SBS 6-kijker ziet liever grappige filmpjes dan 6 Inside
De kijkcijfers van zaterdag 9 februari 2019 (SKO)
Doordeweeks mag het dan flink tobben zijn met de vooravond van SBS 6, maar in het weekend zet de zender prima cijfers neer in dit tijdvak. Op zaterdag is Lachen Om Home Video’s de hit, op zondag vtwonen. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Lachen Om Home Video’s met Airen Mylene kwam gisteren tussen zeven en acht uur uit op 575.000 kijkers (11 procent), ongeveer vijf keer zo veel kijkers als Albert Verlinde’s 6 Inside doordeweeks scoort in de vooravond.
Waarschijnlijk doet SBS 6 zijn kijkers er meer plezier aan om elke dag grappige filmpjes van vallende mensen uit te zenden, want er zit geen stijgende lijn in de kijkcijfers van 6 Inside.
Direct na Lachen Om Home Video’s haakte de SBS 6-kijker massaal af toen er een moeilijke film begon over een avontuurlijke archeoloog. Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull kwam uit op 244.000 kijkers (4 procent). Daarmee werd de zender vermorzeld door de concurrentie.
De meeste mensen keken op prime time naar Wie is de Mol, dat 2,8 miljoen kijkers scoorde, maar liefst 40 procent van alle kijkers om half negen. Aansluitend hield Frans Bauer in China er 1,3 miljoen (22 procent) over.
RTL 4 bood het meest bekeken alternatief met de combinatie Holland’s Got Talent (1,4 miljoen en 21 procent) en Wie Ben Ik (868.000 en 16 procent).
Het brons is voor NPO 3 dankzij het succes van de nabeschouwing van Wie is de Mol. MolTalk kwam ditmaal uit op een mooie 1 miljoen kijkers (16 procent).
Verder haalde geen enkele andere zender op prime time de kijkcijfer top 25.
De zeven minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 2 scoorde met De Kennedy’s Een Amerikaanse Dynastie: 343.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 342.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met The Ambulance: 257.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Indiana Jones: 244.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Once Upon A Time in the West: 214.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Siege: 189.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI NY: 122.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), Kassa (1,3 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (933.000), RTL Boulevard (667.000), Eigen huis en tuin (622.000) en Lachen om home video’s (575.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,5 miljoen), Nieuwsuur (492.000), Iedereen is gek op Jack (452.000), Hart van Nederland (422.000) en Aaf (381.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 29 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 6 procent.
Top 15 01. Wie is de Mol (NPO1) 2.755.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.177.000 03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.469.000 04. Studio Sport (NPO1) 1.461.000 05. Holland’s Got Talent (RTL4) 1.406.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 29.4% 2. RTL4 / 17.4% 3. SBS6 / 6.4% 4. FS1 / 5.9% 5. NPO3 / 4.8%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 38,8% 2. RTL Nederland 26,5% 3. Talpa TV 14,9% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS