NPO 1 heeft eindelijk een hit op zondagavond half tien


De kijkcijfers van zondag 27 januari 2019 (SKO)

Na het Marc-Marie-drama Lief Dagboek en het redelijk bekeken Sterke Verhalen heeft NPO 1 eindelijk een kijkcijferhit te pakken op zondagavond half tien. Project Rembrandt ging gisteren in première met 1,5 miljoen kijkers (25 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Zondagavond half tien op NPO 1 is een felbegeerd tijdslot, omdat direct ervoor dé grote kijkcijferkanonnen van de publieke omroep worden uitgezonden. Zo trok Heel Holland Bakt gisteren 3,4 miljoen kijkers (45 procent).

Om de Heel Holland Bakt-kijker te verleiden om te blijven hangen voor Project Rembrandt, een soort Heel Holland Bakt voor kunstschilders, zat Heel Holland Bakt-presentator André van Duin in de eerste aflevering van Project Rembrandt.

Al met al was NPO 1 oppermachtig op prime time. Het meest bekeken alternatief was de RTL 4-show Weet Ik Veel met bijna 1,5 miljoen kijkers (21 procent). Aansluitend trok Judas 831.000 kijkers (18 procent).

Het brons op prime time is voor SBS 6. BankGiro Loterij The Wall zette 492.000 kijkers (7 procent) neer. De Gordon-show Dat Verzin Je Niet kwam aansluitend niet verder dan 417.000 kijkers (8 procent).

NPO 2 was de nummer vier op prime time. Voorbij De Grenzen Van Saoedi-Arabië kwam uit op 468.000 kijkers (6 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Veronica scoorde met Taken: 369.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Hawaii Five-O: 366.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Killing Eve: 286.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met VTBL: 284.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI: 213.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Lekker Slim: 160.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (3,1 miljoen), Studio Sport Eredivisie (3 miljoen), Studio Sport (1,2 miljoen), Half acht nieuws (980.000), RTL Boulevard (569.000), vtwonen (539.000) en RTL Woonmagazine (388.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (747.000), Studio voetbal (721.000), Andere tijden sport (677.000), Shownieuws (524.000) en Nieuwsuur (431.000) het meest in trek.

Overdag deed de wedstrijd Feyenoord – Ajax erg goede zaken op FOX Sports 1. Er keken 913.000 mensen (33 procent).

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 36 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 8 procent.

Top 15
01. Heel Holland Bakt (NPO1) 3.439.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 3.135.000
03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.956.000
04. Weet ik veel (RTL4) 1.460.000
05. Project Rembrandt (NPO1) 1.451.000


06. Studio Sport (NPO1) 1.205.000
07. Schaatsen NK Sprint Heren (NPO1) 989.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 980.000
09. Voetbal ED Feyenoord – Ajax (FS1) 913.000
10. Voetbal ED NB (FS1) 847.000


11. Judas (RTL4) 831.000
12. Hart van Nederland (SBS6) 747.000
13. Studio voetbal (NPO1) 721.000
14. Andere Tijden Sport (NPO1) 677.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 569.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 35.7%
2. RTL4 / 16.1%
3. SBS6 / 8.4%
4. Vero / 5.3%
5. NPO2 / 5.1%


6. RTL7 / 3.8%
7. NPO3 / 3.4%
8. NET5 / 3.2%
9. RTL8 / 2.9%
10. RTL5 / 2.3%


11. SBS9 / 1.0%
12. TLC / 1.0%
13. Comedy / 0.9%
14. FS1 / 0.8%
15. BBCFirst / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 44,2%
2. RTL Nederland 25,1%
3. Talpa TV 17,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NTR

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen