Twan Huys trekt dankzij ontslag vier keer zo veel kijkers


De kijkcijfers van maandag 4 maart 2019 (SKO)

Twan Huys scoort met zijn ontslag. Zijn allerlaatste aflevering van RTL Late Night trok maandagavond 787.000 kijkers (23 procent) naar RTL 4. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is de allereerste keer dat RTL Late Night met Twan Huys een plek weet te veroveren in de dagelijkse kijkcijfer top 15; de show staat op plek twaalf. Normaal gesproken keken er op maandagavond zo’n 200.000 kijkers of minder naar de talkshow van de Limburg. Zijn afscheid trok vier keer zo veel kijkers.

Huys hield een kort en bondig afscheidswoord. “Dit is zoals gezegd de laatste RTL Late Night. We hebben er alles aan gedaan om van dit programma een succes te maken. Met heel veel energie en toewijding is er gezocht naar een formule, naar mooie gasten en het was een onwaarschijnlijk groot avontuur.”

Ieder avontuur gaat gepaard met risico’s, want wie een hoge berg wil beklimmen weet nooit helemaal zeker of hij de top gaat halen. We hebben het geprobeerd, maar moesten onderweg de poging staken. Natuurlijk is dat ontzettend jammer. Het was voor mij zelfs stormachtig. Een wilde achtbaan zoals ik hem zelden heb meegemaakt. Heel heftig.”

Maar ik heb geen moment spijt van dit avontuur. Ik wil de redactie, productie en technische staf bedanken voor de tijd die we samen hebben besteed aan dit programma, hier aan De Hallen in Amsterdam, en ook alle gasten en de kijkers thuis. Ontzettend bedankt. Hier eindigt Late Night vanavond.

De ontslaghit helpt Huys overigens niet boven concurrent Jinek uit. Naar dat programma, waarin met Angela de Jong werd gesproken over het ontslag van Huys, keken deels gelijktijdig 963.000 kijkers (36 procent).

NPO 1 was tevens de grote winnaar op prime time: Radar scoorde 1,3 miljoen kijkers (23 procent) en Eindelijk Thuis had er 957.000 (18 procent).

RTL 4 volgt met de combinatie Kopen Zonder Kijken (952.000 en 17 procent) en The Good Doctor (670.000 en 13 procent). Veronica pakt brons met Veronica Inside (725.000 en 13 procent).

De vierde plek is voor SBS 6. Paleis voor een Prikkie scoorde 561.000 kijkers (10 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 3 scoorde met Dream School: 425.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met In Overtreding: 375.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Door andere ogen: 369.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Hunger Games Mocking Jay Part 1: 281.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Wolf of Wall Street: 166.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Meet the parents: 139.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), Met het mes op tafel (704.000), RTL Boulevard (671.000) en Tijd voor MAX (573.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (963.000), Mooiste meisje van de klas (881.000), RTL Late Night met Twan Huys (787.000), Hart van Nederland (537.000) en Nieuwsuur (497.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en Veronica brons met 7 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.125.000
02. De wereld draait door (NPO1) 1.356.000
03. Radar (NPO1) 1.318.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.264.000
05. EenVandaag (NPO1) 1.087.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 1.062.000
07. Jinek (NPO1) 963.000
08. Eindelijk Thuis (NPO1) 957.000
09. Kopen zonder kijken (RTL4) 952.000
10. Mooiste meisje van de klas (NPO1) 881.000


11. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 823.000
12. RTL Late Night met Twan Huys (RTL4) 787.000
13. Veronica Inside (Vero) 725.000
14. Met het mes op tafel (NPO2) 704.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 671.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 26.1%
2. RTL4 / 16.2%
3. Vero / 7.2%
4. SBS6 / 7.2%
5. NPO2 / 6.2%


6. NPO3 / 4.5%
7. NET5 / 4.2%
8. RTL5 / 4.0%
9. RTL7 / 3.5%
10. RTL8 / 2.6%


11. Discov / 1.8%
12. Comedy / 1.8%
13. BBCfirst / 1.3%
14. TLC / 1.0%
15. N.geog / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 36,8%
2. RTL Nederland 26,3%
3. Talpa TV 19,5%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen