Sunny Bergman-documentaire geen hit op prime time
De kijkcijfers van maandag 8 april 2019 (SKO)
De Sunny Bergman-documentaire Man Made, over mannen die in verwarring zijn over hun rol, wist maandagavond geen hoge kijkcijfers te scoren. Er keken 141.000 mensen (2,5 procent) naar de uitzending op prime time bij NPO 2. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Slechts één zender wist op hetzelfde tijdstip nóg minder kijkers te bekoren, namelijk RTL 8. Al met al loopt tv-kijkend Nederland dus niet bepaald warm voor het emancipatieriedeltje van Bergman.
De activiste zorgde voor een flinke dip in de programmering van NPO 2. Door Andere Ogen trok ervoor 258.000 kijkers (4 procent) en Nieuwsuur erna deed 476.000 kijkers (11 procent).
Het ging op een gegeven moment wel erg ver allemaal. Zo bezocht Bergman scholen in IJsland waar jongens ‘gendercompensatie-onderwijs’ krijgen om zo een totaalpakket aan menselijke eigenschappen te ontwikkelen. Ze moeten in die lessen bijvoorbeeld elkaars nageltjes lakken.
De meeste mensen keken op prime time naar NPO 1. De combinatie Radar en Spoorloos scoorde 1,4 miljoen (25 procent) en 1,5 miljoen kijkers (27 procent). Kleuters Tegen Kwalen trok erna 792.000 kijkers (20 procent).
RTL 4 pakt zilver dankzij Kopen zonder Kijken, waar 921.000 mensen (16 procent) op afstemden. Aansluitend deed The Good Doctor 578.000 kijkers (11 procent).
Het brons is voor Veronica. Veronica Inside noteerde 818.000 kijkers (15 procent).
Verder was SBS 6 het meest in trek. Down met Johnny kwam uit op 422.000 kijkers (8 procent) en Een Goede Buurt sloot voorafgaand af met 282.000 kijkers (5 procent).
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.152.000 02. Spoorloos (NPO1) 1.468.000 03. Radar (NPO1) 1.446.000 04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.085.000 05. Half acht nieuws (RTL4) 1.015.000 06. EenVandaag (NPO1) 1.005.000 07. Kopen zonder kijken (RTL4) 921.000 08. M (NPO1) 921.000 09. Jinek (NPO1) 913.000 10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 819.000 11. Veronica Inside (Vero) 818.000 12. Kleuters tegen kwalen (NPO1) 792.000 13. RTL Boulevard (RTL4) 755.000 14. Hart van Nederland (SBS6) 689.000 15. The Good Doctor (RTL4) 578.000 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 27.1% 2. RTL4 / 14.3% 3. SBS6 / 7.7% 4. Vero / 7.7% 5. NPO2 / 6.4% 6. NPO3 / 5.5% 7. NET5 / 5.1% 8. RTL5 / 4.3% 9. RTL7 / 3.2% 10. RTL8 / 1.9% 11. TLC / 1.3% 12. Comedy / 1.2% 13. Discov / 1.1% 14. RTLZ / 1.0% 15. BBCfirst / 1.0% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 39,0% 2. RTL Nederland 23,7% 3. Talpa TV 21,1% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: Krista van der Niet