De Luizenmoeder brak dit seizoen alle records


De kijkcijfers van zondag 7 april 2019 (SKO)

Het zit erop: zondagavond was de aller-, allerlaatste aflevering van de hitserie De Luizenmoeder te zien. Die noteerde met bijna 2,7 miljoen kijkers (35 procent) torenhoge kijkcijfers op NPO 3, al is het lang geen recordscore. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Ilse Warringa-serie heeft dit tweede seizoen alle records gebroken. Niet alleen noteerde de hitserie dit jaar zijn meest bekeken aflevering ooit, maar ook trok de tweede serie als geheel meer kijkers dan vorig jaar.

Voor de allereerste keer ging De Luizenmoeder dit seizoen lineair door de 4-miljoengrens (4,176 miljoen kijkers voor de tweede aflevering) en uitgesteld voor het eerst door de 5-miljoengrens (5,108 miljoen kijkers voor de eerste aflevering).

Waar de finale van het eerste seizoen 326 procent meer kijkers trok dan de première, wist de finale van het tweede seizoen 33 procent mínder kijkers te boeien dan de première.

Toch komt het tweede seizoen nog uit op gemiddeld 3,1 miljoen kijkers (en uitgesteld ruim 4 miljoen), waar het eerste seizoen gemiddeld 2,7 miljoen kijkers scoorde (en uitgesteld ruim 3,7 miljoen).

De Luizenmoeder-scores tot en met deze week (uitgesteld kijken):

Seizoen 1

  1. 744.000 kijkers (1.594.000 kijkers)
  2. 1.400.000 kijkers (2.607.000 kijkers)
  3. 2.389.000 kijkers (3.845.000 kijkers)
  4. 3.489.000 kijkers (4.745.000 kijkers)
  5. 3.357.000 kijkers (4.444.000 kijkers)
  6. 3.225.000 kijkers (4.123.000 kijkers)
  7. 3.133.000 kijkers (4.100.000 kijkers)
  8. 3.307.000 kijkers (4.124.000 kijkers)
  9. 3.171.000 kijkers (3.933.000 kijkers)

Seizoen 2

  1. 3.965.000 kijkers (5.108.000 kijkers)
  2. 4.176.000 kijkers (5.015.000 kijkers)
  3. 3.541.000 kijkers (4.457.000 kijkers)
  4. 3.094.000 kijkers (4.075.000 kijkers)
  5. 2.975.000 kijkers (3.808.000 kijkers)
  6. 2.833.000 kijkers (3.589.000 kijkers)
  7. 2.163.000 kijkers (2.934.000 kijkers)
  8. 2.484.000 kijkers (3.251.000 kijkers)
  9. 2.651.000 kijkers (aankomende zondag bekend)

De nieuwe dramaserie Morten trok direct na de Luizenmoeder-finale een voor NPO 3 prima 648.000 kijkers (11 procent).

NPO 1 was de nummer twee op prime time met Bed en Breakfast (1,7 miljoen kijkers en 25 procent) en de finale van Project Rembrandt (1,4 miljoen en 26 procent).

Het brons is voor RTL 4. Married at First Sight trapte af met 980.000 kijkers (15 procent) en Soof had er aansluitend 696.000 (13 procent).

SBS 6 pakt de vierde plek met Undercover in Nederland, goed voor 749.000 kijkers (14 procent). Daaraan voorafgaand trok Handhavers 507.000 kijkers (8 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met NCIS: 424.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Captain America The Winter Soldier: 343.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Tegenlicht: 266.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met VTBL: 187.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI: 177.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Temptation Island: 110.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Studio Sport Eredivisie (2,4 miljoen), Studio Sport (743.000), vtwonen (595.000), Half acht nieuws (590.000), 3 op reis (488.000) en Border Security (352.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Studio voetbal (895.000), Hart van Nederland (856.000), Shownieuws (577.000) en Nieuwsuur (480.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 29 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 11 procent en SBS 6 brons met bijna 11 procent.

Top 15
01. De Luizenmoeder (NPO3) 2.651.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.520.000
03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.402.000
04. Bed en Breakfast (NPO1) 1.707.000
05. Project Rembrandt (NPO1) 1.437.000


06. Married at first sight (RTL4) 980.000
07. Studio voetbal (NPO1) 895.000
08. Hart van Nederland (SBS6) 856.000
09. Undercover in Nederland (SBS6) 749.000
10. Studio Sport (NPO1) 743.000


11. Soof (RTL4) 696.000
12. Morten (NPO3) 648.000
13. Vtwonen (SBS6) 595.000
14. Half acht nieuws (RTL4) 590.000
15. Shownieuws (SBS6) 577.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 29.3%
2. RTL4 / 11.0%
3. SBS6 / 10.6%
4. NPO3 / 9.8%
5. Vero / 5.6%


6. NPO2 / 4.9%
7. NET5 / 4.8%
8. RTL7 / 2.9%
9. FS1 / 2.8%
10. RTL8 / 2.3%


11. RTL5 / 1.7%
12. Comedy / 1.2%
13. BBCfirst / 1.1%
14. Spike / 0.9%
15. SBS9 / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 44,0%
2. Talpa TV 21,9%
3. RTL Nederland 17,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: AVROTROS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen