Piets Weer al vier dagen op rij best bekeken SBS 6-titel

Geplaatst op Sat 09 Feb 2019 om 8:15


De kijkcijfers van vrijdag 8 februari 2019 (SKO)

Piets Weer is al vier dagen op rij de best bekeken SBS 6-titel van de avond. Het weerbericht van de ontslagen weerman Piet Paulusma is alle andere shows van de zender de baas. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Hoewel Paulusma’s programma nog altijd een kijkcijfersucces is, wil John de Mol koste wat kost af van de provinciale weerman. Volgens Angela de Jong noemt De Mol de kijkers van programma’s als Piets Weer en Hart van Nederland ‘Tokkies met bierbuiken’.

Alle echte realityprogramma’s met gewone mensen worden door De Mol vervangen door flashy studioshows met veel ledlampen. En dan maakt het niet uit dat Paulusma een kijkcijferkanon is, die veel beter scoort dan De Mols paradepaardje DanceSing.

De reden dat Piets Weer nooit in de kijkcijfer top 25 staat, is de korte uitzendduur van het programma. Gisteren keken er 668.000 (14 procent) mensen naar het weerbericht. Daarmee zou het op de negentiende plaats belanden. De uitzending van woensdag (832.000 kijkers) zou zelfs op de elfde plek komen.

SBS 6 trok vrijdagavond om half negen, op prime time, bijna vier keer zo weinig kijkers dan Paulusma deed op de late avond. Wegmisbruikers trok 183.000 kijkers (3 procent) en Oplichters in het Buitenland 282.000 kijkers (5 procent).

De grote winnaar op prime time was RTL 4. The Voice of Holland scoorde 2 miljoen kijkers (33 procent). NPO 1 bood met Flikken Maastricht (1,4 miljoen en 21 procent) het meest bekeken alternatief. Direct erna trok Droomhuis Gezocht 1,1 miljoen kijkers (18 procent).

NPO 2 pakt het brons op prime time met Twee voor Twaalf, waar 1,2 miljoen mensen (17 procent) naar keken. Diederik en Da Vinci trok erna 563.000 kijkers (9 procent).

De nummer vier op prime time was Veronica. Veronica Inside was goed voor 500.000 kijkers (8 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 3 scoorde met Reizen Waes: 322.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Criminal Minds: 313.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Oplichters in het buitenland: 282.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met In Overtreding: 178.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Fun with Dick and Jane: 130.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Snatch: 87.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), GTST (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), Schaatsen WK (1 miljoen), EenVandaag (902.000) en RTL Boulevard (812.000) waren de vooravondtoppers. 6 Inside trok 125.000 kijkers.

Op de late avond waren Jinek (980.000), Eredivisie op vrijdag (833.000), RTL Late Night met Twan Huys (581.000), Hart van Nederland (573.000) en Shownieuws (529.000) het meest in trek.

RTL 4 avondmarktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 23 procent en NPO 2 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.148.000
02. The Voice of Holland (RTL4) 2.031.000
03. Flikken Maastricht (NPO1) 1.418.000
04. De wereld draait door (NPO1) 1.346.000
05. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.249.000


06. Twee voor twaalf (NPO2) 1.152.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.144.000
08. Droomhuis Gezocht (NPO1) 1.140.000
09. Journaal 18:00 (NPO1) 1.092.000
10. Studio Sport (NPO2) 1.051.000


11. Schaatsen WK Ploegenachtervolging H (NPO2) 1.045.000
12. Jinek (NPO1) 980.000
13. EenVandaag (NPO1) 902.000
14. Eredivisie op vrijdag (NPO1) 833.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 812.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 24.7%
2. NPO1 / 22.8%
3. NPO2 / 10.4%
4. SBS6 / 5.1%
5. Vero / 5.1%


6. NET5 / 4.1%
7. NPO3 / 3.8%
8. RTL5 / 3.0%
9. RTL8 / 2.4%
10. RTL7 / 2.0%


11. Discov / 1.4%
12. FOX / 0.9%
13. Spike / 0.9%
14. N.geog / 0.9%
15. SBS9 / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 37,0%
2. RTL Nederland 32,1%
3. Talpa TV 15,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS








49 Reacties op “Piets Weer al vier dagen op rij best bekeken SBS 6-titel”


  1. Woi!ter.

    Genoten van V.I.
    TLP wederom 3de….
    Veronica doet het beter!

  2. februari

    RTL 5 scoorde met In Overtreding: 178.000 kijkers,
    RTL 8 scoorde met Fun with Dick and Jane: 130.000 kijkers,
    RTL 7 scoorde met Snatch: 87.000 kijkers.
    Boulevard nog maar net in de top 15.

    Cijfers RTL zijn bizar slecht

    Genoten van NPO Was weer top

    1. Publieke Omroep 37,0%

  3. Reageerder

    @Woi!ter, je kunt goed knippen en plakken, of heb jij je herhaalmachine aan staan.

  4. Curryworst

    De kijkcijfers van SBS6 zijn echt dramatisch. En dat voor een vrijdagavond.
    Tot half 11 is best bekeken programma het onzinnige Utopia met 392.000 kijkers.

  5. Alex

    Oei, Twan laat 1,5 miljoen kijkers wegzappen.

  6. Even reageren

    NPO 2 is op vrijdagavond ook top. Tot 10 uur op NPO 2 laten staan. Heerlijke slow tv.

  7. Simon

    Paulusma, Dennis Schouten en Johan Derksen hebben gemeenschappelijk dat ze een provinciaals geluid laten horen op TV.

  8. TopofFlop

    Totaal aantal kijkers televisiestations neemt af. Drie tv stations scoren veel kijkers. Andere tientallen kanalen hebben dan marginale scores.

  9. Minder of Mirjam

    Hey! Zaterdag heet nu ineens februari.

  10. Curryworst

    @Simon,
    Ik snap wat je zegt maar met ‘provinciaals’ wordt vaak bedoeld kleinburgelijk, boers, achtergebleven.
    Zij laten eerder een niet randstedelijk, grachtengordelgeluid horen. Een ander Nederlands geluid.
    En dan te bedenken dat veel BN’ers uit andere provincies komen. Zo gauw ze naar de Randstad verhuizen hun accent afleren met een logopediste en hun roots verloochenen.

  11. Ron

    Steeds minder lead-inn succes voor RTLLN op de vrijdagavond….6 Inside is echt niet meer te redden, met geen mogelijkheid zelfs. Er zit 0,0 progressie in het programma. En dan kan je subtiele veranderingen aanbrengen in de ‘zetel verdeling’ aan de tafel of de stand up aan het begin er uit halen maar dat haalt de kijker nog niet naar het programma. Denk dat het verplaatsen van het uitzendtijdstip nog iets kan veranderen maar heb daar eigenlijk ook eerlijk gezegd geen fiducie in.

  12. Liesje

    @Curryworst, dat heet aanpassen, niet verloochenen.

  13. Tim20 MJ

    Onzin. Het kleine minuutje tussen HVNL en Shownieuws scoort hoog, maar Piets eigen losstaande weerbericht na Shownieuws scoort gewoon al jaren slecht. Kijkcijfers worden gemeten op basis van gemiddelden. Dus als HVNL om 22:30 een miljoen kijkers trekt (bijvoorbeeld door goede lead in van Frank Visser), maar de kijker haakt gedurende de uitzending steeds meer af waardoor er op het einde nog maar 500.000 mensen kijken, is het kijkcijfer 750 duizend. Dit is ook de reden dat Shownieuws altijd minder scoort dan HVNL. Dat programma begint misschien wel met 6/700 duizend kijkers die ze overhouden van Hart en Piet, maar inhoudelijk stelt dat blijkbaar zo teleur (en er zit ook nog eens een reclameblok in) dat de kijkcijfers daarvan gedurende de show ontzettend inzakken. Dat zie je wel aan de kijkcijfers van het échte Piets Weer om half twaalf, die zijn rond de 2/300 duizend. Piets Weer om 22:45 scoort dus altijd goed omdat het kijkcijfer aan het begin van de uitzending altijd hoog is (door HVNL) en de kijker heeft geen tijd om binnen die minuut af te haken. Het gemiddelde geeft een vertekend beeld.

  14. west

    Ja…. kinderen gaan na THE VOICE slapen .kijken nietnaar RTLLN Maar of RTL 4 zo blij moet zijn met 1,5 milj. kinderen ?? Ze hebben niets te besteden dus voor de adverteerder niet interessant
    De 50 plusser zwemt in het geld dus daar heeft de adverteerder veel meer aan
    ze zitten liever bij de NPO dan bij RTL , of het moeten bij specefieke oudere vrouwen programmas zijn zoals de Bold koffietijd ,
    BY THE WAY ,,,, RTL MEER VOOR MANNEN … maar waarom zie ik damesverband
    in hun reclame blok ??

  15. Flexi

    Vol verwachting naar Diederik en Da Vinci gekeken. Maar het stelt teleur. Als je zelf zo’n reis terug in het verleden maakt is het spannend en emotioneel, maar de gemiddelde kijker heeft niet dezelfde emoties. Wat je nu ziet is een kloof tussen presentator en kijker. Het is allemaal veel te emotioneel gebracht. Beetje hetzelfde idee als de reizen van Krabbe.

  16. Zonder Naam

    @Curryworst – Ze moeten wel, anders komen ze niet aan de bak. Nou lijken bijvoorbeeld Twan Huys en Lex Uiting inmiddels aardig aangepast, maar zelfs zij krijgen nog een hoop gezeur over zich heen vanwege een ‘lelijk Limburgs accent’ (het restant Limburgs accent is zo subtiel dat het mij eigenlijk niet eens opvalt, laat staan stoort).

  17. februari

    Minder of Mirjam
    Sat 09 Feb 2019 om 9:55

    Ben ik degene die zo slim is of ben jij zo dom?

  18. Becca

    Wat een giller als je best bekeken programma het weer bericht is gepresenteerd door een Fries boertje…..Ja John de Mol heeft er verstand van hahaha.

  19. J

    Ben benieuwd wat nog het langst op de buis blijft: 6 Inside of RTL Late Night.

  20. Laurens

    @J; Ik vermoed dat SBS eerst nog gaat schuiven met 6Inside, alvorens ze worden opgenomen in Shownieuws. Dat laatste was misschien ook het beste geweest om direct te doen.

  21. ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ

    We nemen het gewoon voor kennisgeving aan.
    De statistieken liegen niet.

  22. Barry

    Ik dacht dat John juist een mensen mens was hij is groot geworden met Big Brother.

  23. aammehoela

    Pluk, wij weten hoe het zit. Laat die jonge broekies maar kletsen. Als je de 70 bent gepasseerd zoals wij heb je meer ervaring en weet je hoe het echt zit.

  24. J

    @Laurens: Ik denk dat sowieso Hart van NL nog (gedeeltelijk) gaat sneuvelen vanaf najaar 2019. Helemaal weg, of alleen nog in de vooravond.

    6 Inside en shownieuws worden dan sowieso samengevoegd. Ze hadden sowieso de naam Shownieuws moeten hanteren natuurlijk.

    18:00 Hart Van Nederland (korte versie)
    18:15 Shownieuws (het beste van 6inside en shownieuws samenvoegen)
    19:00 Hart Van Nederland
    19:25 Weer met Amara of Dennis
    19:30 Utopia
    20:30 Primetime programma’s
    22:30 Talkshow met ?

    of 22:30 Shownieuws en 23:00 Talkshow.

    Zie ook Hart van NL in de vooravond ingeruild worden voor een ‘flitsender’ nieuwsprogramma.

  25. Bart M.

    Niets van de Talpa pulp is te vinden in de kijkcijfer top 15. Het ruimt mooi op.

  26. Mart

    @J, Laurens
    Talpanieuws.nl is gereserveerd onder Radio538 B.V.
    Wellicht dat dit het ‘flitsender’ nieuwsprogramma wordt?

    Sowieso is Piet Paulusma nog tot eind dit jaar te zien.

  27. aammehoela

    Gisteravond enkel DWDD kunnen kijken. Maar de kijkcijfers zijn volgens verwachting. Enkel jammer dat “De Reizen van Waes” matig bekeken wordt. Maar ja het tijdslot zit al vol met The Voice, FM en 2voor12. Reizen van Waes, wij kijken het op de zondagavond op de Belg. Zijn ze al veel verder. The Voice, in het verleden keek ik nog wel eens de herhaling op zaterdag RTL 8, maar die behoefte heb ik niet meer. Tot zover 3x gezien. Vorige week nog wel en in de reclameblokken toen maar gauw Fox aangezet voor de 1e divisie. Alles beter dan reclames kijken.

  28. Breaking news

    Hans Eijsvogel (91 jaar) overleden. Meer dan 50 jaar verslaggever geweest van paardenwedstrijden bij Studio Sport.

  29. Breaking news

    De Britse rapper Cadet, echte naam Blaine Cameron Johnson, is zaterdagochtend overleden. De artiest raakte betrokken bij een auto-ongeluk, terwijl hij onderweg was naar een optreden. Hij is 28 jaar geworden.

  30. Zaterdag

    @februari.10:46,

    Nee, u bent zo dom!

  31. Klaasje v

    @flexi

    Dat is niet ieders interpretatie . Ik vond het heel boeiend en leerzaam en Diederik houdt me wel aan de buis.
    Daarvoor naar de reizen van Waes gekeken, dat vind ik toch een van de betere reisprogramma.
    Kortom: vrijdagavond: Waes, Diederik, Jinek.
    Er zijn slechtere manieren om de vrijdagavond door te komen…

  32. Bart

    Veronica Inside op vrijdag zakt steeds verder weg, marktaandeel van 7,6% is echt te laag. Misschien kan Henny Huisman het tij nog keren.

  33. TopShow

    Alleen VI gezien.
    Top tv!

  34. TopShow

    Veronica Inside heeft een vaste schare kijkers en blijft al tijden stabiel op de vrijdag.
    Altijd rond de 500.000!
    Uitstekende score!

  35. een

    Nog even zo door gaan en we zijn verlost van die talpa / sbs troep.

  36. Wo!t€r

    Genoten van televisieloze avond
    Wederom niks gemist…
    Sociaal contact doet het beter!

  37. Bart

    TopShow
    Sat 09 Feb 2019 om 11:44

    Kijkcijfers VI
    Vrijdag 18 januari 451.000
    Vrijdag 25 januari 554.000
    Vrijdag 1 februari 559.000
    Vrijdag 8 februari 500.000

    Het is inderdaad elke vrijdag zo laag. Het item met Henny Huisman heeft de uitzending niet gehaald. Jammer, wordt op Youtube enthousiast op gereageerd.

  38. Even reageren

    Ik vond Diederik ook top. Heel bijzonder dat hij in dat museum mocht en fijn dat wij mochten meekijken. Ik zal ws nooit in dat museum komen tenzij je daarvoor een dag in de rij gaat staan en dan eenmaal binnen ws niks zien vanwege de drukte. Met alle rust en uitleg van Diederik kan ik dat van mijn lijstje schrappen.

  39. Bart

    @Tim20MJ Shownieuws kost ook niet veel om te maken.
    @Laurens Eens!

  40. Da Vinci mooie TV

    Da Vinci prachtige tv. Emotioneel en informatief. NPO heeft voor ieder weldenkende kijker diversiteit kwaliteit en interessante programma’s.

    VI was weer onder de maat. Derksen denkt dat hij alles kan zeggen en verstand van heeft. Zijn analyses en populistische uitspraken zijn zielig vernederend en geheel niet komisch of cabaretesk. De kijkcijfers dalen ook behoorlijk.

    Talpa de zender van de droefenis gaat echt niets meer worden. Geldgraaien, wegkopen, opdringende van reclame overkokende programma’s en over de houdbaarheid zijnde slechte presentatoren zijn niet gewenst. Talpa is er alleen voor de meute rond Sjon die niets presteren maar alleen veel geld verdienen met onzinnigheid, non kwaliteit en likken naar de ceo. Kansloos.

  41. Ben

    De mol heeft niets met echte mensen. Stel je voor zeg!! Nee kijk dan naar deze fakefamilie die zich laat omringen door likkers en snuivers. Compleet fakewereld. Gaat opnieuw gruwelijk fout. De contouren zijn al direct zichtbaar en keihard dodelijk. Snuiver G. en Trijn gaan al direct ongelooflijk op hun bek. En het zoontje van zijn kijkers helemaal klaar mee. Garantie voor een ramp zonder weerga!
    Zelfs in het programma veronica inside “sluipt” de hand van daar waar het altijd donker is binnen. Let op dit gaat binnenkort ontploffen. Aan gijp kun je zien dat het niet senang meer is. En johan laat zich ondanks zijn ontkennen “sturen”. Jammer.

  42. Mark

    Wat is die John de Mol toch dom bezig! En dat met al die herhalingen op de vrijdag. Is hij soms bang dat zijn TVOH op 4 minder kijkers gaat trekken. Lijkt wel of het contractueel vast is gelegd, dat er niet met zijn eigen show geconcurreerd mag worden op wat voor een zender dan ook. Zet dan VI op 6, dan hebben ze tenminste nog elke vrijdag 500.000 – 600.000 kijkers. En dát is ook topamusement, beter dan al die herhalingen.

  43. Laurens

    @Mark;
    Ik begrijp je opmerking, maar VI hoort niet thuis op 6. Net zo min als (herhalingen van) wegmisbruikers in zijn huidige vorm.
    Nog beter kunnen ze een film doen dan deze programma’s, al hoort hier gewoon een goede show te staan over maximaal 2 maanden.

  44. Bart

    @J Zou het dan eerder zo doen

    18.00 Hart van Nederland – een totaal programma met Nieuws, regionieuws, weer, show, sport, crime en royalty. Voor die laatste 4 schuiven dan deskundigen aan de desk waaronder Albert en Helene. Elke dag om 18.00 (17.30 beginnen kan ook) en 22.30. Ook in het weekend.
    19.00 Utopia
    20.00 (Staatsloterij) Show me the Money of Poscode loterij Deal or No Deal met Jan Versteegh.

    Eventueel Utopia inkorten en een nieuwe Nederlandse soap voor de hele familie lanceren om 19.30u

  45. Bart

    @Laurens Eens VI hoort wel op een van de kleine zenders. Daar zou ik ook inderdaad Wegmisbruikers en Overtreders, De Handhavers en De Meldkamer heen doen.

  46. west

    @ BEN Moet het niet zo zijn ,,,, gewone mensen.??
    Hij wil toch een zender voor miljonairs en het betere volk van SBS6 maken ?
    Daar zullen ze ook de reclames op afgestemmen
    dus luxe merken,produkten zoals je ziet bij Harrods , de Bijenkorf en Hudson bay
    en auto merken die boven de 150.000 euro liggen ,
    ja… een goedkoop autootje van Ford Opel, of Japannertje zal wel te min zijn
    Of het moet zo in een reclamespot overkomen dat de jarige dochter van 19 een autootje voor haar verjaardag krijgt !! Mnaar Lidle Acton Blokker Zeeman Wibra
    Hans Anders zullen niet welkom zijn in het reclameblok , misschien de de SPAR??? Want die zitten in de betere rijke villadorpen
    Maar het heeft wel een voordeel John moet nu bewijzen dat het ook de rijke yup
    aanspreekt, want goedkope troep uitzenden kan niet meer, hij heeft zich zelf
    een hele zware taak doen opleggen, Het is nu nog niet zichbaar, maar als echt kwaliteits programas gaat leveren voor het betere volk, kan je daar niets op tegen hebben!!

  47. reactie op Bart

    Bart denk nou eens na , al die rotzooi die Talpa de ether in gooit is van een baggerkwaliteit.

    Word jij ook betaald door die narcist met macht en veel geld om een soort van ondoordacht serieus advies te geven want je kunt toch niet menen dat je advies geeft over het schuiven in baggerproducties!!

  48. Bart

    @18:14 Nee en een aantal andere reageerders hier vinden het gewoon leuk om over televisie te praten en een beetje te speculeren. Meer dan dat is het niet wat mij betreft dan. Ik kijk overigens nauwelijks naar de Talpa zenders.

  49. Mw. Bakker

    Het is allemaal niks om naar huis te schrijven.
    Vroeger was het veel beter.
    Nu lijkt het allemaal om de waan van de dag te gaan,
    dat kunnen we de hele dag tot ons nemen via het internet.
    Ik wacht op een nieuw programma.
    Ze zouden alles dat op een herhaling lijkt gelijk moeten afschieten.
    Net zoals die bejaarde sterren van weleer. Hup, met pensioen.
    Gun de nieuwe generatie een kans.
    Wie zit er nu te wachten op die opgewarmde kliekjes?

Reageer

Voor het reageren op artikelen van Mediacourant gelden huisregels. Lees de policy.

Let op: Reacties aan Mediacourant of vragen over redactionele keuzes kunt u slechts toesturen via het mailformulier.

Ziet u een ongepaste reactie? Laat het graag weten via het mailformulier of door een reactie te plaatsen met daarin het woord 'moderatie'. Reacties met daarin het woord 'moderatie' worden automatisch vastgehouden en zijn daardoor niet zichtbaar voor overige bezoekers.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.