Nieuw seizoen Pauw succesvol van start

Geplaatst op Tue 16 Apr 2019 om 8:20


De kijkcijfers van maandag 15 april 2019 (SKO)

Het nieuwe seizoen van de talkshow van Jeroen Pauw is maandagavond succesvol van start gegaan. Er keken 910.000 mensen naar de uitzending op NPO 1, goed voor 38 procent van alle kijkers tussen elf en twaalf. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Pauw neemt de komende drie maanden weer het stokje over van Eva Jinek. Zij keert eind juli weer terug op de buis met haar programma Jinek. In september, als zij nog uitzendt, begint de nieuwe talkshow op RTL 4.

Nu haalt RTL 4 niets meer uit op de late avond. Tegenover Pauw wist de zender slechts 210.000 kijkers (6 procent) te bekoren met Een nieuw leven in de zon.

NPO 1 was tevens de grote winnaar op prime time dankzij Radar (1,4 miljoen en 25 procent) en Spoorloos (1,3 miljoen en 24 procent).

RTL 4 bood het meest bekeken alternatief met Kopen zonder Kijken, goed voor 975.000 kijkers (17 procent). Daarvan is al een tweede seizoen aangekondigd. The Good Doctor trok erna 605.000 kijkers (11 procent).

Het brons gaat naar Veronica Inside, waar 661.000 mensen (12 procent) op afstemden.

Verder was Dream School het meest in trek met 489.000 kijkers (9 procent) op NPO 3.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met Down met Johnny: 446.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Door andere ogen: 375.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Fury: 351.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Ghostbusters: 314.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Team Spoedeisende Hulp: 272.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Hartenstraat: 79.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), EenVandaag (864.000), GTST (826.000), M (743.000), RTL Boulevard (646.000) en Met het mes op tafel (609.000) waren de vooravondtoppers. 6 Inside trok 169.000 kijkers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (936.000), Pauw (910.000), Nieuwsuur (782.000), Kleuters tegen kwalen (742.000) en Shownieuws (580.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.288.000
02. Radar (NPO1) 1.447.000
03. Spoorloos (NPO1) 1.344.000
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.151.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.031.000


06. Kopen zonder kijken (RTL4) 975.000
07. Hart van Nederland (SBS6) 936.000
08. Pauw (NPO1) 910.000
09. EenVandaag (NPO1) 864.000
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 826.000


11. Nieuwsuur (NPO2) 782.000
12. M (NPO1) 743.000
13. Kleuters tegen kwalen (NPO1) 742.000
14. Veronica Inside (Vero) 661.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 646.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 25.5%
2. RTL4 / 14.5%
3. SBS6 / 8.9%
4. NPO2 / 8.2%
5. Vero / 6.3%


6. NPO3 / 5.6%
7. NET5 / 4.9%
8. RTL7 / 4.8%
9. RTL5 / 3.5%
10. RTL8 / 2.3%


11. Comedy / 1.3%
12. Discov / 1.1%
13. SBS9 / 1.0%
14. TLC / 1.0%
15. BBCfirst / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 39,3%
2. RTL Nederland 25,1%
3. Talpa TV 21,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: BNNVARA








54 Reacties op “Nieuw seizoen Pauw succesvol van start”


  1. Wolter

    Veronica doet het beter! En dat is een vastgesteld feit.

  2. Noëlla

    @Wolter waar heb je het toch altijd over?

  3. T

    Pauw is zoveel beter dan Jinek. Echt een wereld van verschil.

  4. Wolllter

    Genoten van V.I.
    TLP wederom 3de…..
    Veronica doet het beter!

  5. Finn

    Jinek begint al weer haf juni. Voor Pauw dus nu twee maandjes.

  6. NPO kijker-dinsdag

    Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
    1. Publieke Omroep 39,3%
    2. RTL Nederland 25,1%
    3. Talpa TV 21,1%

    Top NPO en Talpa komt eraan.

  7. Alex

    Pauw is weer goed op vakantie geweest.
    Nog even en hij is net zo bruin als de tafel.

  8. T

    @Finn, waarom zo kort Pauw? Waar slaat dat op?

  9. Bears’den

    PAUW is BACK !!
    Wat is deze man toch goed, en wat een verschil met Eva!
    Geweldig om te zien met wat voor ‘simpelheid’ hij een show neerzet!

    Ben blij dat je weer terug bent Jeroen.. Je bent de koning van de late night!

  10. Peter

    Idd, wat een hoog kwaliteitsverschil als je dit vergelijkt met Eva Jinek. Klasse!

  11. Remi

    En weer was de uitzending van 6 Inside van ongekende hoogtes. Terwijl ze bij Boulevard het uur nauwelijks vol krijgen schudt Albert de één na de andere scoop uit zijn mouw. Carry Tefsen in Hendrik Groen, Kees Tol in het Perfecte Plaatje, de breuk van Sylvie: Nederland weet dat je voor de scoops bij Albert moet zijn.

    Men kan er niet langer omheen: 6 Inside is dé parel van de Nederlandse televisie.

    Laat die Televizier-ring maar komen!

  12. Paolo

    Rust!! Verademend.

  13. Koen

    @remi: ben jij Trollen-Remi of de echte Remi?
    Het sarcasme druipt er vanaf.

  14. X

    Ik ben ook blij dat Pauw terug is!
    Maar was denk ik beter geweest te beginnen met de vader en oom van Anne Faber. Nu moesten ze nog eerst luisteren naar een hysterisch Yvonne Jaspers.

  15. Arjan

    Mark, Henk, enz

    Kan Veronica vandaag boven 4 miljoen kijken uitkomen met voetbal??
    Dat zal knap zijn.

  16. Wolter

    @Noella: het feit dat de cijfers keer op keer nep zijn. Veronica is de bestscorende zender, maar de echte cijfers worden moedwillig door de rtl en npo elite tegengehouden! Maar iedereen weet dat Veronica het gewoon beter doet!

  17. Onbekend

    Het wordt mij te laat, gister om 10 over 11 vanwege die brand.

  18. NPO kijker-dinsdag

    Marktaandelen (18-24u, 6+)
    1. NPO1 / 25.5%
    2. RTL4 / 14.5%
    3. SBS6 / 8.9%
    4. NPO2 / 8.2%
    5. Vero / 6.3%
    6. NPO3 / 5.6%
    7. NET5 / 4.9%
    8. RTL7 / 4.8%
    9. RTL5 / 3.5%
    10. RTL8 / 2.3%

    RTL4 trekt nog kijkers maar de overige zenders is armoe troef.

    MC: daar wint RTL de oorlog niet mee.

  19. X

    NPO kijker: Dit doe je elke dag. Staat gewoon in het artikel hier boven .Dus complete onzin en overbodig jouw reacties. Net zoals die van Wolter. Hou dr mee op.

  20. NPO kijker-dinsdag

    X
    Tue 16 Apr 2019 om 9:30

    Peins er niet over om er mee te stoppen.

    De waarheid is hard.

  21. Mark

    Wat zijn hier toch een hoop autisten die elke dag maar weer rare berichten moeten plaatsen, wordt er dan echt niks gecontroleerd hier? Volkomen onzin over kijkcijfers die niet schijnen te kloppen, en rare haat berichten over RTL van een of ander NPO fan. Redactie doe hier eens wat aan, deze site begint aardig belachelijk te worden zo.

  22. @Mark

    Volkomen met je eens, het is gewoon niet leuk meer om hier berichten te lezen van kinderachtige reageerders, elke dag dezelfde stomme berichten over Veronica bijvoorbeeld. En die NPO kijker spoort ook niet. Deze site was ooit erg leuk om te bezoeken maar de fun is er wel een beetje vanaf

  23. Zo waar..

    Inderdaad, wat is het een drama om elke dag maar weer die reactie’s van sommigen te lezen hier. Ik weet dat ze het doen om juist dit soort reacties (van mij bv) te ontlokken maar het is gewoon niet leuk meer. Snap niet dat de moderator niet ingrijpt. Dit haalt deze site zo naar beneden, totaal niet serieus meer te nemen.

  24. Freak

    Het zal wel aan mij hebben gelegen, maar vond het nogal een stroperige eerste uitzending van Pauw… bij Eva zat er toch wat meer vaart in. Om nou te beginnen met dat gehuil van Yvon Jaspers… was er niks boeienders gebeurt deze dag

  25. Hetty Hottemetot

    @Mark en @@Mark: schatten, poppen, poezen: deze site staat bekend om het sarcasme, de valsnichterigheid en het absurdisme vermengen met medianieuws en media-onzin. Dat is juist het succes. Deal with it! Ga anders gewoon naar Villamedia.nl of Broadcastmagazine.nl voor de droge kijkcijfertjes en dagbladoplagen.

  26. Oud Endemol

    Heel erg eens met Mark.

  27. Freddie

    Wat is “kopen zonder kijken” een ontzettend leuk programma. Gewone deelnemers, geen BN-ers. Heerlijke tv voor de maandag. The good docter is een prachtige serie, maar dat kijkt men tegenwoordig toch meer op een streamingsdienst.
    RTL krijgt toch weer een eigen gezicht en met minder BN-er shows! Hopelijk zet vd Vorst dit wel door. Ik ben wel heel benieuwd waar we Katja Schuurman gaan zien.

    Talpa moet wat blij zijn met VI en voetbal. Het ergste is nog dat deze producties niet van Talpa afkomstig zijn dus formattechnisch helemaal niet interessant voor de Mol. Daar valt niets aan te verdienen buiten de reclamegelden om.

    Ik denk niet dat Talpa de grote broek aan moeten trekken om RTL over te nemen maar meer andersom: Zij kunnen beter de samenwerking aangaan met RTL. Bijvoorbeeld op samenwerking met videoland. Het linear kijken wordt steeds minder, teveel zenders in de niche.
    Ik zeg
    RTL-Talpa 4 (huidige RTL4 icm SBS6, breed op familie gericht).
    RTL-Talpa 5 (Veronica/rtl5, gericht op jongeren).
    RTL-Talpa 6 (RTL7, RTLz) Gericht op mannen. Sport en overdag zakenzender.
    RTL-Talpa 7 (RTL8-Net 5, Telekids) Gericht op vrouwen, kinderen.

    Ik denk dat hier meer toekomst in zit dan al die andere zendertjes waarbij overdag enkel Tell-Sell is, in de avond wat eigen aankoop maar over het algemeen veel buitenlands content.

  28. NPO kijker-dinsdag

    Mark
    Tue 16 Apr 2019 om 9:36

    Ik lees hier al jaren het afzeiken van RTL en MC richting de Mol/Talpa.

    Ben het zat en draai het om.

  29. Jaap

    Je bent het zat en komt hier dag in dag uit. Ga eens met je huisarts praten.

  30. Aldus

    NPO kijker. Als je dan feiten wil presenteren, neem dan de kijkcijfers 20-54, want dat is de belangrijkste doelgroep. Dan zul je de laatste 4-5 weken zien dat het beeld anders is dan jij schetst. Niemand neemt je serieus met de kijkcijfers 6+, er is niemand die daar enige interesse in heeft. Hooguit Angela de Jong want die snapt ook niets van kijkcijfers. 500.000 kijkers met een 25% marktaandeel in de 20-54 groep is veel beter dan 750.000 kijkers met 15% marktaandeel in de 20-54 doelgroep. Vrouwen in die doelgroep is nog leuker. Heeft allemaal te maken met GRP’s en zo.

  31. robb

    Niet alleen Pauw is beter ook het decor ziet er volwassen uit het is dezelfde ruimte maar ziet er groter uit met meer publiek en ze zitten dichter op de tafel .

  32. NPO kijker-dinsdag

    Aldus
    Tue 16 Apr 2019 om 10:31

    De U n i lever zenders hebben meer aan kijkers.
    Iedere kijker levert reclame inkomsten op.

    Alles draait om geld.

  33. Minder of Mirjam

    Het IP Adres van NPO Kijker-dinsdag wijst op een computer die staat aan het Rietlandpark 333 in Amsterdam waarschijnlijk hahahaha

  34. Henk

    2 Freddie: ik denk dat RTL zijn zenders moet samen voegen. RTL8 laten opgaan in RTL5 en dat meer een vrouwenzender maken. RTL7 dan mannenzender met daarin opgaand RTLZ in de dagprogrammering

  35. Deadly Viper

    NPO kijker is gewoon autistisch net als die gekke Wolter of ze zijn 1 en dezelfde persoon… geen andere verklaring.

  36. Alex

    @robb
    Het is ook groter. Jinek haar decor staat voor dat van Pauw. De ruimte is dus veel kleiner hiermee.
    Ook bij M het geval.

  37. Aldus

    NPO kijker. Uit jouw reactie blijkt dat je er dus helemaal niets van weet. Niet iedere kijker levert evenveel GRP’s op. Daarom scoort RTL zo goed bij de adverteerders. Geen enkele zender zit zo goed in die doelgroep 20-54. Unilever is niet geïnteresseerd in de 55+ doelgroep. Al kijken er nog zo veel en dat doen ze massaal. Naar de NPO. Ga nou eerst eens je ergens in verdiepen, voordat je jezelf iedere dag voor schut zet.

  38. @NPOkijker

    NPOkijker rot eens op man met je onzin elke dag. Niemand kijkt naar je of neemt je serieus ga gewoon weg!

  39. NPO kijker-dinsdag

    Aldus
    Tue 16 Apr 2019 om 11:40

    2. RTL Nederland 25,1%
    3. Talpa TV 21,1%

    Maak je meer druk dat Talpa iedere maand terrein wint. Kleine stapjes is veel effectiever.

  40. Aldus

    Ik maak mij voor 1 keer druk over iemand die ergens geen verstand van heeft cijfers presenteert alsof dat wat zegt. De realiteit is dat SBS6 terrein verliest en dat de totaal cijfers van Talpa alleen overeind gehouden worden door Veronica met een investering in CL voetbal die op geen enkele wijze terug te verdienen is, ook al keken er de laatste keer 3 miljoen mensen. En dan heeft Talpa nog de mazzel dat er naar Ajax veel meer vrouwen kijken dan naar PSV of Feyenoord. In de belangrijke doelgroep wint Talpa de laatste weken geen terrein, integendeel. RTL4 wel. Dus probeer eerst eens te snappen wat kijkcijfers zijn en wat daar aan belangrijk is. Maakt mij niet uit op Talpa of RTL of de NPO het goed doet. Adverteerders kijken naar GRP’s in de doelgroep. 55+ is helaas een te verwaarlozen doelgroep.

  41. Bart

    @Aldus Je alleen maar foccusen op de doelgroep 20-54 in deze tijd is totaal achterhaald. Dat was relevant in de jaren 90 en 00 maar nu in deze nieuwe tijd is alles anders. Dat willen heel veel adverteerders, baasjes en tv makers maar niet inzien. Bij RTL staat nu eindelijk iemand aan het roer die dat wel door heeft. Als je goed op let dan zie dat RTL zich helemaal niet meer specifiek alleen op 20-54 richt maar op iedereen die wil kijken. Brengen waar de kijker om vraagt en daar reclame omheen bouwen.

  42. Henk K.

    Het NOS Journaal gaat weer eens over de 2 miljoen. Handig, die interesse in de Notre-Dame brand…

  43. Wanny

    M begint ook weer in te zakken. Gezien het mooie weer de komende dagen kan dat nog wel wat verder terug gaan lopen.

  44. Wen van Diepen

    M blunderde om niet op het actuele nieuws in te gaan. Kijkers zapten massaal weg. De redactie heeft nog steeds de zaken niet op orde. Zo slordig. NPO onwaardig.

  45. Aldus

    Bart. De adverteerders betalen de commercials/GRP’s. Doen ze niet voor niks, doen meer aan onderzoek dan wie dan ook waar ze hun consumenten moeten bereiken. 20-54 is nog net zo relevant als 10 jaar geleden, behalve dat er naast televisie reclame ook andere, en vooral social media, kanalen bij gekomen zijn.

  46. J

    Nieuw RTL4 programma: Voor Hetzelfde Geld
    https://www.rtl.nl/gemist/voor-hetzelfde-geld/

  47. X

    @Bart: Is dat een tijdje terug al niet al aangekondigd dat de doelgroep verruimd werd? Je hebt helemaal gelijk overigens.

    @Aldus: Fijn te horen dat ik verwaarloosbaar ben.
    Kan ik dan met pensioen? Moet nog 12 jaar maar goed, als het aan jou ligt niet dus! Ga eens een praatje maken met Rutte.

  48. X

    Wat nou reactie vasthouden! Snap er niks meer van hier. De meest ranzige reacties worden geplaatst. Bah!

  49. J

    FRANS BAUER NAAR RTL

  50. Bart

    @Aldus Ze doen zoveel onderzoek naar wie ze waar kunnen bereiken omdat 20-49/54 helemaal niet meer relevant is. De wereld en ons uitgavenpatroon is totaal anders geworden dan 15 jaar geleden. Dus daarop moeten adverteerders en tv zenders zich ook aanpassen.

  51. Dartsfan

    Mudmasters VIPS keert dit najaar terug op SBS6!
    Presentatie van Viktor Brand en Kim-Lian v.d. Meij

  52. BZV

    Bij de omroep dachten ze zeker dat Yvonne wel wat goed nieuws kon gebruiken.

    https://www.ad.nl/show/kro-ncrv-begonnen-met-opnames-nieuwe-seizoen-boer-zoekt-vrouw~a87d6759/

  53. NPO verpulvert wederom Talpa en RTL

    Kwaliteitsprogramma’s van de NPO zijn niet te realiseren voor Talpa en RTL. Frans Bauwer gaat het niveau ook niet opkrikken bij rtl.

  54. BZV

    AD heeft veel medianieuws tegenwoordig.

    https://www.ad.nl/show/talkshow-cafe-hendriks-enamp-genee-vanaf-zondag-2-juni~aebd6038/

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.