Goedemorgen Nederland haalt de kijkcijfer top 25

Geplaatst op Thu 07 Feb 2019 om 8:00


De kijkcijfers van woensdag 6 februari 2019 (SKO)

Het grote succes van de ochtendshow Goedemorgen Nederland blijft relatief onopgemerkt. De ochtendkijker zit immers niet lang voor de buis en kijkt over het algemeen slechts naar één van de vier blokken van het programma. Opgeteld heeft de WNL-titel elke dag weer ongelooflijk veel kijkers, maar de twintig minuten durende blokken trekken op zichzelf vaak niet genoeg kijkers voor een plek in de kijk top 25. Gisteren lukte dat wél: het halfnegenblok trok 425.000 kijkers (54 procent).

Met deze score is Goedemorgen Nederland de hekkensluiter van de kijkcijfer top 25. Ter vergelijking: sommige programma’s met een veel hoger budget zijn hier zwaar jaloers op. Zo trok 6 Inside om zes uur 205.000 kijkers en had RTL Late Night er om half elf 269.000.

Opgeteld wisten de vier blokken, tussen zeven en negen uur ‘s ochtends, 1,2 miljoen kijkers. De laatste twee blokken trokken meer dan de helft van alle tv-kijkers op dat moment.

Over naar prime time: Tussen Kunst en Kitsch scoorde 1,7 miljoen kijkers (31 procent) en Endeavour 993.000 kijkers (20 procent) op NPO 1.

SBS 6 pakte zilver op prime time dankzij Mr. Frank Visser Rijdt Visite (813.000 kijkers en 15 procent). Voorafgaand trok Steenrijk Straatarm 623.000 kijkers (11 procent).

De RTL 4-combinatie Met Open Armen en Het Zit In De Familie scoorde 640.000 kijkers (11 procent) en 498.000 kijkers (10 procent).

De zeven minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 5 scoorde met Slechtste Chauffeur: 351.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Bolgen: 342.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met De kennis van nu: 293.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Déjà vu: 276.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met A Touch of Frost: 263.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Girl on the train: 212.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met TBS: 206.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), DWDD (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), GTST (922.000), RTL Boulevard (841.000), Tijd voor MAX (815.000), Editie NL (700.000), Per Seconde Wijzer (643.000) en BinnensteBuiten (574.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (929.000), Hart van Nederland (765.000), Journaal laat (605.000), Shownieuws (542.000) en Nieuwsuur (468.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 28 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.169.000
02. Tussen kunst en kitsch (NPO1) 1.713.000
03. De wereld draait door (NPO1) 1.465.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.363.000
05. EenVandaag (NPO1) 1.206.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 1.099.000
07. Endeavour (NPO1) 993.000
08. Jinek (NPO1) 929.000
09. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 922.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 841.000


11. Tijd voor MAX (NPO1) 815.000
12. Mr. Frank Visser Rijdt Visite (SBS6) 813.000
13. Hart van Nederland (SBS6) 765.000
14. Editie NL (RTL4) 700.000
15. Per seconde wijzer (NPO2) 643.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 28.3%
2. RTL4 / 13.1%
3. SBS6 / 10.1%
4. NPO2 / 6.7%
5. Vero / 4.4%


6. RTL7 / 4.4%
7. RTL5 / 3.8%
8. RTL8 / 3.8%
9. NPO3 / 3.5%
10. NET5 / 3.3%


11. Ziggo / 1.9%
12. Discov / 1.7%
13. BBCFirst / 1.3%
14. TLC / 1.1%
15. SBS9 / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,5%
2. RTL Nederland 25,1%
3. Talpa TV 18,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: WNL








34 Reacties op “Goedemorgen Nederland haalt de kijkcijfer top 25”


  1. ome H

    Paulusma meeste kijkers op SBS ..

  2. ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ

    Mr Frank Visser is dan nog redelijk succesvol ook!
    Kijkt altijd lekker weg, fitties tussen tokkies.
    Prima programma.
    Die krijgt binnenkort dus ook z’n ontslag.
    Dat is onze uitspraak.
    En daar moet u het mee doen.

  3. Woi!ter.

    Genoten van UtopiA.
    TLP wederom 3de….
    Veronica doet het beter!

  4. Woensdag

    Met gratis hulp van de chocoladekrant is het budget niet klein. Staat bol van de sluikreclame.

  5. Guttegut

    RTL Late Night 269000 kijkers. Kansloos dus!!

  6. Donderdag

    RTL 5 UUR LIVE met 229.000 kan er ook alleen maar van dromen. 2x RTL op circa 200.000 kijkers.

    RTL keldert de kelder in.

  7. Marianne

    De urgentie was weer ver te zoeken bij 6inside, zooitje reclames ertussendoor ook.
    Ze zeiden dat het leuk en vernieuwend zou zijn, maar het ging over Natasja Froger en over een oude serie om komedie central.
    Het is blijkbaar moeilijker dan ze eerst dachten om een nieuw programma te maken. Daarom denk ik dat het een beetje zielige vertoning is om die reclames uit te zenden.

  8. Minder of Mirjam

    hey ‘donderdag’, ga eens wat met je leven doen in plaats van de dagelijkse zeurshow over RTL. En dat geldt ook voor ‘vrijdag’, ‘zaterdag’, ‘zondag’ enz.

  9. Donderdag

    Minder of Mirjam
    Thu 07 Feb 2019 om 8:31

    Cijfers en kinderen spreken de waarheid.

    Fijne dag op het malieveld.

  10. G

    Goedemorgen Nederland : al jaren een kakelend kippenhok- dan liever RTL of de radio!

  11. west

    @ WOENSDAG dat is niet waar , maar de afgunst is wel groot bij de RTL fanaten
    Kijkers zijn niet gek en weten elke zender op waarde te schatten RTL heeft zijn langste tijd gehan , en SBS neemt straks het stokje over
    en zal het straks als ome John zijn klus heeft geklaart RTL een flinke opdonder geven !!

  12. Bart M.

    Grappig om Talpa tv weer even SBS groep te noemen in de top 15.

  13. Sven L.

    SBS scoort gewoon met die programma’s zoals Mr. Visser, Paleis / Prikkie, Steenrijk, Straatarm etc. Dichtbij de kijker.

    Never change a winning team, De Mol ;)

  14. Meneer Kaktus

    Goedemorgen Nederland!

  15. west

    Weet men eigelijk wel hoeveel CO2 RTL uitstoot ?
    Wij zijn overgegaan op mijeubewust kijken en zetten hen op groen
    met de green check toets op onze tv , en zetten de wipe aan zodat we half beeld hebben. Zo doen we aan besparing .

  16. rick

    Opmerkelijk dat Tijd voor MAX maar blijft scoren en met de week beter zelfs. Boven de 800.000 kijkers.

  17. CreaBea

    RTl: Shareholders

    The results of the latest study reveal a drop in the Group’s emissions between 2008 and 2012.

    The carbon footprint of RTL Group (measured in CO2 equivalent or Global Warming Potential) declined from 72,783 to 59,922 tonnes, a fall of almost 18 per cent.

    To gain a clear mental picture of the total GHGs produced as a result of RTL Group’s activities during 2012, try visualising 60 towers measuring
    1 m2 and 50 m high filled with greenhouse gases.

    In 2012, our consumption of recycled paper totalled more than 30 tonnes, almost 15 per cent of the Group’s entire consumption of paper”. In Luxembourg for example, RTL Lëtzebuerg embarked on a project to make the transition from conventional documentation to a ‘paperless office’.

    The first study initiated and coordinated by RTL Group took place in 2008. Since then, the Group’s figures were updated first in 2010 then again in 2012, in other words, every two years.

    RTL Group relies on its subsidiaries to collect the required information efficiently. In Europe, eight countries were involved in the project in 2012: Germany (TV and radio), the United Kingdom, France (TV and radio), Belgium (TV and radio combined), the Netherlands, Hungary, Croatia and Luxembourg (Kirchberg and the Group’s transmitters).

    It is worth noting that on a like-for-like basis RTL Group has set itself the target of lowering its GHG emissions by 20 per cent by 2020, compared with the initial levels measured.

  18. Rubicon

    6Inside 205.000 benieuwd of ze dat vasthouden…

  19. Donderdag

    rick
    Thu 07 Feb 2019 om 9:15

    RTL 5 uur is bagger. Bijna iedereen is vertrokken naar de NPO

  20. klin

    Moet altijd zo lachen om de pruik van Rogier in Steenrijk. Benieuwd wanneer hij een Marc Marietje gaat doen.

  21. West

    RTL ten onder! Leve Talpa

  22. @west

    Jeetje zeg, get a life. Net als die Woensdag/Donderdag gekkie hier.
    RTL gaat nog steeds als een tierelier, kunnen we van de Talpa groep niet zeggen

  23. Ron

    6Inside is aan het veranderen. Het ‘stand upje’ van Jan Versteegh aan het begin van het programma zijn ze mee gestopt. Het overzicht wordt middels korte beelden en de voice over gegeven. Kijkcijfers zowaar weer eens boven de 200.000 kijkers, kleinie speldenprikjes van oplevingen. Maar blijft natuurlijk genadeloos weinig.

  24. GaatLekker

    NPO met een bizar hoog marktaandeel van 39,4% in januari.

    NPO1 steeg van 24%in jan2018 naar 26% in jan2019.

    Ook goed nieuws voor RTL4 dat met 2% steeg t.o.v een jaar geleden.(16,4%)

    SBS6 daalde met 10% t.o.v een jaar geleden.(7,8%)

    Grootste stijger is RTL5 dat maar liefst 70%!! meer kijkers noteerde.

  25. robb

    Goedemorgen Nederland het propaganda programma van de VVD ,als er iemand uit de politiek zit is het heel vaak een vvd’er dan het cda en af en toe iemand van de een andere partij ,net als WNL op zondag.

  26. Harry

    @ robb

    Dat is dan binnen de linkse pro-EU Staatsomroep de enige uitzondering.

  27. Hans

    @GaatLekker

    Jaargemiddelde NPO 2018 is 35%,dan is bijna 40% in januari wel
    heel erg hoog.

  28. Huiskamer

    Wat een heerlijke wedstrijd Barcelona-Real (1-1) voor de beker. Op 27/2 de terugwedstrijd op Ziggo14.

  29. Mark

    Arjan Henk J enz.

    Eigen schuld SBS 6 in januari met die vrijdag en zaterdag uit de hand geven met oude herhalingen en oude films. Dan zakt je maandmarktaandeel wel.

    Wat vanavond betreft: dramatische kijkcijfers voor DanceSing: is niet in de studio, is dit maal bootcamp, vinden kijkers niks aan. Lijkt wel of je naar House Of Talent aan het kijken bent. Ik gok hooguit 400.000 – 450.000 kijkers.

  30. Sven L.

    @ Mark; oh god ja.. dat is vanavond weer. DanceSing.

    Nou, we lezen morgen wel weer hoe dat liep. RTL zal wel eea scoren met Groeten Uit 19XX en IEEDIDZ, en er is darts op 7.

  31. Mark

    Zondag Luizenmoeder 3,7 miljoen en Firts Dates Hotel erna 1,2 miljoen en daarna Zondag Met Lubach 2.0: Makkelijk Scoren, kan ook best 600.000 halen.

  32. Woensdag

    Goedemorgen Nederland heeft torenhoge kijkcijfers in de morgen op Ned1.
    Daardoor scoort het saaie Journaal ook veel meer kijkers of juist kijkers die de zender laten staan tot GMN weer begint. Geen echte kijkers dus.
    Zonder de ochtend show scoort het Journaal altijd minder dan het vlottere RTL Ochtend Nieuws.

    Ook ZiggoSport14+ had een mooie score van 4,6% 265.000 kijkers met de Copa del Rey wedstrijd Barcelona-Real Madrid.

  33. aammehoela

    Jaloersheid weer troef bij de CO-aanhang. Vanavond was op NPO 2 tot acht uur de WK-afstanden schaatsen te zien. Zal betekenen dat NPO 1 minder kijkers zal trekken, maar vermoedelijk ook wel de andere zenders. Misschien profiteert SBS er wel van. De kijkers op die zender kijken niet anders dan naar de dagelijkse bagger op deze zender. Hooguit dat ze tussen half negen en half elf iets anders kijken, maar anders is het enkel ‘bagger’ kijken.

  34. J

    SBS6 met nieuw seizoen De Wereld Rond met 80-jarigen:
    https://www.facebook.com/339483586499053/posts/604434006670675?sfns=nwmo

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.