SBS 6-kijker ziet liever grappige filmpjes dan 6 Inside

Geplaatst op Sun 10 Feb 2019 om 8:00


De kijkcijfers van zaterdag 9 februari 2019 (SKO)

Doordeweeks mag het dan flink tobben zijn met de vooravond van SBS 6, maar in het weekend zet de zender prima cijfers neer in dit tijdvak. Op zaterdag is Lachen Om Home Video’s de hit, op zondag vtwonen. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Lachen Om Home Video’s met Airen Mylene kwam gisteren tussen zeven en acht uur uit op 575.000 kijkers (11 procent), ongeveer vijf keer zo veel kijkers als Albert Verlinde‘s 6 Inside doordeweeks scoort in de vooravond.

Waarschijnlijk doet SBS 6 zijn kijkers er meer plezier aan om elke dag grappige filmpjes van vallende mensen uit te zenden, want er zit geen stijgende lijn in de kijkcijfers van 6 Inside.

Direct na Lachen Om Home Video’s haakte de SBS 6-kijker massaal af toen er een moeilijke film begon over een avontuurlijke archeoloog. Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull kwam uit op 244.000 kijkers (4 procent). Daarmee werd de zender vermorzeld door de concurrentie.

De meeste mensen keken op prime time naar Wie is de Mol, dat 2,8 miljoen kijkers scoorde, maar liefst 40 procent van alle kijkers om half negen. Aansluitend hield Frans Bauer in China er 1,3 miljoen (22 procent) over.

RTL 4 bood het meest bekeken alternatief met de combinatie Holland’s Got Talent (1,4 miljoen en 21 procent) en Wie Ben Ik (868.000 en 16 procent).

Het brons is voor NPO 3 dankzij het succes van de nabeschouwing van Wie is de Mol. MolTalk kwam ditmaal uit op een mooie 1 miljoen kijkers (16 procent).

Verder haalde geen enkele andere zender op prime time de kijkcijfer top 25.

De zeven minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 2 scoorde met De Kennedy’s Een Amerikaanse Dynastie: 343.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 342.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met The Ambulance: 257.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Indiana Jones: 244.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Once Upon A Time in the West: 214.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Siege: 189.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI NY: 122.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), Kassa (1,3 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (933.000), RTL Boulevard (667.000), Eigen huis en tuin (622.000) en Lachen om home video’s (575.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,5 miljoen), Nieuwsuur (492.000), Iedereen is gek op Jack (452.000), Hart van Nederland (422.000) en Aaf (381.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 29 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 6 procent.

Top 15
01. Wie is de Mol (NPO1) 2.755.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.177.000
03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.469.000
04. Studio Sport (NPO1) 1.461.000
05. Holland’s Got Talent (RTL4) 1.406.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 1.363.000
07. Kassa (NPO1) 1.347.000
08. Frans Bauer in China (NPO1) 1.316.000
09. Schaatsen WK Allround 10KM H (NPO1) 1.234.000
10. Schaatsen WK Afstanden 1000M D (NPO1) 1.174.000


11. Schaatsen WK Afstanden 1000M H (NPO1) 1.134.000
12. EenVandaag (NPO1) 1.085.000
13. MolTalk (NPO3) 1.026.000
14. Half acht nieuws (RTL4) 933.000
15. Wie Ben ik (RTL4) 868.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 29.4%
2. RTL4 / 17.4%
3. SBS6 / 6.4%
4. FS1 / 5.9%
5. NPO3 / 4.8%


6. NET5 / 4.7%
7. NPO2 / 4.6%
8. RTL7 / 3.6%
9. RTL5 / 3.4%
10. Vero / 2.9%


11. RTL8 / 2.1%
12. BBCfirst / 1.1%
13. Discov / 0.9%
14. SBS9 / 0.9%
15. ID / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,8%
2. RTL Nederland 26,5%
3. Talpa TV 14,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS








42 Reacties op “SBS 6-kijker ziet liever grappige filmpjes dan 6 Inside”


  1. februari

    Appels met peren.
    6 uur is geen 7 uur.
    ma/vr is geen zaterdag.
    werken of vrije dag

    Mensen kijk bij RTL liever naar Eigen huis en tuin dan vijf uur show.

    Wat een cijfer NPO: 1. Publieke Omroep 38,8%

  2. Deadly Viper

    Fox Sports bijna groter dan SBS6.

  3. Mark!

    Wat schakel je jezelf uit met zo een dom geschreven bericht. Tijdslot klopt niet, doordeweeks en smiddags, en concurrentie. Te tekst over de moeilijke film is redelijk belachelijk! Deze pagina laat zich weer van zijn beste kant zien!

  4. Topshow

    Ajax leek nergens naar,PSV kampioen

  5. west

    kwam omdat de veteres van hun voetbalschoenen niet volgens de regels waren gestrikt ook de dhitjes van de tegenparij werkte verblindend

    en de VAR is partijdig was duidelijk voor Heracles

    Het is altijd zo als ajax verliest heeft de scheids het gedaan!!

  6. Topshow

    Van de Top13 12 maal NPO dat moet een record zijn.

  7. februari

    Waarschijnlijk doet RTL4 zijn kijkers er meer plezier aan om elke dag Eigen huis en tuin uit te zenden, want er zit geen stijgende lijn in de kijkcijfers van de 5 uur show.

  8. Bart

    Doorde weeks werken mensen die in het weekend vrij zijn, is dus onzinbericht wat jullie geplaatst hebben!

  9. februari

    Waarschijnlijk doet RTL4 zijn kijkers er meer plezier aan om elke dag Eigen huis en tuin uit te zenden, want er zit geen stijgende lijn in de kijkcijfers van RTL LATE NIGHT MET TWAN HUYS.

  10. februari

    RTL4-kijker ziet liever Eigen huis en tuin dan RTL LATE NIGHT MET TWAN HUYS.

  11. februari

    RTL4-kijker ziet liever Eigen huis en tuin dan de 5 uur show.

  12. Hoo Lee Fak

    Is toch gewoon een geinig en vilein stukje tekst met een knipoog naar de gebruikelijke overdreven en leugenachtige headlines in de roddelindustrie. Verlinde’s koekje van eigen deeg. Snap dat dan, dommige reageerders.

  13. Woi!ter.

    Genoten van Kassa.
    TLP wederom 3de….
    Veronica doet het beter!

  14. Hoo Lee Fak

    Ik kan niet genieten van kassa en soortgelijke consumentenprogramma’s. Altijd die verongelijkte mensen die beter eens wat energie zouden kunnen stoppen in het vermijden en omzeilen van problemen ipv er achteraf over te moeten klagen.

  15. Reageerder

    Het is duidelijk welk doelgroep kijkt naar SBS6, de rijdende rechter, Piet P, HvN, Lachen om, maar goed de Mol wil van die doelgroep af, in de toekomst kijkt er dus niemand meer naar SBS6.

  16. Bart

    Hoo Lee Fak

    een mediasite hoort objectief te zijn over presentatoren/trices en programma’s

    MC staat niet voor niets bekend als het afvoerputje van journalistiek Nederland.

  17. Hoo Lee Fak

    Bart, deze site pretendeert in geen geval journalistiek te zijn. Deze site staat voor amusement en vermaak en wordt gemaakt, beheerd en onderhouden door één en dezelfde man die dit als hobby doet naast zijn drukke andere werkzaamheden. Ik vind dat hij het heel leuk doet. Je zal maar jarenlang elke dag zeven stukjes moeten schrijven, elke dag opnieuw. Ik hoop het voor hem dat hij via advertenties er toch nog iets aan overhoudt.

  18. februari

    De TV van gisteren: Wie is de Mol? traditiegetrouw op één

    https://www.televizier.nl/kijkcijfers/de-tv-van-gisteren-wie-is-de-mol-stijgt#

  19. Moreel

    @ hoi le freak: zelf het stukje hier geschreven? Het gaat er bij deze pagina inderdaad steeds meer om het uitlokken van reacties. Of die nu die nu denigrerend Ijn, kwetsend zijn, discriminerend zijn. Het maakt niet uit. Hoe hatelijker hoe beter. Blij dat er mensen zijn die deze pagina daar nig enigszins op wijzen

  20. Hoo Lee Fak

    Moreel, dat jij moeite hebt met bepaalde vormen van humor, zoals ironie, wil nog niet niet zeggen dat het niet gebruikt zou moeten worden. Ga dan maar rondhangen tussen de humorloze, saaie huismoeders op fecesboek, waar ze ook geen kaas hebben gegeten van uitdagende humorvormen.

  21. DC

    Reageerder
    Klopt dit is een groep vaste kijkers van 6 al jaren die gaan nu weg door John de Mol en of je kijkers kan trekken van RTL ik betwijfel het

  22. HansR

    ik weet niet of je kijkers meetrekt als je alle RTL “sterren” naar SBS haalt. Zal het kuip publiek massaal naar de Johan Cruyff Arena gaan als Ajax alle Feijenoord “sterren” koopt?

  23. Laurens

    @HansR
    TV kijken vind ik toch van een hele andere orde dan fan zijn van een club. Er zijn maar weinig TVkijkers fan van een presentator. Het gaat vooral om het programma. Als het programma niet goed is, niet aanspreekt, dan heeft zelfs Linda de Mol moeite om kijkers te trekken.
    Je kunt wel spreken over een kijkerspatroon, die soms lastig te doorbreken is.

  24. Zomaar

    Indiana Jones Moeilijke film?
    Het is gewoon voor de zoveelste keer op tv gebracht, oude meuk dus.

  25. Rob

    Als je de kijkcijfers van SBS nu in het weekend ziet.. ja dan snap ik wel
    waarom De Mol TVOH zo graag op zijn eigen zender wil.
    De programma’s van Linda gaan wel scoren op zaterdag en zondagavond.
    Maar het grote verschil tussen 4 en 6 is dat rtl wel iets er tegenover Linda programmameert dan wel +_ 1 miljoen kijkers scoort en daarna later op de avond meer kijkers dan SBS. Ik denk dat RTL nog steeds een goede programmering in het weekend heeft.

    zaterdagavond 20 uur: dancing white the stars- Paul- HGT-All you need is love- masked singer?. Later op de avond 21:30 lekker Nederlands- wie ben ik- weekend miljonanairs. Ze zullen niet meer kijkers scoren als Ooh wat een jaar als dat op zaterdag in nov-dec op 6 komt maar Wel veel beter scoren als sbs nu doet tegenover het amusement op 4.

    Zondagavond 4: expeditie Robinson?? .Zwakste schakel?. 1 tegen 100.
    Family kruis. 12 oldenheim krijgt vervolg begin 2020. Meisje van plezier seizoen 2 .
    All you need is love zou ook naar de zondag kunnen.

  26. Minder of Mirjam

    Iddereen is gek op jack verslaat Hart van nederland. Herhaling van Linda de Mol d’r minst succesvolle serie verslaat Hart van Nederland.

  27. Danny

    Moeilijke film ,Indiana Jones?? lol..Ik begin echt te geloven dat MC echt het laagste soort schrijvers inhuurt.

  28. ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ

    Het is elke keer weer een teleurstelling wanneer ik 6 Inside inschakel en Rene, van der Gijp en Johan niet aan die tafel zitten. :)

  29. Ajacied

    @Topshow: oh, je hebt een glazenbol?! Helemaal niets in Eindhoven!

  30. Ron

    Wat een dramatische aflevering van WIDM en zo vergezocht en niet te volgen vaak. En dan als anticlimax weer geen executie…

  31. RaymondVL

    Naar zinloze grappig bedoelde filmpjes kijkt toch net even makkelijker weg bij dat stomdronken tokkievolk dan 6 Inside. Eens een campingzender, altijd een campingzender.

  32. Whitedog

    Serieus. Een film omschrijven als te moeilijk voor de SBS-kijker? Nou, deze website heeft daarmee aan hoe simpel hun redactie is. Wat sneu, kijkt wel buiten sluiten op het schoolplein.

  33. Graaf

    Whitedog. Zucht. Wel eens gehoord van sarcasme?

  34. Peanut

    Februari begint echt een beetje overspannen te worden. Misschien helpt als je weer dagnamen gaat gebruiken ipv die van de maanden?

  35. Wolter

    Veronica doet het beter!

  36. Sander

    Waarom staat ziggo en fox er nooit bij?

  37. Remi

    Airen … wát ze ook presenteert, ik zit trouw voor de buis … ;)

    Intussen rijdt de Platte Kar hier alweer proefrondjes door Eindhoven.
    … Helemaal NIETS in Amsterdam ;)

  38. Onbekend

    Als je de cijfers bij SKO ziet komen RTL?SBS niet meer aan de bak, pak link
    https://www.kijkonderzoek.nl/

  39. NPO verpulvert Talpa en RTL met inhoud en kwaliteit

    Wat een geweldige cijfers van de NPO.

    De kijker wil niet meer kijken naar bagger en gemanipuleerde programma’s van geldgraaiers en a morele personages.

  40. TopofFlop

    Er zijn meer dan drie zendergroepen. Waarom staan Viacom, Discovery en Fox Channels er niet bij?

  41. februari

    Roddels worden bedacht door haters
    Verspreid door idioten
    En geloofd door sukkels.

  42. aammehoela

    Mooie kijkcijfers voor het schaatsen. Maar waarom mochten wij de eerste ritten niet zien. Waarom dat ellenlange gezwets met die Wennemars over bijzaken. Al dat voorbeschouwen en tijdens de ritten weer zo’n onzinnig interview.
    Gelukkig mochten we wel ongestoord de belangrijkste ritten zien. Vanmiddag in ieder geval beter. Komt mede omdat Wennemars er niet bij zat en mogelijk hebben kijkers hun beklag gedaan over het niet uitzenden van de eerste ritten.
    Vanmiddag mochten we dus wel alle ritten zien. Zo hoort het NOS en houd het zo. Voorbeschouwen is net als reclame. Interesseert niemand.

Reageer

Voor het reageren op artikelen van Mediacourant gelden huisregels. Lees de policy.

Let op: Reacties aan Mediacourant of vragen over redactionele keuzes kunt u slechts toesturen via het mailformulier.

Ziet u een ongepaste reactie? Laat het graag weten via het mailformulier of door een reactie te plaatsen met daarin het woord 'moderatie'. Reacties met daarin het woord 'moderatie' worden automatisch vastgehouden en zijn daardoor niet zichtbaar voor overige bezoekers.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.