RTL 4 heer en meester met eerste liveshow The Voice
De kijkcijfers van vrijdag 1 februari 2019 (SKO)
RTL 4 was vrijdagavond veruit de grootste tv-zender op prime time met de eerste liveshow van The Voice of Holland 9. Er keken bijna 2 miljoen mensen (33 procent) naar de talentenjacht met Martijn Krabbé en Wendy van Dijk. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Als het RTL 4 lukt om The Voice uit handen van SBS 6 te houden, dan is dit de laatste liveserie voor Wendy van Dijk. De show is nog altijd een kijkcijferhit, al zijn de scores niet meer zo torenhoog als vroeger.
NPO 1 bood het meest bekeken alternatief voor The Voice. Die zender wist met Flikken Maastricht bijna 1,4 miljoen kijkers (20 procent) te bekoren. Direct erna trok Droomhuis Gezocht 963.000 kijkers (16 procent).
Ook NPO 2 kwam boven de miljoengrens uit: Twee voor Twaalf kon rekenen op 1,2 miljoen kijkers (18 procent). Direct erna bleven 567.000 kijkers (9 procent) hangen voor Diederik en Da Vinci.
De nummer vier op prime time was Veronica dankzij het door 496.000 mensen (8 procent) bekeken Veronica Inside.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 3 scoorde met Reizen Waes: 453.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Criminal Minds: 257.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Oplichters in het buitenland: 228.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Deurwaarders: 193.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Darts the Masters: 171.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Railway man: 154.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), GTST (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVendaag (989.000), Gesprek met premier (984.000), Half acht nieuws (963.000), Editie NL (891.000), RTL Boulevard (877.000), Zes uur nieuws (654.000) en Tijd voor MAX (600.000) waren de vooravondtoppers. 6 Inside trok 144.000 kijkers.
Op de late avond waren Jinek (983.000), Eredivisie op vrijdag (723.000), Journaal laat (682.000), RTL Late Night met Twan Huys (615.000), Hart van Nederland (560.000) en Shownieuws (447.000) het meest in trek.
RTL 4 avondmarktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 22 procent en NPO 2 brons met 8 procent.
Top 15 01. The Voice of Holland (RTL4) 1.986.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.960.000 03. De wereld draait door (NPO1) 1.419.000 04. Flikken Maastricht (NPO1) 1.356.000 05. Twee voor twaalf (NPO2) 1.177.000 06. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.155.000 07. Journaal 18:00 (NPO1) 1.134.000 08. EenVandaag (NPO1) 989.000 09. Gesprek met premier (NPO1) 984.l000 10. Jinek (NPO1) 983.000 11. Droomhuis Gezocht (NPO1) 963.000 12. Half acht nieuws (RTL4) 963.000 13. Editie NL (RTL4) 891.000 14. RTL Boulevard (RTL4) 877.000 15. Eredivisie op vrijdag (NPO1) 723.000 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. RTL4 / 25.3% 2. NPO1 / 22.4% 3. NPO2 / 8.1% 4. SBS6 / 5.0% 5. NPO3 / 5.0% 6. Vero / 4.8% 7. NET5 / 4.0% 8. RTL7 / 3.4% 9. RTL5 / 3.0% 10. RTL8 / 2.5% 11. Discov / 1.2% 12. BBCFirst / 1.0% 13. SBS9 / 1.0% 14. N.geog / 1.0% 15. Spike / 0.8% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 35,5% 2. RTL Nederland 34,2% 3. Talpa TV 14,8% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL