Historisch moment: nog één keer goud voor Wendy


De kijkcijfers van vrijdag 26 april 2019 (SKO)

De allerlaatste aflevering van The Voice Kids, en daarmee het afscheid van Wendy van Dijk bij RTL 4, trok vrijdagavond bijna 1,6 miljoen kijkers. Daarmee wist de zender 31 procent van alle kijkers op prime time te bekoren. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is een avond die Van Dijk nog lang zal heugen, want bij SBS 6 zal het haar waarschijnlijk nooit meer lukken om goud te pakken op prime time. Ook Gordon was een hit op RTL 4, maar is nu een flop op SBS 6.

Tijdens de finale van The Voice Kids, die is gewonnen door de 10-jarige Silver Metz, werd Van Dijk verrast door een optreden van haar ex-man Xander de Buisonjé en zoontje Sem, bekend van de video waarop ze hem een rijkeluiscanta cadeau geeft.

Van Dijk: “Wát ben ik verrast gisteravond bij mijn laatste The Voice Kids. Onvergetelijk. Sorry maar ik knal uit elkaar van trots en dat wil ik delen!!! #dankbaar #❤️#appelboom.

Nu het John de Mol niet is gelukt om de Voice-familie te verhuizen naar SBS 6, ziet Van Dijk een zware tijd tegemoet bij SBS 6. Het zal lastig worden om daar te gaan scoren.

Het meest bekeken alternatief voor The Voice Kids was Twee Voor Twaalf met 1,2 miljoen kijkers (24 procent) op NPO 2. In de voetsporen van D-Day trok aansluitend 690.000 kijkers (14 procent).

NPO 1 pakt brons dankzij de TV Show, waar 813.000 mensen (16 procent) naar keken. Daaraan voorafgaand trok Flikken Maastricht 519.000 kijkers (10 procent).

Verder was Veronica Inside het meest in trek met 511.000 kijkers (10 procent) op Veronica.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 378.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met De 25: 212.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Shawshank Redemption: 168.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Travel with a goat: 127.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Team Spoedeisende Hulp: 118.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Gimme Shelter: 84.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Half acht nieuws (1 miljoen), GTST (893.000), Zesuurjournaal (861.000), EenVandaag (773.000), M (712.000), RTL Boulevard (692.000), Editie NL (545.000) en Zes uur nieuws (443.000) waren de vooravondtoppers. 6 Inside trok 107.000 kijkers.

Op de late avond waren Pauw (915.000), Journaal laat (710.000), The Big Music Quiz (651.000), Hart van Nederland (582.000), Shownieuws (464.000), Het eeuwige leven van Jan Mulder (450.000) en Nieuwsuur (438.000) het meest in trek.

RTL 4 avondmarktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 19 procent en NPO 2 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.582.000
02. The Voice Kids (RTL4) 1.562.000
03. Twee voor twaalf (NPO2) 1.164.000
04. Half acht nieuws (ERTL4) 1.009.000
05. Pauw (NPO1) 915.000


06. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 893.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 861.000
08. TV Show (NPO1) 813.000
09. EenVandaag (NPO1) 773.000
10. M (NPO1) 712.000


11. Journaal laat (NPO1) 710.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 692.000
13. In de voetsporen van D-Day (NPO2) 690.000
14. The Big Music Quiz (RTL4) 651.000
15. Hart van Nederland (SBS6) 582.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 24.4%
2. NPO1 / 18.9%
3. NPO2 / 10.0%
4. Vero / 6.4%
5. SBS6 / 6.1%


6. NET5 / 5.5%
7. RTL7 / 3.3%
8. RTL5 / 2.6%
9. NPO3 / 2.4%
10. RTL8 / 2.2%


11. Discov / 1.2%
12. FOX / 1.2%
13. TLC / 1.1%
14. Comedy / 0.9%
15. SBS9 / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. RTL Nederland 32,5%
2. Publieke Omroep 31,3%
3. Talpa TV 18,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen