DanceSing daalt naar een dramatische 334.000 kijkers


De kijkcijfers van donderdag 14 februari 2019 (SKO)

DanceSing werd met veel bombarie aangekondigd: het zou na Big Brother en The Voice dé nieuwe topformule van John de Mols tv-imperium worden. In werkelijkheid is het dertien-in-een-dozijn-tv met bijbehorende kijkcijfers. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De zesde aflevering van de tv-show met onder meer Johnny de Mol en Gordon kwam donderdagavond niet verder dan een dramatisch lage 334.000 kijkers, goed voor slechts 6 procent marktaandeel.

De eerste vijf afleveringen van DanceSing scoorden 714.000, 583.000, 446.000, 572.000 en 456.000 kijkers. Na vijf weken lijkt de kijker het programma nu toch echt definitief in de steek te laten. Een domper voor SBS.

Sowieso vindt Nederland het niet echt de moeite waard om op donderdag de televisie aan te zetten. De winnaar op prime time bleef ver weg van de miljoengrens: NPO 1’s Oogappels kwam uit op 800.000 kijkers (14 procent). Aansluitend trok Jouw Stad Ons Dorp 765.000 kijkers (15 procent).

Het zilver op prime time was voor NPO 3, dat met Keuringsdienst van Waarde 779.000 kijkers (13 procent) scoorde.

Daarna was de andere NPO-zender, NPO 2, het meest in trek. Verborgen Verleden kwam uit op 739.000 kijkers (13 procent).

RTL 4 pakt de vierde plek op prime time. Groeten uit 19xx scoorde 737.000 kijkers (13 procent) en Is Er Een Dokter In De Zaal had er 584.000 (12 procent).

Het veelbesproken Temptation Island begon op RTL 5 met 586.000 kijkers (10 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 5 scoorde met Temptation Island: 586.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met DanceSing: 334.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Agatha Christies Poirot: 324.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Sporting Lissabon – Villareal: 323.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Magnum P.I.: 314.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Valentine’s Day: 204.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half acht nieuws (968.000), GTST (840.000), RTL Boulevard (765.000), Editie NL (713.000), BinnensteBuiten (648.000) en Per Seconde Wijzer (617.000) waren de vooravondtoppers. 6 Inside trok 108.000 kijkers.

Op de late avond waren Jinek (990.000), Mag Dat (668.000), Hart van Nederland (612.000), Journaal laat (609.000) en Nieuwsuur (533.000) het meest in trek. RTL Late Night met Tan Huys trok 244.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en NPO 2 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.970.000
02. De wereld draait door (NPO1) 1.274.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.225.000
04. EenVandaag (NPO1) 1.088.000
05. Jinek (NPO1) 990.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 968.000
07. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 840.000
08. Oogappels (NPO1) 800.000
09. KVW (NPO3) 779.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 765.000


11. Jouw stad ons dorp (NPO1) 765.000
12. Verborgen Verleden (NPO2) 739.000
13. Groeten uit 19xx (RTL4) 737.000
14. Editie NL (RTL4) 713.000
15. Mag Dat (NPO1) 668.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 23.2%
2. RTL4 / 13.5%
3. NPO2 / 9.3%
4. SBS6 / 6.4%
5. RTL5 / 6.0%


6. Vero / 4.9%
7. RTL7 / 4.7%
8. NPO3 / 4.6%
9. RTL8 / 4.2%
10. NET5 / 3.3%


11. RTLZ / 2.5%
12. Spike / 1.7%
13. Discov / 1.5%
14. TLC / 1.2%
15. SBS9 / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 37,1%
2. RTL Nederland 28,4%
3. Talpa TV 15,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen