Matthijs trekt veel bekijks met Top 2000 a gogo


De kijkcijfers van woensdag 26 december 2018 (SKO)

Matthijs van Nieuwkerk trok op Tweede Kerstdag veel bekijks met de aftrap van zijn jaarlijkse feestdagenserie Top 2000 a gogo. Er keken 754.000 mensen (15 procent) naar de uitzending op NPO 3. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Top 2000 a gogo staat nog altijd op het oude tijdslot van De Wereld Draait Door; de show is nooit meeverhuisd naar NPO 1. Die zender trok gisteren in de vooravond 768.000 kijkers (18 procent) met het circusfestival van Monte Carlo.

De grote winnaar op Tweede Kerstdag was De Slimste Mens met 1,3 miljoen kijkers (23 procent) op NPO 2. Veel mensen haakten na afloop af: Jezus van Nazareth trok erna slechts 302.000 kijkers (6 procent).

NPO 1 was de nummer twee op prime time met 938.000 kijkers (17 procent) voor het Kerst Muziekgala 2018. De Laatste 24 Uur trok aansluitend 684.000 kijkers (13 procent).

Het brons gaat naar RTL 4. Dat station liet met 467.000 kijkers (9 procent) voor Gooische Vrouwen 2 maar net SBS 6 achter zich, dat met Home Alone 3 een groep van 448.000 kijkers (8 procent) wist te vermaken.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 5 scoorde met Nanny McPhee and the Big Bang: 399.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Four Christmases: 311.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Glennis Grace-coverconcert: 283.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Ton Kas Jabroer: 279.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met A Touch of Frost: 208.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met A Very Harold and Kumar 3D Christmas: 95.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,3 miljoen), Circus van Monte Carlo (768.000), Top 2000 a gogo (754.000), Half acht nieuws (646.000), GTST (548.000), RTL Boulevard (469.000), Editie NL (463.000) en Elfsteden Zwemtocht (439.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (895.000), Shownieuws (566.000), Evenblij maakt vrienden (522.000) en 2Doc (327.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 15 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 10 procent en SBS 6 brons met 8 procent.

Top 15
01. De Slimste Mens (NPO2) 1.284.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.272.000
03. Kerst Muziekgala 2018 (NPO1) 938.000
04. Hart van Nederland (SBS6) 895.000
05. Circus van Monte Carlo (NPO1) 768.000


06. Top 2000 a gogo (NPO3) 754.000
07. Laatste 24 uur (NPO1) 684.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 646.000
09. Shownieuws (SBS6) 566.000
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 548.000


11. Evenblij maakt vrienden (NPO1) 522.000
12. André Rieu viert kerst in Londen (NPO1) 504.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 469.000
14. Gooische Vrouwen 2 (RTL4) 467.000
15. Editie NL (RTL4) 463.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 15.1%
2. RTL4 / 9.5%
3. SBS6 / 8.1%
4. NPO2 / 7.8%
5. NET5 / 7.2%


6. NPO3 / 6.9%
7. RTL5 / 4.3%
8. RTL7 / 4.0%
9. Vero / 2.7%
10. RTL8 / 2.5%


11. SBS9 / 1.7%
12. Discov / 1.3%
13. Comedy / 1.1%
14. Ziggo / 1.0%
15. RTLZ / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 29,8%
2. RTL Nederland 20,3%
3. Talpa TV 19,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Annemieke van der Togt

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen