Musical Awards Gala dit jaar net boven miljoen kijkers


De kijkcijfers van woensdag 23 januari 2019 (SKO)

Het Musical Awards Gala 2019 heeft op woensdagavond net iets meer dan 1 miljoen kijkers (19 procent) vermaakt op NPO 1. Daarmee was de galashow de nummer twee op prime time, na lead-in Tussen Kunst en Kitsch (1,4 miljoen en 23 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het Musical Awards Gala was vorig jaar nog goed voor bijna 1,3 miljoen kijkers en het jaar daarvoor voor 1,4 miljoen kijkers. In 2015 keerde het gala na drie jaar afwezigheid terug op televisie.

De Musical Awards werden in 2000 voor het eerst uitgereikt. De AVRO zond de registratie van het glamour-event uit tot en met 2010, waarna deze in 2011 verhuisde naar RTL 4. Daar maakten Carlo Boszhard en Irene Moors er een dramatisch slechte uitzending van: het kijkcijfer stortte in van 1,7 miljoen tot ruim 700.000. Daarna verdween de show jarenlang van de buis.

SBS 6 pakte zilver op prime time met de combinatie Steenrijk Straatarm (728.000 kijkers en 12 procent) en Mr. Frank Visser Rijdt Visite (708.000 kijkers en 13 procent).

Het brons is voor RTL 4. Die zender blijft behoorlijk achter met het door 541.000 mensen (9 procent) bekeken Met Open Armen. Aansluitend trok Het Zit In De Familie slechts 325.000 kijkers (6 procent).

RTL 5 was om half negen bijna groter dan de grote broer RTL 4. De Slechtste Chauffeur van Nederland kwam uit op 497.000 kijkers (8 procent). The Blacklist trok erna 120.000 kijkers (2 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 2 scoorde met Kennis van nu: 452.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met A Touch of Frost: 442.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Het Out: 297.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Inside Man: 294.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Van God Los: 207.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Rocky Balboa: 122.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), GTST (896.000), RTL Boulevard (880.000), Editie NL (746.000), Zes uur nieuws (645.000) en BinnensteBuiten (597.000) waren de vooravondtoppers. 6 Inside trok 200.000 kijkers.

Op de late avond waren Jinek (933.000), Hart van Nederland (786.000), Journaal laat (629.000), Shownieuws (548.000) en Nieuwsuur (477.000) het meest in trek. RTL Late Night met Twan Huys trok 277.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.224.000
02. De wereld draait door (NPO1) 1.424.000
03. Tussen kunst en kitsch (NPO1) 1.398.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.327.000
05. EenVandaag (NPO1) 1.244.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 1.210.000
07. Musical Awards Gala (NPO1) 1.017.000
08. Jinek (NPO1) 933.000
09. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 896.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 880.000


11. Tijd voor MAX (NPO1) 809.000
12. Hart van Nederland (SBS6) 786.000
13. Editie NL (RTL4) 746.000
14. Steenrijk Straatarm (SBS6) 728.000
15. Mr. Frank Visser Rijdt Visite (SBS6) 708.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 25.7%
2. RTL4 / 12.2%
3. SBS6 / 9.5%
4. NPO2 / 7.2%
5. RTL8 / 4.8%


6. Vero / 4.4%
7. NPO3 / 4.0%
8. NET5 / 3.9%
9. RTL5 / 3.9%
10. FOX / 3.6%


11. FOX1 / 3.6%
12. RTL7 / 2.4%
13. TLC / 1.3%
14. Discov / 1.2%
15. BBCFirst / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 36,9%
2. RTL Nederland 23,3%
3. Talpa TV 18,5%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: AVROTROS

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen