Vrienden van Amstel bij SBS minder in trek dan bij RTL
De kijkcijfers van zaterdag 2 februari 2019 (SKO)
De concertregistratie van De Vrienden van Amstel Live trok zaterdagavond 609.000 kijkers (11 procent) naar SBS 6. Daarmee scoorde de zender de laatste plek in de dagelijkse kijkcijfer top 15. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Vrienden van Amstel Live is verhuisd van RTL 4 naar SBS 6. Bij RTL 4 keken er de afgelopen drie jaar gemiddeld ruim 1 miljoen kijkers naar het muziekspektakel, dus zo’n 40 procent van de kijkers is afgehaakt door de verhuizing naar SBS.
Het is een beetje de plaag van SBS: ook al zendt de zender precies hetzelfde programma uit als de concurrent jarenlang deed, tóch kijken er veel minder mensen. Daar zullen de naar SBS overgestapte sterren Linda de Mol en Wendy van Dijk straks ook mee te maken krijgen.
Drie zenders deden het op prime time beter dan SBS 6. Met name NPO 1 scoorde goed, dankzij Wie is de Mol, dat uitkwam op ruim 2,8 miljoen kijkers (40 procent). Aansluitend trok Opening Rembrandtjaar slechts 605.000 kijkers (11 procent).
RTL 4 bood het meest bekeken alternatief met de line-up Holland’s Got Talent (1,4 miljoen kijkers en 21 procent) en Wie Ben Ik (1 miljoen kijkers en 20 procent).
Verder keken de meeste mensen naar MolTalk op NPO 3. Dat programma kwam uit op een mooie 1,2 miljoen kijkers (19 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 2 scoorde met De Kennedy’s: Een Amerikaanse Dynastie: 352.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Ambulance: 253.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Darts the Masters: 214.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI NY: 209.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 208.000 kijkers,
- Veronica scoorde met True Lies: 186.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), Kassa (1,3 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half acht nieuws (829.000), RTL Boulevard (647.000), Eigen huis en tuin (568.000) en Blauw bloed (518.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,4 miljoen), Hart van Nederland (922.000), Nieuwsuur (558.000) en Iedereen is gek op Jack (386.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 28 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Top 15 01. Wie is de Mol (NPO1) 2.807.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.913.000 03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.420.000 04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.398.000 05. Holland’s Got Talent (RTL4) 1.389.000 06. Kassa (NPO1) 1.251.000 07. EenVandaag (NPO1) 1.239.000 08. MolTalk (NPO3) 1.200.000 09. Wie Ben Ik (RTL4) 1.010.000 10. Schaatsen WB Sprint 1000M D (NPO1) 961.000 11. Hart van Nederland (SBS6) 922.000 12. Studio Sport (NPO1) 844.000 13. Half acht nieuws (RTL4) 829.000 14. RTL Boulevard (RTL4) 647.000 15. Vrienden van Amstel Live (SBS6) 609.000 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 27.7% 2. RTL4 / 17.4% 3. SBS6 / 10.1% 4. NPO2 / 5.4% 5. NPO3 / 4.7% 6. NET5 / 3.5% 7. RTL7 / 3.3% 8. RTL5 / 3.2% 9. RTL8 / 2.9% 10. FS1 / 2.6% 11. Vero / 2.3% 12. Comedy / 1.1% 13. Ziggo / 1.0% 14. FS2 / 0.9% 15. TLC / 0.9% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 37,8% 2. RTL Nederland 26,8% 3. Talpa TV 16,8% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL