Goedemorgen Nederland haalt de kijkcijfer top 25


De kijkcijfers van woensdag 6 februari 2019 (SKO)

Het grote succes van de ochtendshow Goedemorgen Nederland blijft relatief onopgemerkt. De ochtendkijker zit immers niet lang voor de buis en kijkt over het algemeen slechts naar één van de vier blokken van het programma. Opgeteld heeft de WNL-titel elke dag weer ongelooflijk veel kijkers, maar de twintig minuten durende blokken trekken op zichzelf vaak niet genoeg kijkers voor een plek in de kijk top 25. Gisteren lukte dat wél: het halfnegenblok trok 425.000 kijkers (54 procent).

Met deze score is Goedemorgen Nederland de hekkensluiter van de kijkcijfer top 25. Ter vergelijking: sommige programma’s met een veel hoger budget zijn hier zwaar jaloers op. Zo trok 6 Inside om zes uur 205.000 kijkers en had RTL Late Night er om half elf 269.000.

Opgeteld wisten de vier blokken, tussen zeven en negen uur ’s ochtends, 1,2 miljoen kijkers. De laatste twee blokken trokken meer dan de helft van alle tv-kijkers op dat moment.

Over naar prime time: Tussen Kunst en Kitsch scoorde 1,7 miljoen kijkers (31 procent) en Endeavour 993.000 kijkers (20 procent) op NPO 1.

SBS 6 pakte zilver op prime time dankzij Mr. Frank Visser Rijdt Visite (813.000 kijkers en 15 procent). Voorafgaand trok Steenrijk Straatarm 623.000 kijkers (11 procent).

De RTL 4-combinatie Met Open Armen en Het Zit In De Familie scoorde 640.000 kijkers (11 procent) en 498.000 kijkers (10 procent).

De zeven minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 5 scoorde met Slechtste Chauffeur: 351.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Bolgen: 342.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met De kennis van nu: 293.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Déjà vu: 276.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met A Touch of Frost: 263.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Girl on the train: 212.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met TBS: 206.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), DWDD (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), GTST (922.000), RTL Boulevard (841.000), Tijd voor MAX (815.000), Editie NL (700.000), Per Seconde Wijzer (643.000) en BinnensteBuiten (574.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (929.000), Hart van Nederland (765.000), Journaal laat (605.000), Shownieuws (542.000) en Nieuwsuur (468.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 28 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.169.000
02. Tussen kunst en kitsch (NPO1) 1.713.000
03. De wereld draait door (NPO1) 1.465.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.363.000
05. EenVandaag (NPO1) 1.206.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 1.099.000
07. Endeavour (NPO1) 993.000
08. Jinek (NPO1) 929.000
09. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 922.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 841.000


11. Tijd voor MAX (NPO1) 815.000
12. Mr. Frank Visser Rijdt Visite (SBS6) 813.000
13. Hart van Nederland (SBS6) 765.000
14. Editie NL (RTL4) 700.000
15. Per seconde wijzer (NPO2) 643.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 28.3%
2. RTL4 / 13.1%
3. SBS6 / 10.1%
4. NPO2 / 6.7%
5. Vero / 4.4%


6. RTL7 / 4.4%
7. RTL5 / 3.8%
8. RTL8 / 3.8%
9. NPO3 / 3.5%
10. NET5 / 3.3%


11. Ziggo / 1.9%
12. Discov / 1.7%
13. BBCFirst / 1.3%
14. TLC / 1.1%
15. SBS9 / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,5%
2. RTL Nederland 25,1%
3. Talpa TV 18,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: WNL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen