Veronica aan kop met historische prestatie Ajax


De kijkcijfers van dinsdag 27 november 2018 (SKO)

Ajax heeft zich – met nog een groepsduel te gaan – geplaatst voor de achtste finales van de Champions League door met 2-0 te winnen bij AEK Athene. Ruim 1,7 miljoen kijkers (28 procent) zagen het dinsdagavond gebeuren op Veronica, dat het duel tussen 18.50 en 20.50 uur uitzond. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Rechtenhouder Veronica valt met zijn neus in de boter. De laatste keer dat Ajax de laatste zestien haalde in het kampioenenbal was dertien jaar geleden, in 2005.

De voetbalwedstrijd was veruit de meest bekeken tv-uitzending van de avond. Toch wist Veronica de kijker niet vast te houden. Het station beschouwde slechts zeven minuten na, van 20.54 tot 21.01 uur, en trok daarmee 1,2 miljoen kijkers (19 procent), maar daarna werd de film Ghost in the Shell ingestart en bleven er slechts 290.000 (6 procent) over. Een misser.

NPO 1 hield zich goed staande tegenover het staartje van het voetbal met Opsporing Verzocht (1,1 miljoen en 18 procent). Opgelicht trok erna 1,2 miljoen kijkers (21 procent).

Daarna was RTL 4 het meest in trek. Verslaafd noteerde 795.000 kijkers (13 procent), waarna Het Rotterdam Project er 898.000 (16 procent) had.

De enige andere zender die op prime time de top 25 haalde is SBS 6. Waar is De Mol was goed voor een score van 554.000 kijkers (9 procent). Mag Ik Jullie Oma Zijn trok aansluitend 370.000 kijkers (7 procent).

RTL 5 trok 224.000 kijkers (4 procent) met Jensen.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 2 scoorde met Annie M.G. Schmidt: 411.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met House Rules NL: 265.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Op Hoop Van Zegen: 257.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Voor de rechter: 239.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Bad Habits Holy Orders: 192.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Hellboy 2: 130.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Athene – Ajax (1,7 miljoen), Achtuurjournaal (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), DWDD (955.000), Half Acht Nieuws (923.000), Sinterklaasjournaal (853.000), EenVandaag (846.000) en GTST (759.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Kanniewaarzijn (1,1 miljoen), Pauw (955.000), Hart van Nederland (675.000) en Nieuwsuur (454.000) het meest in trek. RTL Late Night haalde met 360.000 kijkers de top 25 niet.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel, Veronica pakte zilver met 15 procent en RTL 4 brons met 12 procent.

Top 15
01. AEK Athene – Ajax (Vero) 1.713.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.469.000
03. Opgelicht (NPO1) 1.175.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.099.000
05. Opsporing Verzocht (NPO1) 1.095.000


06. Kanniewaarzijn (NPO1) 1.086.000
07. Pauw (NPO1) 955.000
08. De wereld draait door (NPO1) 955.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 923.000
10. Het Rotterdam Project (RTL4) 898.000


11. Sinterklaasjournaal (NPO3) 853.000
12. EenVandaag (NPO1) 846.000
13. Verslaafd (RTL4) 795.000
14. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 759.000
15. Tijd voor MAX (NPO1) 697.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 20.2%
2. Vero / 15.3%
3. RTL4 / 12.4%
4. SBS6 / 7.0%
5. NPO2 / 5.4%


6. NPO3 / 4.4%
7. NET5 / 3.7%
8. RTL8 / 3.0%
9. RTL5 / 2.9%
10. RTL7 / 2.4%


11. Ziggo / 1.5%
12. TLC / 1.1%
13. Discov / 1.1%
14. Comedy / 1.0%
15. BBCFirst / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 30,0%
2. Talpa TV 26,9%
3. RTL Nederland 20,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Mist u Patty Brard bij Shownieuws?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen