Nieuwe NPO 1-vrijdag kansloos tegenover The Voice


De kijkcijfers van vrijdag 30 november 2018 (SKO)

NPO 1 kun je bijna niet betrappen op een slechte avond, maar de huidige Flikken-loze vrijdagavond is er toch echt één. De combinatie Andere Tijden Sport en Erica op Reis is relatief kansloos tegenover RTL 4’s grootste hit The Voice of Holland. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Waar The Voice aan kop ging met bijna 2 miljoen kijkers (32 procent), had Andere Tijden Sport er 474.000 (8 procent) en de seizoensopener van Erica op Reis er 663.000 (11 procent).

NPO 2 bood het meest bekeken alternatief met de Astrid Joosten-quiz Twee Voor Twaalf. Daar keken 1,2 miljoen mensen (20 procent) naar. Daarna zapte de kijker massaal weg toen Margriet van der Linden begon met How To Be Gay. Er keken 262.000 mensen (4 procent) naar.

Met deze scores haalde NPO 1 weliswaar de top 15 niet, maar toch waren ze genoeg voor de derde plek op prime time.

De vierde plek is voor Veronica. Veronica Inside kwam daar uit op een score van 599.000 kijkers (10 procent.

Verder haalde geen enkele andere zender op prime time de kijkcijfer top 25.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met De Meldkamer: 375.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Welcome to the jungle: 278.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Criminal Minds: 188.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Louis Theroux: 168.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Voor de rechter: 97.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met A Few Best Men: 86.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), GTST (992.000), Gesprek met premier (922.000), RTL Boulevard (894.000) en Editie NL (735.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Pauw (946.000), RTL Late Night met Twan Huys (855.000), Hart van Nederland (760.000), Eredivisie op vrijdag (710.000), Journaal Laat (730.000) en Shownieuws (535.000) het meest in trek.

RTL 4 avondmarktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 19 procent en NPO 2 brons met 7 procent.

Top 15
01. The Voice of Holland (RTL4) 1.972.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.875.000
03. De wereld draait door (NPO1) 1.309.000
04. Twee voor twaalf (NPO2) 1.225.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.210.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 1.117.000
07. EenVandaag (NPO1) 1.016.000
08. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 992.000
09. Pauw (NPO1) 946.000
10. Gesprek met premier (NPO1) 922.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 894.000
12. RTL Late Night met Twan Huys (RTL4) 855.000
13. Hart van Nederland (SBS6) 760.000
14. Editie NL (RTL4) 735.000
15. Eredivisie op vrijdag (NPO1) 710.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 23.5%
2. NPO1 / 18.5%
3. NPO2 / 7.4%
4. SBS6 / 6.5%
5. Vero / 5.5%


6. NPO3 / 4.0%
7. RTL7 / 3.9%
8. NET5 / 2.9%
9. RTL5 / 2.0%
10. RTL8 / 1.9%


11. RTLZ / 1.3%
12. SBS9 / 1.2%
13. Discov / 1.1%
14. N.geog / 1.0%
15. TLC / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. RTL Nederland 31,3%
2. Publieke Omroep 29,9%
3. Talpa TV 16,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Ali B is terug in het land: moeten de paparazzi op hem jagen of hem met rust laten?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen