De Luizenmoeder verliest kijkers, maar blijft megahit
De kijkcijfers van zondag 3 maart 2019 (SKO)
De Luizenmoeder blijft een megahit, al ziet de komedieserie wel wat kijkers vertrekken in dit tweede seizoen. Waar er twee weken geleden nog 4,2 miljoen lineaire kijkers gescoord werden, moest de vierde aflevering zondagavond genoegen nemen met bijna 3,1 miljoen kijkers (40 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Meer dan drie miljoen lineaire kijkers scoren is natuurlijk alsnog een zeldzaamheid anno 2019. Uitgesteld worden het er vast ruim vier miljoen.
Alle afleveringen van De Luizenmoeder tot nu toe scoorden als volgt (tussen haakjes inclusief uitgesteld kijken):
Seizoen 1
- 744.000 kijkers (1.594.000 kijkers)
- 1.400.000 kijkers (2.607.000 kijkers)
- 2.389.000 kijkers (3.845.000 kijkers)
- 3.489.000 kijkers (4.745.000 kijkers)
- 3.357.000 kijkers (4.444.000 kijkers)
- 3.225.000 kijkers (4.123.000 kijkers)
- 3.133.000 kijkers (4.100.000 kijkers)
- 3.307.000 kijkers (4.124.000 kijkers)
- 3.171.000 kijkers (3.933.000 kijkers)
Seizoen 2
- 3.965.000 kijkers (5.108.000 kijkers)
- 4.176.000 kijkers (5.015.000 kijkers)
- 3.541.000 kijkers (4.457.000 kijkers)
- 3.094.000 kijkers (nog niet bekend)
Direct na De Luizenmoeder bleven er 660.000 kijkers (10 procent) hangen bij de vierde aflevering van First Dates Hotel. In de eerste week waren dat er nog meer dan een miljoen.
Het meest bekeken alternatief voor De Luizenmoeder was de Linda de Mol-show Miljoenenjacht, dat ook nog een indrukwekkende 1,8 miljoen kijkers (26 procent) neerzette. Aansluitend zette Soof 882.000 kijkers (16 procent) neer.
Verder was NPO 1 het meest in trek, want daar was het WK Schaatsen te zien. Het meest bekeken onderdeel scoorde 1,7 miljoen kijkers (30 procent).
Verder keken de meeste mensen naar Undercover in Nederland, goed voor 643.000 kijkers (11 procent) op SBS 6.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 2 scoorde met Tegenlicht: 427.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS: 350.000 kijkers,
- Veronica scoorde met The Hangover: 176.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Temptation Island: 159.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI: 132.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met VTBL: 86.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Studio Sport Eredivisie (2,2 miljoen), Half acht nieuws (989.000), Studio Sport (857.000), RTL Boulevard (585.000) en vtwonen (514.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren WK Schaatsen (1,2 miljoen), Hart van Nederland (751.000), Shownieuws (547.000) en Nieuwsuur (525.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 30 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en NPO 3 brons met 10 procent.
Top 15 01. De Luizenmoeder (NPO3) 3.094.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.484.000 03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.234.000 04. Postcode Loterij Miljoenenjacht (RTL4) 1.793.000 05. Schaatsen WK Allround 500M D (NPO1) 1.704.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 30.0% 2. RTL4 / 17.0% 3. NPO3 / 10.2% 4. SBS6 / 9.0% 5. NPO2 / 5.7%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 45,9% 2. RTL Nederland 23,6% 3. Talpa TV 17,2% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: AVROTROS