Martijn Krabbé trekt RTL 4-maandag uit het slop


De kijkcijfers van maandag 25 februari 2019 (SKO)

Het nieuwe programma Kopen Zonder Kijken van Martijn Krabbé is maandagavond met 806.000 kijkers (14 procent) van start gegaan op RTL 4. Daarmee bezorgt hij zijn zender een behoorlijke kijkcijferstijging. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Tot vorige week zond RTL 4 op maandag half negen het programma Seven Year Switch uit en daarvan wist de laatste aflevering 502.000 kijkers (9 procent) te boeien. Krabbé trekt maar liefst 60 procent meer kijkers dan die titel.

Kennelijk slaat woontelevisie dus aan op de maandagavond van RTL 4. Om half tien vertrokken veel kijkers weer; toen kwam de serie The Good Doctor niet verder dan 500.000 kijkers (10 procent). En om half elf? Toen was het helemaal doodstil op 4; RTL Late Night met Twan Huys kwam uit op 215.000 kijkers (7 procent).

De grote winnaar op prime time was NPO 1. Het programma Radar scoorde 1,5 miljoen kijkers (25 procent). Aansluitend zapten veel kijkers weg toen Eindelijk Thuis begon (739.000 kijkers, 14 procent), maar om kwart over tien trokken de kijkcijfers weer aan dankzij Het Mooiste Meisje van de Klas (949.000 en 24 procent).

Het brons op prime time is voor Veronica. Het programma Veronica Inside zette een mooie 750.000 kijkers (14 procent) neer.

Verder keken de meeste mensen op prime time naar SBS 6. Paleis voor een Prikkie zette 671.000 kijkers (12 procent) neer. De halftientitel Wereldreis op Wielen deed het met 353.000 kijkers (7 procent) niet goed.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 3 scoorde met Dream School: 374.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met In Overtreding: 334.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Hunger Games Catching Fire: 333.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met 2DOC: 329.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met The Godfather: 176.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Footloose: 167.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), GTST (859.000), RTL Boulevard (763.000), BinnensteBuiten (719.000), Editie NL (707.000) en Met het mes op tafel (701.000) waren de vooravondtoppers. 6 Inside viel 137.000 kijkers lastig.

Op de late avond waren Mooiste meisje van de klas (949.000), Jinek (884.000), Hart van Nederland (621.000), Journaal laat (490.000) en Nieuwsuur (446.000) het meest in trek. RTL Late Night met Twan Huys trok 215.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.024.000
02. Radar (NPO1) 1.468.000
03. De wereld draait door (NPO1) 1.339.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.149.000
05. EenVandaag (NPO1) 1.090.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 1.077.000
07. Mooiste meisje van de klas (NPO1) 949.000
08. Jinek (NPO1) 884.000
09. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 859.000
10. Kopen zonder kijken (RTL4) 806.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 763.000
12. Veronica Inside (Vero) 750.000
13. Eindelijk thuis (NPO1) 739.000
14. BinnensteBuiten (NPO2) 719.000
15. Editie NL (RTL4) 707.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 25.7%
2. RTL4 / 13.7%
3. SBS6 / 8.0%
4. NPO2 / 7.9%
5. Vero / 7.4%


6. NET5 / 4.9%
7. NPO3 / 4.3%
8. RTl5 / 4.0%
9. RTL7 / 3.4%
10. RTL8 / 3.1%


11. BBCfirst / 1.9%
12. Comedy / 1.8%
13. Discov / 1.4%
14. N.geog / 1.4%
15. TLC / 1.2%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 37,9%
2. RTL Nederland 24,2%
3. Talpa TV 21,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat de carrière van Thijs Römer voorbij is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen