Wie is de Mol blijft Holland’s Got Talent de baas
De kijkcijfers van zaterdag 19 januari 2019 (SKO)
Wie is de Mol blijft Holland’s Got Talent de baas. De shows trokken zaterdagavond nagenoeg evenveel kijkers als vorige week, namelijk ruim 2,8 miljoen kijkers (40 procent) en ruim 1,5 miljoen kijkers (23 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De mollenshow van Rik van de Westelaken opende twee weken geleden met bijna 3 miljoen kijkers op NPO 1 en daarmee was het de meest bekeken seizoensopener aller tijden. Het absolute Mol-record staat nog altijd op 3,4 miljoen kijkers.
Direct na Wie is de Mol wist het programma Frans Bauer in China nog 1,3 miljoen kijkers (21 procent) te vermaken. Veel mensen zapten naar NPO 3, waar de nabeschouwing MolTalk goed was voor maar liefst 1,1 miljoen kijkers (17 procent).
Bij RTL 4 was Holland’s Got Talent toen nog bezig. Wie Ben Ik trok vanaf tien uur een publiek van ruim 1 miljoen kijkers (19 procent).
De nummer vier op prime time was NPO 2 met De Kennedy’s: Een Amerikaanse Dynastie, goed voor 348.000 kijkers (5 procent).
SBS 6 deed wederom niet mee in de strijd om de zaterdagkijker en hoorde tot de zes minst bekeken toptienzenders.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met Indiana Jones and the Temple of Doom: 341.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 290.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Ambulance: 211.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Gone in Sixty Seconds: 199.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Drop Zone: 123.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI NY: 103.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), Kassa (1,2 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half acht nieuws (906.000), RTL Boulevard (733.000), Eigen huis en tuin (612.000), Blauw bloed (484.000) en Lachen om home video’s (442.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,6 miljoen), Hart van Nederland (671.000), Studio Sport (554.000), Nieuwsuur (540.000), Shownieuws (506.000) en Iedereen is gek op Jack (402.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 30 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 7 procent.
Top 15 01. Wie is de Mol (NPO1) 2.816.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.156.000 03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.583.000 04. Holland’s Got Talent (RTL4) 1.509.000 05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.308.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 29.6% 2. RTL4 / 18.4% 3. SBS6 / 7.2% 4. NPO3 / 5.0% 5. NPO2 / 4.8%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 39,4% 2. RTL Nederland 26,4% 3. Talpa TV 15,8% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: AVROTROS