Robert ten Brink blijft de baas op kerstavond


De kijkcijfers van maandag 24 december 2018 (SKO)

De All You Need Is Love-kerstspecial van Robert ten Brink blijft dé grote winnaar van kerstavond. Met 2,3 miljoen kijkers (36 procent) was het programma ook dit jaar weer erg in trek. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. All You Need trekt precies evenveel kijkers als vorig jaar, toen de minst bekeken kerstspecial sinds 2011 werd genoteerd. Van 2011 tot en met 2016 keken er respectievelijk 2,1 miljoen, 2,6 miljoen, 2,7 miljoen, 2,7 miljoen, bijna 3 miljoen en ruim 3 miljoen mensen.

De kerstspecial van twee jaar geleden was de meest bekeken aflevering van All You Need Is Love ooit op de uitzenddag zelf. Nog nooit eerder doorbrak het programma op de uitzenddag zelf de grens van 3 miljoen kijkers.

Het meest bekeken alternatief werd geboden door NPO 1, dat met André Rieu’s Mooiste Filmmelodieën 1 miljoen kijkers (15 procent) scoorde. Na tien uur ’s avonds trok Smaakt Naar Meer nog 645.000 kijkers (10 procent).

Verder was NPO 2’s De Slimste Mens het meest in trek met 990.000 kijkers (15 procent). Daarna keken er 247.000 kijkers (4 procent) naar Jezus van Nazareth.

SBS 6 pakte de vierde positie met de traditionele kerstfilm Home Alone, dit jaar goed voor 570.000 kijkers (9 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Veronica scoorde met Veronica Inside: 361.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met The Sound of Music: 320.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Lion: 306.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met A Perfect Christmas: 266.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Hancock: 194.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Prinses op de erwt: 62.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), GTST (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (1 miljoen), Een huis vol (876.000), EenVandaag (874.000), RTL Boulevard (761.000), Editie NL (698.000), Zes uur nieuws (531.000) en Utopia (328.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Smaakt Naar Meer (645.000), Hart van Nederland (461.000), Evenblij maakt vrienden (425.000), Shownieuws (367.000) en MAX Proms (359.000) het meest in trek.

RTL 4 avondmarktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 29 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 7 procent.

Mediacourant wenst u prettige kerstdagen toe! 🎅

Top 15
01. All You Need Is Love Kerstspecial (RTL4) 2.305.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.627.000
03. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.130.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.067.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.048.000


06. André Rieu’s Mooiste Filmmelodieën (NPO1) 1.012.000
07. De Slimste Mens (NPO2) 990.000
08. Een huis vol (NPO1) 876.000
09. EenVandaag (NPO1) 874.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 761.000


11. Editie NL (RTL4) 698.000
12. Smaakt naar meer (NPO1) 645.000
13. Home Alone (SBS6) 570.000
14. Zes uur nieuws (RTL4) 531.000
15. Journaal laat (NPO1) 506.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 28.5%
2. NPO1 / 15.6%
3. SBS6 / 6.7%
4. NPO2 / 6.3%
5. Net5 / 5.1%


6. Vero / 4.2%
7. NPO3 / 3.7%
8. RTL7 / 3.1%
9. RTL8 / 2.9%
10. RTL5 / 1.9%


11. Comedy / 0.9%
12. SBS9 / 0.8%
13. Discov / 0.8%
14. N.geog / 0.6%
15. RTLZ / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. RTL Nederland 36,4%
2. Publieke Omroep 25,6%
3. Talpa TV 16,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen