Robinson-finale trekt evenveel kijkers als vorig jaar


De kijkcijfers van donderdag 20 december 2018 (SKO)

De grote finale van Expeditie Robinson 2018, die is gewonnen door onbekende Nederlander Jan, trok donderdagavond ruim 1,4 miljoen kijkers (21 procent) naar RTL 5. Daarmee was de avontuurlijke realityshow de grote winnaar op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Expeditie Robinson trekt nagenoeg evenveel kijkers als de finale van vorig jaar, 2017. De finale van 2016 zette met bijna 1,6 miljoen kijkers een record neer. Tot dan toe lag het record op de finale van 2004.

Expeditie Robinson werd in 2004 voor de laatste keer werd uitgezonden op Net5 en toen keken er met een verschil van 9.000 kijkers nét iets minder mensen dan in het recordjaar 2016.

In 2005 en 2006 was Expeditie Robinson te zien bij tv-zender Talpa/Tien en keken er veel minder mensen. Sinds 2007 is de show te zien op RTL 5. De drie finales vóór die van recordjaar 2017 trokken steeds ruim 1,2 miljoen kijkers.

De finale van dit jaar was de laatste Robinson-aflevering met Dennis Weening en Nicolette Kluijver als presentatieduo. Hij is de laan uitgestuurd door RTL 5, vermoedelijk om plaats te maken voor Art Rooijakkers.

Dit jaar kwam de finale live vanuit de Ziggo Dome. Eilandpraat-host Luuk Ikink was er niet bij, maar keek wel. “Een prachtige winnaar! Jan is een echte Robinson.. goed in survival, onbewust goed in het mentale spel en (weten we sinds twee afleveringen) ook goed in proeven. Van harte!“, twitterde hij.

Kijker Nico Dijkshoorn was minder gecharmeerd: “Slechtste presentatrice, meest wezenloze publiek en slechtste regiemove ooit. Naar hal schakelen als winnaar en verliezers echte emotie tonen op eiland.

Prime time

Het meest bekeken alternatief voor Expeditie Robinson was De Slimste Mens, waar 1,3 miljoen mensen (19 procent) naar keken. Aansluitend trok Joris Zoekt Troost 492.000 kijkers (8 procent).

NPO 1 pakte brons met Dynasties (696.000 kijkers en 10 procent) en Het uur van de Waarheid (574.000 kijkers en 9 procent).

Verder keken de meeste mensen naar Help Mijn Man Is Klusser op RTL 4, goed voor 656.000 kijkers (10 procent). Bouwval Gezocht trok erna 621.000 kijkers (10 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

Net5 scoorde met The Holiday: 386.000 kijkers,

SBS 6 scoorde met Paleis voor een prikkie: 355.000 kijkers,

NPO 3 scoorde met KVW: 343.000 kijkers,

RTL 8 scoorde met Agatha Christies Poirot: 342.000 kijkers,

RTL 7 scoorde met WK Darts: 271.000 kijkers,

Veronica scoorde met MacGyver: 194.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), Een huis vol (921.000), GTST (915.000), EenVandaag (866.000), RTL Boulevard (804.000), Editie NL (726.000), Zes Uur Nieuws (466.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Pauw (857.000), Hart van Nederland (769.000), Nieuwsuur (545.000), Shownieuws (500.000) en Liefde Is (451.000) het meest in trek. RTL Late Night trok 319.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 16 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en RTL 5 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.812.000
02. Expeditie Robinson (RTL5) 1.446.000
03. De Slimste Mens (NPO2) 1.271.000
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.097.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.033.000


06. Een huis vol (NPO1) 921.000
07. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 915.000
08. EenVandaag (NPO1) 866.000
09. Pauw (NPO1) 857.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 804.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 769.000
12. Editie NL (RTL4) 726.000
13. Dynasties (NPO1) 696.000
14. Help mijn man is klusser (RTL4) 656.000
15. Journaal laat (NPO1) 627.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 16.2%
2. RTL4 / 12.5%
3. RTL5 / 9.8%
4. NPO2 / 8.3%
5. SBS6 / 6.1%


6. NET5 / 5.9%
7. RTL7 / 4.7%
8. RTL8 / 3.5%
9. Vero / 3.5%
10. FOX / 3.4%


11. FS1 / 2.9%
12. NPO3 / 2.6%
13. Comedy / 1.2%
14. SBS9 / 1.2%
15. BBCFirst / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. RTL Nederland 30,8%
2. Publieke Omroep 27,1%
3. Talpa TV 16,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen