Veronica langs NPO 1 en RTL 4 met Ajax – Real Madrid


De kijkcijfers van woensdag 13 februari 2019 (SKO)

Veronica was woensdagavond de grootste tv-zender van de avond dankzij de voetbalwedstrijd tussen Ajax en Real Madrid. De mannenzender liet NPO 1 en RTL 4 achter zich. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Ajax – Real Madrid, dat eindigde in een 1-2 verlies voor de Amsterdammers, wist ruim 2,6 miljoen kijkers (44 procent) te bekoren. Bijna de helft van alle kijkers op prime time keek dankzij de Champions League-wedstrijd dus naar de zender van John de Mol.

De voorbeschouwing deed het om half negen ook goed met 1,2 miljoen kijkers (21 procent). De nabeschouwing kwam om elf uur uit op 891.000 kijkers (28 procent).

NPO 1 bood met Tussen Kunst en Kitsch het meest bekeken alternatief voor het voetbal. Er keken 1,3 miljoen mensen (22 procent) naar. Aansluitend trok Endeavour 619.000 kijkers (11 procent).

De derde plek is voor SBS 6. Mr. Frank Visser Rijdt Visite scoorde 573.000 kijkers (10 procent). Daaraan voorafgaand trok Steenrijk Straatarm 481.000 kijkers (8 procent).

De RTL 4-combinatie Met Open Armen en Het Zit In De Familie bleef steken op respectievelijk 533.000 kijkers (9 procent) en 247.000 kijkers (4 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 5 scoorde met Slechtste chauffeur: 333.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met A Touch of Frost: 319.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Nederlandse Muziektest: 311.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Jack Reacher: 255.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Stuk: 212.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met The Pelican Brief: 67.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1 miljoen), GTST (852.000), RTL Boulevard (805.000), Editie NL (693.000), Per Seconde Wijzer (682.000) en Zes Uur Nieuws (584.000) waren de vooravondtoppers. 6 Inside trok 132.000 kijkers.

Op de late avond waren Jinek (936.000), de voetbalnabeschouwing (891.000), Journaal laat (651.000), Hart van Nederland (575.000) en Shownieuws (421.000) het meest in trek. RTL Late Night met Twan Huys trok 211.000 kijkers.

Veronica avondmarktleider

Veronica was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 23 procent en RTL 4 brons met 11 procent.

Top 15
01. Ajax – Real Madrid (Vero) 2.614.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.138.000
03. De wereld draait door (NPO1) 1.384.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.318.000
05. Tussen kunst en kitsch (NPO1) 1.313.000


06. EenVandaag (NPO1) 1.246.000
07. Voetbal CL VB (Vero) 1.207.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.018.000
09. Jinek (NPO1) 936.000
10. Voetbal CL NB (Vero) 891.000


11. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 852.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 805.000
13. Editie NL (RTL4) 693.000
14. Per seconde wijzer (NPO2) 682.000
15. Journaal laat (NPO1) 651.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. Vero / 24.2%
2. NPO1 / 22.8%
3. RTL4 / 10.5%
4. SBS6 / 7.3%
5. NPO2 / 5.1%


6. RTL8 / 3.8%
7. NPO3 / 3.7%
8. RTL7 / 3.7%
9. RTL5 / 3.5%
10. NET5 / 1.8%


11. TLC / 1.2%
12. BBCfirst / 1.1%
13. Discov / 1.1%
14. Comedy / 0.9%
15. N.geog / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Talpa TV 34,0%
2. Publieke Omroep 31,6%
3. RTL Nederland 21,5%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Veronica

Wat vindt u?

Alle polls

Heeft Matthijs van Nieuwkerk de piek van zijn carrière al bereikt?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen