Kijkcijfers SBS 6-show DanceSing niet verder gedaald


De kijkcijfers van donderdag 31 januari 2019 (SKO)

Er is na drie afleveringen een voorlopig einde gekomen aan de dalende kijkcijfers van de nieuwe SBS 6-show DanceSing. De vierde aflevering trok donderdagavond 572.000 kijkers (10 procent), een flinke stijging ten opzichte van vorige week. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De eerste drie shows van DanceSing scoorden respectievelijk 714.000, 583.000 en 446.000 kijkers. Nu zit het programma dus weer op het niveau van de tweede aflevering, geen topscore.

Jurylid Gordon rekende van tevoren al op dit soort kijkcijfers. “Ik denk dat we echt blij mogen zijn met 600 à 700 duizend kijkers. Ja, lieve schat, ik zat bij RTL in een gespreid bedje en daar scoorden mijn programma’s gemiddeld 800.000 à 1,2 miljoen kijkers en soms wel eens 2 miljoen kijkers. Die tijd is voorbij. Het zijn de cijfers van SBS en daar houd ik rekening mee“, zei hij in DWDD.

Desondanks deed SBS 6 niet bepaald mee in de strijd om de kijker. Zowel NPO 1, RTL 4, NPO 3, NPO 2 als RTL 7 deden betere zaken.

De winnaar op prime time was de NPO 1-serie Oogappels met 933.000 kijkers (16 procent). Aansluitend trok Jouw Stad Ons Dorp 833.000 kijkers (16 procent).

RTL 4 pakte zilver met Groeten uit 19xx, dat 874.000 kijkers (15 procent) scoorde. Aansluitend trok Is Er Een Dokter In De Zaal 731.000 kijkers (14 procent).

Het brons is voor NPO 3. Die zender trok met KVW 836.000 kijkers (14 procent). Verder wist NPO 2 met Verborgen Verleden 779.000 kijkers (13 procent) te boeien.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 7 scoorde met Mechanic Resurrection: 646.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met DanceSing: 572.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Agatha Christies Poirot: 357.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Magnum PI: 282.000 kijkers,
  • 
RTL 5 scoorde met Naked Attraction: 247.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Bruce Almighty: 194.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), RTL Boulevard (935.000), GTST (923.000), Editie NL (792.000) en BinnensteBuiten (685.000) waren de vooravondtoppers. 6 Inside trok 137.000 kijkers.

Op de late avond waren Jinek (953.000), Hart van Nederland (838.000), Mag Dat (755.000), Shownieuws (596.000) en Nieuwsuur (540.000) het meest in trek. RTL Late Night met Twan Huys trok 333.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en NPO 2 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.934.000
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.341.000
03. De wereld draait door (NPO1) 1.321.000
04. EenVandaag (NPO1) 1.230.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.173.000


06. Jinek (NPO1) 953.000
07. RTL Boulevard (RTL4) 935.000
08. Oogappels (NPO1) 933.000
09. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 923.000
10. Groeten uit 19xx (RTL4) 874.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 838.000
12. KVW (NPO3) 836.000
13. Jouw stad ons dorp (NPO1) 833.000
14. Editie NL (RTL4) 792.000
15. Journaal laat (NPO1) 782.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 23.6%
2. RTL4 / 15.6%
3. NPO2 / 9.3%
4. SBS6 / 9.0%
5. RTL7 / 7.6%


6. NPO3 / 5.6%
7. Vero / 4.2%
8. RTL8 / 4.0%
9. NET5 / 3.2%
10. RTL5 / 3.2%


11. Discov / 1.6%
12. BBCFirst / 1.2%
13. TLC / 1.1%
14. Comedy / 0.9%
15. RTLZ / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,5%
2. RTL Nederland 30,4%
3. Talpa TV 17,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: William Rutten, SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen