Sunny Bergman-documentaire geen hit op prime time

Geplaatst op Tue 09 Apr 2019 om 7:40


De kijkcijfers van maandag 8 april 2019 (SKO)

De Sunny Bergman-documentaire Man Made, over mannen die in verwarring zijn over hun rol, wist maandagavond geen hoge kijkcijfers te scoren. Er keken 141.000 mensen (2,5 procent) naar de uitzending op prime time bij NPO 2. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Slechts één zender wist op hetzelfde tijdstip nóg minder kijkers te bekoren, namelijk RTL 8. Al met al loopt tv-kijkend Nederland dus niet bepaald warm voor het emancipatieriedeltje van Bergman.

De activiste zorgde voor een flinke dip in de programmering van NPO 2. Door Andere Ogen trok ervoor 258.000 kijkers (4 procent) en Nieuwsuur erna deed 476.000 kijkers (11 procent).

Het ging op een gegeven moment wel erg ver allemaal. Zo bezocht Bergman scholen in IJsland waar jongens ‘gendercompensatie-onderwijs’ krijgen om zo een totaalpakket aan menselijke eigenschappen te ontwikkelen. Ze moeten in die lessen bijvoorbeeld elkaars nageltjes lakken.

De meeste mensen keken op prime time naar NPO 1. De combinatie Radar en Spoorloos scoorde 1,4 miljoen (25 procent) en 1,5 miljoen kijkers (27 procent). Kleuters Tegen Kwalen trok erna 792.000 kijkers (20 procent).

RTL 4 pakt zilver dankzij Kopen zonder Kijken, waar 921.000 mensen (16 procent) op afstemden. Aansluitend deed The Good Doctor 578.000 kijkers (11 procent).

Het brons is voor Veronica. Veronica Inside noteerde 818.000 kijkers (15 procent).

Verder was SBS 6 het meest in trek. Down met Johnny kwam uit op 422.000 kijkers (8 procent) en Een Goede Buurt sloot voorafgaand af met 282.000 kijkers (5 procent).

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.152.000
02. Spoorloos (NPO1) 1.468.000
03. Radar (NPO1) 1.446.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.085.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.015.000
06. EenVandaag (NPO1) 1.005.000
07. Kopen zonder kijken (RTL4) 921.000
08. M (NPO1) 921.000
09. Jinek (NPO1) 913.000
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 819.000
11. Veronica Inside (Vero) 818.000
12. Kleuters tegen kwalen (NPO1) 792.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 755.000
14. Hart van Nederland (SBS6) 689.000
15. The Good Doctor (RTL4) 578.000
Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 27.1%
2. RTL4 / 14.3%
3. SBS6 / 7.7%
4. Vero / 7.7%
5. NPO2 / 6.4%
6. NPO3 / 5.5%
7. NET5 / 5.1%
8. RTL5 / 4.3%
9. RTL7 / 3.2%
10. RTL8 / 1.9%
11. TLC / 1.3%
12. Comedy / 1.2%
13. Discov / 1.1%
14. RTLZ / 1.0%
15. BBCfirst / 1.0%
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 39,0%
2. RTL Nederland 23,7%
3. Talpa TV 21,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Krista van der Niet








20 Reacties op “Sunny Bergman-documentaire geen hit op prime time”


  1. Matthijs

    6inside had 162.000 kijkers, ondanks het nieuwe decor en (volgens mij) ondanks het schrappen van een reclameblok?

  2. Peanut

    Wow… 6Inside zit echt in de lift. En Boulevard verliest steeds kijkers. RTL is in paniek!!!

    Grapje…

  3. DC

    Het enige wat tot nu toe geslaagd is bij John de Mol is VI.

  4. 123

    @Matthijs: Dat reclameblok is al sinds enige tijd uit de uitzending gehaald. In plaats daarvan, beginnen ze met een intro met daarin waar ze het over gaan hebben, dan volgt reclame, en dan volgt de hele uitzending zonder reclameonderbreking.

  5. Wyatt

    Alsof een nieuw decor gaat helpen. Het programma is overbodig. En gewoon niet leuk.

  6. Rubicon

    818.000 voor VoetbalInside-(zonder)Derksen effect. Hoogste in maanden

  7. Feder

    818.000 voor VI, 819.000 voor GTST. Heeft die soepzooi deze (niet bestaande) tweestrijd toch nog gewonnen.

  8. Henk

    Overigens duurt 1 tegen 100 nu bij 85 ipv de 55 minuten bij de NPO. Komende weken zal dit worden

    20.00 married at first sight
    21.30 een tegen 100
    22.55

    Zie dat Vette Pech live op 18 mei tegenover het songfestival is geschrapt. laatste Paul Pakt uit.

    vanaf mei zat dit de zaterdag wordeb
    20.00 ondertussen in Nederland
    21.45 bankgiro loterij miljonairs
    23.00

  9. Matthijs

    @123 Ah ok, dat had ik nog niet eerder opgemerkt, bedankt. In dat licht nog steeds wel lage cijfers zeg. Uit het feit dat ze de moeite nemen om de studio opnieuw in te richten blijkt wel dat ze er voorlopig nog niet mee willen stoppen… Het zal mij verrassen als 6inside nu ineens beter gaat scoren.

  10. X

    @Henk: Dat wordt dus 30 minuten reclame? Dan haak ik af.

  11. Elizabeth

    Oeps..M meer kijkcijfers als Jinek…..

  12. Elizabeth

    En slechte zaak van RTL 4.
    Ze hebben geen huis gevonden,maar toch wel uitgezonden….

  13. Mark

    @ Henk e.a.

    Bij 1 tegen 100 zitten flink wat veranderingen hoor! Nu kan het publiek ook geld winnen. Zal wel net zoiets zijn als die spellen op SBS 6 zoals Dat Verzin Je Niet, dat het publiek er ook met geld vandoor kan gaan. Zal wel pas om 21:37 beginnen (Married At First Sight om 20:07) en om 21:52 en 22:22 reclame komen en dan om 22:47 weer als het programma afgelopen is. Dus bij elkaar nog gewoon 55 minuten net als bij de NPO.

  14. X

    @Mark: Dat was toch bij Miljoenenjacht al dat het publiek geld kon winnen? Geloof een heel vak 500 euro pp. Wat verandert er dan?

  15. Bart

    Ik was vorig jaar al fan van M😀👍

  16. Ron

    Snap ook niet waarom dat nieuwe decor er nu al is. Ze verhuizen toch naar Hilversum binnenkort?

  17. NPO kijker-dinsdag

    Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
    1. Publieke Omroep 39,0%
    2. RTL Nederland 23,7%
    3. Talpa TV 21,1%

    Top NPO en Talpa komt er nu echt aan. Nog maar een paar %

  18. Woi!ter

    Genoten van V.I.
    TLP wederom 3de….
    Veronica doet het beter!

  19. J

    @Mark: Jij praat wel weer onzin.

    Een Tegen 100 duurde bij de NPO 45 minuten per aflevering.

    Bij RTL wordt het +/- 60 minuten. Begint gewoon om 21:30, en duurt tot +/- 22:48 = 78 minuten, min 2x reclame = +/- 62 minuten totaal. Om 22:48 komt er een reclame blok en start om 22:55 het volgende programma.

  20. GG

    Ik vond het een aardige docu , van Sunny Bergman. Interview met Bergman en Maassen gelezen, mijn god die Maassen.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.