SBS 6-dinsdag met Urk en Koos is een succes

Geplaatst op Wed 20 Mar 2019 om 8:10


De kijkcijfers van dinsdag 19 maart 2019 (SKO)

De nieuwe donderdagavond van SBS 6 met de soap over Urk en de nieuwe BN’er-show van Koos van Plateringen is succesvol van start gegaan tegenover het verkiezingsdebat op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. URK! wist om half negen een publiek van 603.000 kijkers (10 procent) te bekoren, waarna De Dag van je Leven 661.000 kijkers (12 procent) neerzette. SBS 6 wist om half tien met een paar duizend kijkers voorsprong zelfs te winnen van de grotere concurrent RTL 4.

Voor SBS 6 is dit echt een opsteker, nadat het nieuwe seizoen van Down met Johnny maandag ook al zo prettig van start ging met 591.000 kijkers (11 procent). Ter vergelijking: het laatste maandgemiddelde van de zender is 7,4 procent.

De meeste mensen kozen op prime time dus voor het NOS Slotdebat op NPO 1. Daar keken 1,6 miljoen mensen (28 procent) naar.

RTL 4 pakt zilver dankzij de halfnegentitel Uitstel van Executie, die goed was voor 1 miljoen kijkers (18 procent). Herman tegen de Rest was aansluitend niet sterk genoeg om SBS 6 te verslaan: 644.000 kijkers (12 procent).

De nummer vier op prime time was NPO 2. Gort over de Grens noteerde 550.000 kijkers (9 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met New Amsterdam: 449.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Kees van der Spek ontmaskert: 383.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Crocodile Dundee: 329.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Alien Covenant: 192.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Dit is niet mijn wereld vriend: 185.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Labor Day: 166.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,4 miljoen), DWDD (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), EenVandaag (1,3 miljoen), Half acht nieuws (1 miljoen), GTST (920.000), RTL Boulevard (740.000), Editie NL (707.0000), Tijd voor MAX (611.000) en BinnensteBuiten (608.000) waren de vooravondtoppers. 6 Inside trok 156.000 kijkers.

Op de late avond waren Pauw en Jinek (1,2 miljoen), Opsporing Verzocht (910.000), Hart van Nederland (837.000), Nieuwsuur (662.000), Shownieuws (563.000) en het late NOS Journaal (550.000) het meest in trek. Een nieuw leven in de zon trok 192.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 30 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.357.000
02. Nederland Kiest Het Debat (NPO1) 1.565.000
03. De wereld draait door (NPO1) 1.462.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.438.000
05. EenVandaag (NPO1) 1.258.000


06. Pauw en Jinek (NPO1) 1.170.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.043.000
08. Uitstel van Executie (RTL4) 1.023.000
09. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 920.000
10. Opsporing Verzocht (NPO1) 910.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 837.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 740.000
13. Editie NL (RTL4) 707.000
14. Nieuwsuur (NPO2) 662.000
15. De dag van je leven (SBS6) 661.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 30.4%
2. RTL4 / 14.1%
3. SBS6 / 9.5%
4. NPO2 / 8.2%
5. NET5 / 5.4%


6. RTL7 / 4.4%
7. RTL5 / 3.7%
8. Vero / 3.3%
9. NPO3 / 3.2%
10. RTL8 / 2.8%


11. BBCfirst / 1.2%
12. N.geog / 1.2%
13. Discov / 1.2%
14. SBS9 / 1.1%
15. Comedy / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 41,8%
2. RTL Nederland 25,0%
3. Talpa TV 19,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS








48 Reacties op “SBS 6-dinsdag met Urk en Koos is een succes”


  1. EnZoIsHet!!

    Mc bedoelt zeker de dinsdagavond….

  2. TanteMarion

    Zou toch geweldig zijn als Koos hogere kijkcijfers heeft dan alle duur aangekochte zogenaamde A-sterren (Haha trouwens niet mijn A-sterren)

  3. Woi!lter

    Genoten van Jensen.
    TLP wederom 3de….
    Veronica doet het beter!

  4. DC

    Urk is ook gewoon een leuk programma dichtbij de mensen daar moet SBS weer terug gaan.

  5. Stip

    Het is Koos gegund!

  6. M

    Ongelofelijk, die populariteit van inteeltdorpen als Urk en Volendam

  7. NPO kijker-woensdag

    Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
    1. Publieke Omroep 41,8%
    2. RTL Nederland 25,0%
    3. Talpa TV 19,3%

    Top NPO en Talpa komt eraan.

  8. Bears’den

    JENSEN was weer geweldig!! En mensen die zeiken dat hij niet kritisch is, waar staat of wie zegt dat hij kritisch móet zijn?? Echt complete onzin.. Het is amusement en geeft mensen met een andere mening dan de andere schaapjes, een kans om hun verhaal te doen.. Zou vaker moeten kunnen!

  9. burgos

    Leuke avond op 6.

  10. Meneer Kaktus

    Kramp in de linkerbalzak van de hele nacht entertainment door Virgien Rena. Die meid weet van wanten.

  11. Virginia Rens

    Het is Rens, opa.

  12. Remi

    Inmiddels is het bestaansrecht van 6 Inside ruimschoots bewezen.
    Uitstekende uitzending gisteren !

  13. Peter

    6 inside na eenmalige uitschieter weer terug naar de lage cijfers. Zegt genoeg, het wordt niets.

  14. Tom

    Programmamanager Koos was prima!

  15. Tom

    Programma van Koos bedoel ik

  16. NPO kijker-woensdag

    12. RTL Boulevard (RTL4) 740.000

    Zakt met stip de kelder in. Al maanden ver weg van de miljoen kijkers

    Top DWDD: 03. De wereld draait door (NPO1) 1.462.000

  17. Tv junkie xl

    Op zich is t programma aardig…vind alleen dat ze eigenlijk 1 bekende Nederlander per aflevering moeten doen..Iets meer uitdiepen…nu was t wat mij betreft erg snel van dit naar dat naar dat en dan nog ff dit….en dan volgende BN’r.

  18. Tv junkie xl

    @NPO kijker woensdag marktaandeel RTL Boulevard 17,1 = meer dan prima…….

  19. Papies Paay

    Urk en Koos waren top. Heb hele avond sbs gekeken.

  20. Chiel

    Niet verwacht dát er (naast Frank Visser) nog een avond succesvol zou zijn op SBS6. En dan weer die avond die dicht bij de kijker ligt ipv de LEDshows van Talpa. Vanavond weel 180.000 kijkers voor de nieuwe show van Gordon op NET5…

  21. Hans

    Prima, hoop dat John de Mol nu wel realiseert dat je kijkers trekt met echte volkshows, hun doelgroep en niet met flitsende internationale shows.
    Hij kan Urk en Koos kwa format niet echt in het buitenland verkopen, helaas voor hem.

  22. Klaasje v

    Ik heb t niet gezien maar Koos is wel zo iemand die ik het gun.

  23. ruud

    @ NPO kijker en Remi…..Hoe sneu kun je zijn en waarom heb ik het gevoel dat beiden een en dezelfde persoon zijn! Niks beters te doen dan het televisie kijken als een wedstrijd te zien?

  24. P v VO...

    @ Hans ja en RTL meer voor de elite zeker? Wat bedoel je eigenlijk met volks ???
    Zag eens een aflevering van IHVH —- tv voor – de bie len– als je het mij zou vragen en zo zijn er meer tv programmas op RTL4 te noemen die het niet waard zijn om gekeken te worden, Gelukkig hebben we de P.O die hoogwaardige programmas uitzenden, en daar moeten we zuinig op zijn

  25. Anouk

    Koos zijn man is een cokesnuifer en geeft gangbangs thuis, als de beste man van huis is

  26. Hans

    @P v VO: nou ja, zo’n programma als Hotter Than My Daughter op RTL5 zou enorm goed aanslaan bij SBS6.
    Als John slim is frutselt hij wat aan het format en programmeert hij het op SBS6, laat het natuurlijk Patty gewoon doen. Klaar.

  27. OMG

    Op een dag als gisteren is het ideaal om te bekijken hoeveel massa lineaire televisie nog behaalt. Ik kom met een snelle rekensom op nog geen 4 miljoen tv kijkers.

    Slechts 10 jaar behaalde hét programma van die dag, dé kijkcijfertrekker van de avond, gemakkelijk 2.8miljoen kijkers.

    In 10 jaar tijd zijn bijna 2 miljoen kijkers afgehaakt van lineaire televisie.

  28. Marga

    Urk! was echt een leuk programma! Ik was positief verrast!

  29. Don

    Ik snap de denkwijze achter SBS6 van de Mol op dit moment niet echt. Hij wil aan de ene kant de zender om turnen naar een soort RTL4 kloon, maar toch worden nog steeds typische nieuwe SBS programma’s gemaakt zoals Foute Boel (Dat begrijpelijk slecht scoort, Jens presenteert alsof ie een spreekbeurt opleest op de lagere school) en Urk dat voor een eerste aflevering wel goed scoort. Down met Johnny en De Dag van Je Leven zijn dan weer meer programma’s die ook zo op 4 zouden kunnen, maar ook die scoren goed, mits goed uitgevoerd.

    Kees van der Spek die bijv. ook goed scoorde laten ze dan weer naar RTL gaan, terwijl die heel goed bij SBS paste en meer kwaliteit heeft dan bijv. Foute Boel.

    Dus aan de ene kant willen ze grote showprogramma’s die totaal floppen maar die de Mol eigenlijk wel nodig heeft om zijn ITV doelstellingen te halen, en aan de andere kant scoren de meer volkse typische SBS programma’s zoals Urk en bijv. Undercover in Nederland wel goede cijfers. Daarnaast hebben ze al Shownieuws maar besluiten ze om ook nog een nieuw showprogramma als 6 Inside te gaan maken, dat nog steeds veel weg heeft van een lokale omroep kopie van Boulevard.

    Waarom maak je in godsnaam een nieuw vooravond programma als je eenzelfde soort programma al hebt op je zender dat al tientallen jaren bestaat en dus een veel bekender merk is dat s’avonds laat nog altijd goed scoort?!

    Daarnaast zegt Talpa in bijna elk recent interview dat ze ook flink inzetten op online, maar Kijk.nl loopt volgens mij nog steeds flink achter op RTLXL, niet alleen qua bereik maar vooral qua uitvoering. RTLXL werkt fatsoenlijk op zowel mobiel als pc als SmartTV. Ik wilde laatst Paleis voor een Prikkie op mijn Samsung SmartTV terugkijken en het duurde bijna 10 min. voordat ik voorbij het laadscherm van Kijk.nl was, daarnaast werkt de zoekfunctie schandalig slecht op mijn tv en is de app gewoon erg traag.

    Misschien moet de Mol zijn miljoenen eens in online gaan stoppen en niet zoveel in lineaire tv. RTL steekt namelijk wel veel geld in nieuwe Videoland en RTLXL content, terwijl de Mol al zijn budget in zijn lineaire tv zenders pompt. En bijv. geen VideoOndemand dienst heeft. Welke zendergroep is nu slimmer en meer op de toekomst gericht? Ik denk RTL!

  30. Jur

    Op zich een leuk programma, alleen bestond 50% van de tijd uit reclame.

  31. Donald Dumb

    Dwdd weer in top 3.
    Standaard. En die rechtse rakkers maar balen…

  32. P v VO...

    @OMG er zijn nog meer zenders waar de mensen naar kijken ? jij hebt het alleen over rtl talpa npo en die tel je dan op maar in EU kijken dagelijks nog zo`n 45 miljoen mensen naar tv in de avonduren lineaire isnog springlevend
    vergeet niet dat er ook mensen zijn die savonds werken en dat zijn er meer dan 10 jaar geleden

  33. José

    @Don:

    Touché, treffender valt het bijna niet te omschrijven.

  34. Wolter

    Veronica, de enige echte nummer 1 van Nederland!

    #jesuisveronica

  35. Ron

    @Don: van a tot z eens met je betoog. Treffender had ik het niet kunnen formuleren. Ik denk dat Angela de Jong dit zo 1 op 1 kan overnemen.

  36. Hans

    @Don:

    Mee eens. Hij maakt dezelfde fout als bij Talpa/Tien: een zender neerzetten zonder duidelijk profiel. Hier en daar zijn er wat uitschieters qua kijkcijfers (in dit geval vooral programma’s met het ‘oude’ SBS-dna), maar de kijker weet niet wat hij kan verwachten. Grote familieshows met LED? Volkse reality? Het is echt een Talpa 2.0-scenario.

  37. Peacock and Whitemen

    Wat zijn de kijkcijfers van jensen?

  38. Peanut

    OMG 6 INSIDE is 400.000 kijkers kwijt in 1 dag!!! (deze zin is speciaal voor NPO Kijker en Remi).

    Johnny de Mol scoorde bij RTL 950.000 kijkers met de eerste aflevering van Hotel Syndroom. Nu bij SBS scoort zijn eerste down-aflevering 591.000. Just saying…

  39. Zomaar

    Urk was verrassend..
    Vooral omdat daar ook mensen wonen die je niet zou verwachten in dat strenggelovige dorp.

  40. Donald Dumb

    Urk. Kan dat dorp met die reli idioten niet hermetisch worden afgesloten?

  41. OMG

    @P v VO…

    De grote zendergroepen + NPO bij elkaar opgeteld is 95% van het Nederlands tv landschap. De massa aan kijkers neemt bovendien stevig af richting 23:00 uur. Misschien moet je de cijfers eens beter bestuderen.

    Blijf vooral onder je steen liggen, beweren dat lineaire tv nog springlevend is gewoon lachwekkend.

  42. Wolter

    De enige lineaire tv zender die scoort is Veronica. Veronica doet het beter!

  43. Mark

    Ja hoor, succes voor SBS 6, NOT! Hetzelfde als vorige week donderdag met verkiezingsdebat op RTL 4, toen Kim-Lian ineens 600.000 had en de week erna 200.000 minder. Nu was er verkiezingsdebat op 1: volgende week dinsdag blijft er nog 400.000 over voor 6.

  44. Mark

    Mars Tegen Venus staat dus helemaal verkeerd. Dit hoort op 6 thuis. Zet dit ingekort op de woensdag van 6 i.p.v. flop Foute Boel en Mr. Visser erna, dan heb je weer een avond van boven 500.000. Hou NET 5 gewoon voor de vrouwen programma’s en die woon en make over programma’s

  45. Johan

    @peacock etc: 126.000 .
    Kees van der Spek, programma ervoor, had er nog 383.000.
    Wierd Duk is dus niet zo’n kijkertrekker.

  46. J

    Big Music Quiz keert ook terug met een nieuw seizoen:
    https://www.mediastages.nl/Items/nl/stages/Productie-Evenementen-Facility-Casting/stagiair-productie-assistent-bij-the-big-music-quiz

  47. Wendeline

    Leuke programma’s!!

  48. aammehoela

    Het was te verwachten dat dit programma wel redelijk zou gaan scoren. Het is blijkbaar een programma dat ook zomaar op NPO 1 of NPO 2 had gekund. Niet gekeken, maar wel begrepen dat het informatief en best interessant was. Wel iets totaal anders dan normaal, zei een collega die vrijwel enkel naar bagger zit te kijken. Zij had nog niets gehoord over de overstromingen in Mozambique. Wist ook niet dat dit in het zuiden van Afrika was. Schokkende beelden zojuist bij het journaal, maar dit terzijde.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.