke 2 miljoen kijkers voor de CL. NPO 1 heeft vanavond niets bijzonders en RTL 4 heeft zijn trouwe kijkers. Dus een deel van de NPO 1 kijkers zal vanavond Veronica kijken. Pauw gisteravond ook niet gekeken, paar minuten tijdens de reclames uitgezonderd, maar de gasten waren ook niet echt speciaal.
    Donderdagavond wordt een speciale avond. The Passion op NPO 1, EL-voetbal op RTL 7, darts op RTL-Z en wellicht vergeet ik nog wat.

  48. Rambo

    Off topic:

    Blijkbaar komt toch ‘Nu of Nooit’ bij RTL4. Dit programma werd begin 2018 aangekondigd door Lieke van Lexmond (liep promo op zender) maar leek nooit van de grond te komen. Albert Verlinde meldde in 6inside dat ze dit nu toch wel weer voor RTL gaat maken. Benieuwd of het er dit keer wel daadwerkelijk van gaat komen.. klonk als een goed format. Lieke gaat dus volop ouderen tv maken want ze gaat natuurlijk ook The Voice Senior doen.

  49. Bart

    Het voetbal, de presentatoren, het sfeertje: alles is TOP bij Veronica! Leuk om naar te kijken! AUB nietvterug naar 6, opheffen die zender!!

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.