Kijkcijfers Tijd voor MAX gaan door het dak

Geplaatst op Thu 31 Jan 2019 om 8:00


De kijkcijfers van woensdag 30 januari 2019 (SKO)

De vijfuurshow Tijd voor MAX is steeds prominenter aanwezig in de dagelijkse top 25 van meest bekeken programma’s op tv. Gisteren kwamen Martine van Os en Sybrand Niessen zelfs terecht op de elfde plek. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Tijd voor MAX trok woensdag 771.000 kijkers (32 procent), slechts 200.000 kijkers minder dan talkshowkoningin Eva Jinek en ruim drie keer zo veel kijkers als concurrent 5 Uur Live, waar 234.000 mensen (10 procent) naar keken.

Het is redelijk uniek dat Tijd voor MAX de elfde plek in de kijkcijfer top 25 heeft weten te bemachtigen. De talkshow kwam op zijn huidige tijdslot slechts één keer eerder zo hoog, namelijk vorige week woensdag.

Tijd voor MAX was vorig jaar in de lente één maand lang te zien op het tijdstip van De Wereld Draait Door en noteerde in die periode zijn all-time high: 1,1 miljoen kijkers.

Omroep MAX-baas Jan Slagter denkt dat de kijkcijfers van Tijd voor MAX tegenwoordig mede zo hoog liggen door die maand op het DWDD-slot.

Slagter bij BMTV: “De kijkcijfers van Tijd voor MAX: die liggen nu gewoon op gemiddeld 700.000. Om vijf uur ’s middags! En hoe komt dat? Die vraag werd mij van de week ook gesteld. Ik denk omdat wij een paar maanden hebben uitgezonden op het tijdslot van De Wereld Draait Door en daar hebben heel veel mensen het programma ontdekt. Ik denk dat die hebben gezegd: ‘Goh wat een leuk programma, dat gaan we om vijf uur ook kijken.’ We zitten nu gemiddeld op 700.000.

Prime time

NPO 1 was niet alleen de winnaar om vijf uur, maar ook op prime time. Tussen Kunst en Kitsch scoorde maar liefst 1,7 miljoen kijkers (29 procent). Het aansluitend uitgezonden goede-doelenprogramma Ademnoot kwam niet verder dan 715.000 kijkers (15 procent).

Daardoor was niet NPO 1, maar SBS 6 de winnaar van het halftienslot. Mr. Frank Visser Rijdt Visite wist 799.000 kijkers (16 procent) te boeien. Daaraan voorafgaand trok Steenrijk Straatarm 615.000 kijkers (10 procent).

RTL 4 trok met Met Open Armen 666.000 kijkers (11 procent) en met Het Zit In De Familie 425.000 kijkers (9 procent). De lelijke-families-show wist daarmee geen plek te veroveren in de kijk top 25.

Verder was RTL 8 het meest in trek met 482.000 kijkers (9 procent) voor A Touch of Frost.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 3 scoorde met De Dominee: 474.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Slechtste Chauffeur van NL: 406.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Kennis van Nu: 308.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Terminator Genisys: 255.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Gone Girl: 255.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Runner Runner: 173.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), DWDD (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), GTST (949.000), RTL Boulevard (848.000), Tijd voor MAX (771.000), Editie NL (759.000) en Per Seconde Wijzer (592.000) waren de vooravondtoppers. 6 Inside trok 176.000 kijkers.

Op de late avond waren Jinek (972.000), Hart van Nederland (696.000), Journaal laat (600.000), Nieuwsuur (567.000) en Shownieuws (555.000) het meest in trek. RTL Late Night met Twan Huys trok 221.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.207.000
02. Tussen kunst en kitsch (NPO1) 1.710.000
03. De wereld draait door (NPO1) 1.486.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.424.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.166.000


06. EenVandaag (NPO1) 1.108.000
07. Jinek (NPO1) 972.000
08. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 949.000
09. RTL Boulevard (RTL4) 848.000
10. Mr. Frank Visser Rijdt Visite (SBS6) 799.000


11. Tijd voor MAX (NPO1) 771.000
12. Editie NL (RTL4) 759.000
13. Ademnoot (NPO1) 715.000
14. Hart van Nederland (SBS6) 696.000
15. Met Open Armen (RTL4) 666.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 26.8%
2. RTL4 / 13.0%
3. SBS6 / 9.8%
4. NPO2 / 6.7%
5. NPO3 / 6.2%


6. RTL8 / 5.4%
7. NET5 / 4.3%
8. RTL7 / 4.2%
9. Vero / 3.5%
10. RTL5 / 3.2%


11. Discov / 1.6%
12. Ziggo / 1.3%
13. Comedy / 1.3%
14. TLC / 1.2%
15. Spike / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 39,7%
2. RTL Nederland 25,8%
3. SBS Groep 18,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Omroep MAX








52 Reacties op “Kijkcijfers Tijd voor MAX gaan door het dak”


  1. Jos

    Late Night zeer zwak. Toraal geen gezag. Een Haagsche journaliste die niet weet waar ze het over heeft. Over en sluiten.

  2. Roelof

    Ademnoot. Hoewel voor een nobel doel was dat best wel slecht, eigenlijk. Tenenkrommende momenten, slecht uitgewerkt concept. Gemiste kans…

  3. Woi!ter.

    Genoten van De Dominee.
    TLP wederom 3de…
    Veronica doet het beter!

  4. Curryworst

    @Jos,
    Ja, wat doet dat mens daar aan die tafel en wie is zij eigenlijk.
    En waarom zit Frits Wester er niet om het Haagse gekrakeel te duiden? Hij is tenslotte de politiek verslaggever van RTL en bij Tan zat hij geregeld aan tafel.
    Of is er iets voorgevallen tussen Frits en Twan. John van de Heuvel wilde namelijk ook al niet aanschuiven bij Twan.

  5. Guttegut

    6Inside 176000 kijkers. HAHAHAHAHAHAHA

  6. Dh

    Tijd voor max heeft wel een mega oude doelgroep dus voor adverteerders niet interessant

  7. Curryworst

    RTLT Late Night met Twan 221.000 kijkers. Manmanman…

  8. Woensdag

    Kwaliteit trekt kijkers. Zie de cijfers voor Tijd voor MAX/DWDD/Jinek

    Steeds minder kijkers voor Vijf uur show/RTLBoulevard/Twan

    Talpa groeit langzaam TOP.

  9. Klaasje v

    TIJD voor Max is voor dat tijdstip n leuk ontspannend uurtje.

    Gister weer gekeken naar Experimensen van Stefano Keizers. Die haalt de top 25 niet, maar is een leuk programma. Hij heeft aparte humor en daar moet je wel van houden. Combinatie wetenschap en humor werkt goed.

  10. critikast

    Zowel Tijd voor Max als 5uur Live is voor mij de herinnering aan de begintijd van de televisie. Alleen de spruitjeslucht en de theemutsen ontbreken. Die Martine van Osch is toch het schoolvoorbeeld van een slecht voorbereide, nauwelijks ontwikkelde schooljuffrouw, die gasten toespreekt alsof het kleuters zijn en alle vragen voorleest van het papiertje dat de redactie voor haar heeft klaargelegd. En die Siebrand doet zich veel slimmer voor dan hij is, net als trouwens dat schoolmeisje van 5 uur Live. Kortom: ik verbaas me over die kijkcijfers naar dat Max-programma. Ik ben ruim 70 jaar, maar aan mij is het niet besteed !

  11. Reageerder

    @woensdag, meer kijkers voor boulevard dan dinsdag, inside zakt verder in.

  12. west

    @ Dh wat maakt dat uit? Tv wordt niet gemaakt voor Adverteerders
    en niet iedereed is mega oud die er naar kijken Ze hebben doorgaans kijkers vanaf 35 tot 100 een brede kijkersgroep waar bedrijven graag in het reclame blok zit
    Uw gedachtengang over adverteerders zijn verouderd misschien was dat zo in de jaren 90 maar in deze eeuw zijn de potloden anders geslepen jongeren hebben geen cent te makke dus daar heeft een adverteerder niets aan , het geld zit echt bij de iets oudere kijker en de 50 plusser !

  13. Ton

    6inside is niks , word niks en we zijn die Verlinde zo verschrikkelijk zat. Zijn tijd op tv is echt over.

  14. JanH

    Tijd voor MAX heeft alleen concurrentie van 5 Uur Live, en dat programma wordt elke dag aan gort geslagen door twee idioot grote reclameblokken. En er zitten de laatste tijd wel erg veel Goede-Doelen-gasten aan tafel bij Daphne. Aardige mensen allemaal, maar vaak niet bijzonder verbaal begaafd. Zo bezien is het toch knap van Daphne dat ze kijkcijfers haalt waar Albert Verlinde alleen maar van kan dromen.

  15. X

    @8.18: Wat is mega-oud?

  16. Woensdag

    Reageerder
    Thu 31 Jan 2019 om 8:59

    Kijkcijfers 6Inside groeit langzaam. Incl herhaling bijna al op 400.000

    RTL Boulevard vorige maand een miljoen. Dat zijn er toch echt al 150.000 minder.
    Vast vertrokken naar DWDD en 6inside.

  17. X

    @west: Helemaal eens.

  18. werner

    Twan Huys trok 221.000 , haalt hij pasen?

  19. StefanV

    MAX maakt programma’s die in een behoefte voorzien en die vaak ook jongere doelgroepen aanspreken. Naar Tijd voor Max valt prima te kijken, zeg ik als veertiger.

  20. west

    @ woensdag HET IS OOK 3 X NIKS OP RTL EN SBS6 Ze denken zet een tafel neer met een b nner en hup we gaan knallen , maar de kijker laat je zo vallen
    dat zie je maar weer
    Wwaarom niet om 5 en 6 uur een spelletje en of een comedyserie op beide zenders Bijvoorbeeld op 4 5-7 uur ned comedy en Britse of am comedy
    OP SBS6 tussen 5-7 Amerikaanse series en bijv Lingo
    of maak een soort MAN BIJT HOND

    Probleem is dat er in die twee praatshows zoveel gezegd wordt zonder iets nuttigs te zeggen

  21. Kevin

    Werner

    Tuurlijk haalt Twan de Pasen, zo oud is nu ook weer niet….

  22. Herrie

    Tijd voor Max heeft leuke gasten, ik kijk er sinds kort ook naar. Vaak leuke gesprekken, vriendelijke presentatoren!Onzin dat het niet interessant is voor reclamemakers.Interessant juist.
    Ademnoot …. een deel gezien maar het was nogal suf en boeide niet, had Henny Huisman daar neer gezet.Nu was het erg magertjes.

  23. Remi

    Marloes wist de Haagse politiek weer uitstékend te duiden, bij Twan.
    Marloes is het Pareltje van de Nederlandse televisie.

  24. Ome H

    @ woensdag jij vindt 326.000 dicht bij 400.000 ….

  25. René

    Met open armen is mooi om te zien… alleen Natasja Froger met dat gehug, gezoen, gewrijf daar wordt ik gek van.Bij elk gezin precies hetzelfde doen en zeggen, dezelfde woorden.Wat een mooi mannetje!!!! Vast een aardige vrouw die Natas maar ze irriteert mij.

  26. robb

    Tijd voor max is niet voor jongeren die werken ook of zijn net thuis ,het is voor de 50 plusser die volgens de commercielen niet bij hun thuishoren ,ook in die groep heeft zit veel koopkracht dus interessant voor de reclame jongens.

  27. robb

    Boycot rtl Twan huys ,iedereen die naam of faam heeft van RTL zitten bij de NPO talkshows.

  28. chris?

    Blijft een thee uurtjes programma.

  29. joost

    @Remi
    Wie is Marloes? Waar komt zij vandaan? De gevestigde journalisten bij Jinek, Pauw en Nieuwsuur zijn van een ander kaliber. Een enthousiaste vrouw, maar dit kan zij nog niet aan.

  30. anonymous

    Kunnen de RTL programma’s over het kopen van kinderen in het buitenland, en
    de gekochte reclamezendtijd voor platische chirurgie niet beter stoppen?

  31. redbandje

    Wij zijn een stel dertigers maar kijken vrijwel elke dag Tijd voor Max. Heerlijk ontspannen maar vooral volwassen stukje tv.

  32. echtwaar

    Het is heel leuk om mee te maken hoe een fatsoenlijk en goed gemaakt programma als Tijd voor Max zo goed aanslaat en door steeds meer kijkers ontdekt en gewaardeerd wordt.

  33. Ron

    Het is echt over en uit, trekken aan een dood paard voor RTLLN. Waarom nog door aan modderen. Per direct stoppen, morgen een nieuwe maand een mooi moment om dit te doen en vanaf maandag met tijdelijke tijdslot vulling te komen totdat er een waardige opvolger is bedacht.

    6 Inside geld hetzelfde voor, maandag nieuwe maand. Tijd voor drastische wijzigingen, decor, tafel vervangen voor een halfronde desk en betere items. Want dit is gewoon Boulevard. Ik zie exact dezelfde items besproken worden een halfuur later daar. Verder voegt Albert, ‘de nieuwtjes koning’ ook niet veel meer toe want nieuwtjes heeft ie niet meer gehad sinds de eerste week. Nu moeten die er wel zijn natuurlijk, maar ik heb na de eerste week niet echt een scoop uit zijn mond gehoord die nog niet eerder bekend was. Stekker er uit trekken uit het hele programma is nog wel wat te vroeg maar nu is het wel tijd om flink door te pakken met veranderingen, niets te verliezen immers anders gaat het dezelfde kant op als RTLLN; trekken aan een dood paard…

  34. Bart

    Dh Er kijken ook veel 20,30 en 40’ers naar de programma’s van MAX. Ook naar Tijd voor MAX.

  35. Mike

    Gas aan, vlees braden, groente in de pan….en ondertussen Tijd voor Max kijken….Eten klaar en het Journaal aan.Zo begint de avond!

  36. Dave

    Ik ben heel benieuwd wat RTL als vervanger voor RTLLN gaat neerzetten. Met een willekeurige serie-herhaling haal je in elk geval dezelfde cijfers dus dat zou de makkelijkste oplossing zijn. Ik ben ook bang dat niemand zn vingers aan het 22:30-slot wil branden, dus een nieuwe talkshow lijkt me geen optie.

  37. west

    1,4 miljoen kijkers voor Loeki de Leeuw. Normaal kijken er op dat moment 1,1 miljoenen mensen. Dus toch een kleine winst voor de STER.

  38. jomari

    @ Critickast 8.50

    Helemaal mee eens. Martine aarzelend, vergeetachtig, maar vooral luistert zij heel
    slecht. Wanneer gasten iets vertellen vraagt zij regelmatig al na een minuut of vijf
    naar feiten die haar zojuist zijn mede gedeeld.Waarom Sybrand af en toe niet ingrijpt
    is mij een raadsel.

  39. Happie

    Sybrand Niessen zal er vroeger wel ergens uitgegooid zijn bij een andere omroep. Erg intelligent, creatief en spontaan is ie niet. Maar toch groot respect want alle drie zijn programma’s w.o.droomhuis gezocht, gaan als een trein qua kijkcijfers,
    Conclusie: een presentator hoeft niet perse van het soort/niveau Jinek,Pauw te zijn om toch bij veel kijkers inde smaak te vallen.
    Ze herkennen wellicht liever een stukje van zichzelf in zo’n omroeptoeter.

  40. Bert de Jong

    Voor het eerst lid geworden van een omroep! Wat denk je? MAX.(H)eerlijke programma’s.

  41. dvd-r

    Siebrand Niesen komt gewoon nogal dom over.

  42. jomari

    @ Mike 11.1.

    Knap hoor al die activiteiten terwijl je naar Max kijkt!

  43. Woi!ter.

    Veronica scoorde met BBT: 319.001 kijkers!

  44. Tijl

    Nou ja het lijkt wel alsof hoe beter de gasten hoe minder kijkers late night trekt… En tijdstip maakt niet uit, half uur vroeger dan Jinek is juist een pluspunt zou je denken.

  45. Bart

    Ademnoot was inderdaad te saai. Je kon er niet naar blijven kijken. Vooral die gemaakte Tino…… over het paard getild en hij meende er niks van!
    Nee, geen goed programma helaas voor zo’n goed doel! Zijn we ook niet een beetje (vooral) Trijntje en Jan moe?

  46. Henk

    ik vind Sybrand Niessen een verschrikkelijk onechte onsympathieke presentator; kan m niet aanzien… zapppppp

  47. robb

    jomari :Als je dat zo goed weet ben jij ook een vaste kijker.

  48. Mike

    Jomari, goed hè?
    Leuke mensen die Sybrand en Martine, vriendelijk en beschaafd dat is ook weleens fijn.

  49. Woensdag

    De vertrutting viert hoogtij.

  50. Peter

    Het gaat ook bij de npo om de kijkcijfers, vroeger zat sesamstraat op npo1, maar nee de 5 uur show moest op npo1. Vind de dominantie van de npo wel eng worden, tijd voor strengere richtlijnen, waarom alle kijkcijferstrekkers op npo1 het is net de nco…

  51. aammehoela

    Wederom blijkt dat de NPO 1 kijker weet wat zappen inhoudt. Na het einde van Tussen Kunst en Kitsch zapten 1 miljoen kijkers weg naar diverse zenders als ik het zo bekijk. Misschien ook wel naar CNN gekeken en met verbazing kennis genomen van het feit dat Trump via zijn tweets laat weten dat de mensen van de FBI en de CIA terug naar school moeten. Reden is dat de veiligheidsmensen laten weten hoe het werkelijk zit en dat vindt Trump niets. En ja, Baudet is fan van Trump die enkel onzin en leugens verkoopt en wederom dreigt met de shutdown voor de muur die, op een enkele locatie na, totaal geen zin heeft.

  52. Rob

    De kijkcijfers van late night zijn nu zo laag. Kost RTL handen vol geld zo .
    Inderdaad elke herhaling scoort minimaal zelfde aantal kijkers. Kunnen beter herhalen gewoon of zullen ze achter de schermen bezig zijn met iets al??/ kan ook Iets voor komende voor maanden zijn uiteraard en volgend seizoen wat nieuws . Komende maanden evt 22:30 editie Nl laat 23 uur rtl nieuws 23:20 hh boulevard.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.