Nieuw seizoen Pauw succesvol van start


De kijkcijfers van maandag 15 april 2019 (SKO)

Het nieuwe seizoen van de talkshow van Jeroen Pauw is maandagavond succesvol van start gegaan. Er keken 910.000 mensen naar de uitzending op NPO 1, goed voor 38 procent van alle kijkers tussen elf en twaalf. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Pauw neemt de komende drie maanden weer het stokje over van Eva Jinek. Zij keert eind juli weer terug op de buis met haar programma Jinek. In september, als zij nog uitzendt, begint de nieuwe talkshow op RTL 4.

Nu haalt RTL 4 niets meer uit op de late avond. Tegenover Pauw wist de zender slechts 210.000 kijkers (6 procent) te bekoren met Een nieuw leven in de zon.

NPO 1 was tevens de grote winnaar op prime time dankzij Radar (1,4 miljoen en 25 procent) en Spoorloos (1,3 miljoen en 24 procent).

RTL 4 bood het meest bekeken alternatief met Kopen zonder Kijken, goed voor 975.000 kijkers (17 procent). Daarvan is al een tweede seizoen aangekondigd. The Good Doctor trok erna 605.000 kijkers (11 procent).

Het brons gaat naar Veronica Inside, waar 661.000 mensen (12 procent) op afstemden.

Verder was Dream School het meest in trek met 489.000 kijkers (9 procent) op NPO 3.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met Down met Johnny: 446.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Door andere ogen: 375.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Fury: 351.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Ghostbusters: 314.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Team Spoedeisende Hulp: 272.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Hartenstraat: 79.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), EenVandaag (864.000), GTST (826.000), M (743.000), RTL Boulevard (646.000) en Met het mes op tafel (609.000) waren de vooravondtoppers. 6 Inside trok 169.000 kijkers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (936.000), Pauw (910.000), Nieuwsuur (782.000), Kleuters tegen kwalen (742.000) en Shownieuws (580.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.288.000
02. Radar (NPO1) 1.447.000
03. Spoorloos (NPO1) 1.344.000
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.151.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.031.000


06. Kopen zonder kijken (RTL4) 975.000
07. Hart van Nederland (SBS6) 936.000
08. Pauw (NPO1) 910.000
09. EenVandaag (NPO1) 864.000
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 826.000


11. Nieuwsuur (NPO2) 782.000
12. M (NPO1) 743.000
13. Kleuters tegen kwalen (NPO1) 742.000
14. Veronica Inside (Vero) 661.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 646.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 25.5%
2. RTL4 / 14.5%
3. SBS6 / 8.9%
4. NPO2 / 8.2%
5. Vero / 6.3%


6. NPO3 / 5.6%
7. NET5 / 4.9%
8. RTL7 / 4.8%
9. RTL5 / 3.5%
10. RTL8 / 2.3%


11. Comedy / 1.3%
12. Discov / 1.1%
13. SBS9 / 1.0%
14. TLC / 1.0%
15. BBCfirst / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 39,3%
2. RTL Nederland 25,1%
3. Talpa TV 21,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: BNNVARA

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen